Karriereverläufe und Mobilitätsprozesse in der Wissenschaft - 1998

DOI

In the context of the module "Knowledge" of the priority programme "Switzerland towards the Future", two data collection projects have joined forces. They deal with the connection between the cultural context and the social organization of science from two different perspectives. Both studies analyse the question of how processes of professional demarcation take place and how the individual disciplines and specialist areas differ. The necessary information was collected by means of a written survey on the one hand and qualitative interviews on the other. The project entitled "academic culture and langugage region; Distances and differences in scientific disciplines related to region and language" under the direction of Bettina Heinz, FORSbase reference number 5378, examines whether and to what extent two academic cultures of linguistic and regional character can be distinguished in Swiss higher education. Switzerland forms an overlapping area of four language communities. Universities exist in two of the four regions and, more recently, in the Italian-speaking part of the country. Numerous empirical individual findings and selective studies indicate that there is a communication gap between the scientists of German-speaking and Latin Switzerland and that different traditions are at work in the academic world. Systematic studies on this are hardly available. The project 'Subject-specific culture and language region' investigates whether and to what extent two different academic cultures of linguistic and regional character can be distinguished in Swiss higher education. The project entitled "Science as a profession? Causes and Expressions of under-representation of women in science; Disciplinary differences in comparison" under the direction of Ursula Streckeisen, FORSbase reference number 5413, examines whether and in what form the gender difference in the various disciplines becomes a structuring principle. With women accounting for 5 percent of the professorship, science is one of the most segregated professional fields in Switzerland. Nevertheless, there are hardly any studies to date that consistently describe the situation of women in science from the perspective of segregation research. Both the classical orientation of segregation research, which focuses in particular on individual and structural factors as explanatory variables, and the newer direction of segregation research, in which the question of how gender difference is "articulated" in the working context, i.e. to what extent the representation of gender is part of work routines and thus contributes to the genderization of occupations, are transferred to the scientific field in this study.

Im Kontext des Schwerpunktprogrammes "Zukunft Schweiz", Modul "Wissen", haben sich zwei Projekte für die Datenerhebung zusammengeschlossen. Sie beschäftigen sich aus zwei verschiedenen Perspektiven mit dem Zusammenhang zwischen kulturellem Kontext und der sozialen Organisation der Wissenschaft. Beide Studien analysieren die Frage, wie sich Prozesse fachlicher Abgrenzung vollziehen und worin sich die einzelnen Disziplinen und Fachgebiete unterscheiden. Die notwendigen Informationen wurden einerseits über eine schriftliche Befragung, andererseits über qualitative Interviews erhoben. Das Projekt mit dem Titel "Fachkultur und Sprachregion; sprachregionale Distanzen und Differenzen in wissenschaftlichen Disziplinen" unter der Leitung von Bettina Heinz, FORS-Referenznummer 5378, stellt die Frage, ob und inwieweit sich im schweizerischen Hochschulwesen zwei akademische Kulturen sprachregionaler Prägung unterscheiden lassen. Die Schweiz bildet ein Überschneidungsgebiet von vier Sprachgemeinschaften. Hochschulen gibt es in zwei der vier Regionen und seit kurzem auch im italienischsprachigen Landesteil. Zahlreiche empirische Einzelbefunde und punktuelle Studien weisen darauf hin, dass zwischen den Wissenschaftern der alemannischen und der lateinischen Schweiz eine kommunikative Distanz besteht und im akademischen Betrieb je unterschiedliche Traditionen am Werke sind. Systematische Untersuchungen hierzu liegen kaum vor. Im Projekt 'Fachkultur und Sprachregion' wird die Frage verfolgt, ob und inwieweit sich im schweizerischen Hochschulwesen zwei verschiedene akademische Kulturen sprachregionaler Prägung unterscheiden lassen. Das Projekt mit dem Titel "Wissenschaft als Beruf? Ursachen und Ausdrucksformen der Untervertretung von Frauen in der Wissenschaft; disziplinäre Unterschiede im Vergleich" unter der Leitung von Ursula Streckeisen, FORSbase-Referenznummer 5413, untersucht, ob und in welcher Form die Geschlechterdifferenz in den verschiedenen Disziplinen zu einem strukturierenden Prinzip wird. Mit einem Frauenanteil von 5 Prozent an der Professorenschaft gehört die Wissenschaft in der Schweiz zu den am stärksten segregierten Berufsfeldern. Dennoch gibt es bislang kaum Untersuchungen, die die Situation von Frauen in der Wissenschaft konsequent aus der Perspektive der Segregationsforschung beschreiben. Sowohl die klassische Richtung der Segregationsforschung, die insbesondere auf individuelle und strukturelle Faktoren als Erklärungsgrössen abhebt, als auch die neuere Richtung der Segregationsforschung, bei der die Frage im Vordergrundsteht, wie sich die Geschlechterdifferenz im Arbeitszusammenhang „artikuliert", d.h. inwieweit die Darstellung von Geschlecht Bestandteil der Arbeitsroutinen ist und damit zur Vergeschlechtlichung von Berufen beiträgt, werden im vorliegenden Projekt auf den Wissenschaftsbereich übertragen.

Identifier
DOI https://doi.org/10.48573/8m7n-mh29
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=fc6a425d42e9a5a4f41ce128f3cedd5c55bd7dafdca214d7c60bb1af0c11fdec
Provenance
Creator Heintz, Bettina; Streckeisen, Ursula
Publisher FORS
Publication Year 1999
Rights Zusätzliche Einschränkungen: Keine; Additional Restrictions: None; Restrictions supplémentaires: Aucune; Sondergenehmigung: Keine; Special permission: None; Permission spéciale: Aucune
OpenAccess true
Representation
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Europa; Europe; Europe; Schweiz; Switzerland; Suisse; Westeuropa; Western Europe; Europe occidentale