Flash Eurobarometer 386 (The Euro Area, 2013)

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Attitude towards the European Union and the implementation of the Euro as currency. Economic situation.

Topics: having the euro is a good thing for the own country and for Europe; changes in feeling European due to the euro; difficulties in distinguishing euro banknotes and specific euro coins; opinion about the number of existing coins and which euro coin denominations should be removed; conversion from the price in euro to the national currency when it comes to exceptional and common purchases; trips abroad; the euro eases travelling/comparing prices and reduces cross-border banking charges; preference for more or less co-ordination among euro-area governments; need for significant reforms to improve economy; successful reforms in other euro area countries put pressure on national government to reform; governments need to save for the ageing populations; retirement age should be increased to ensure sustainability of the pension system; more effectiveness of economic reforms if they are carried out in a coordinated way at EU-level; sectors where reforms have had the most positive and the most negative effects on the national economy; importance of reforms to help increase growth and employment in the areas: labour market, health system, pension system, social security system, market reforms, taxation, education systems; inflation rate in the own country last year; expectations regarding the inflation rate; development of household income since last year and expectations for the current year. Additional questions for Estonia: usefulness of continued dual price displays; prices increased during the changeover period. Demographics: age; sex; age when stopped full-time education; occupation; professional position; region; type of community; own a mobile phone and fixed (landline) phone; number of persons in the household aged 15 years and older (household size).

Einstellung zur Europäischen Union und zur Euro-Einführung. Wirtschaftliche Situation.

Themen: EU-Mitgliedschaft ist eine gute Sache; der Euro ist eine gute Sache für das eigene Land sowie für Europa; Veränderung des Identifikationsgefühls als Europäer durch den Euro; Schwierigkeiten mit dem Unterscheiden der Euro-Münzen und -Banknoten sowie Nennung der Münzen, die Schwierigkeiten bereiten; Zufriedenheit mit der Menge der unterschiedlichen Münzarten; Münzen, die abgeschafft werden sollten; Umrechnen in die alte nationale Währung bei täglichen oder außergewöhnlichen Einkäufen; Auslandsreisen; Einstellung zu ausgewählten Aussagen zum Euro: kostengünstigeres Reisen, Verringerung grenzüberschreitender Bankgebühren; Präferenz für mehr oder weniger Abstimmung zwischen Euro-Regierungen; Beurteilung von Reformen: zur Verbesserung der Wirtschaft, Reformen in anderen Euro-Ländern üben Druck auf Reformen im eigenen Land aus, Notwendigkeit des Sparens zur Vorbereitung auf Auswirkungen des demographischen Wandels, Steuererhöhung zur Finanzierung von Reformen, Reduzierung der Sozialausgaben zur Finanzierung von Reformen, Wunsch nach aktiver Rolle der EU beim Reformprozess im eigenen Land; Bereiche mit den meisten positiven und negativen Auswirkungen dieser Reformen; wichtigsten Reformbereiche (Arbeitsmarkt, Gesundheitssystem, Rentensystem, Sozialversicherung, Öffnen von Märkten, Besteuerung, Bildungssystem); Kenntnis der Inflationsrate im letzten Jahr im eigenen Land; erwartete Inflationsentwicklung; Entwicklung des Haushaltseinkommens des Befragten im letzten Jahr sowie erwartete zukünftige Entwicklung. In Estland wurde zusätzlich gefragt: Beurteilung der Notwendigkeit der dualen Preisauszeichnung und wahrgenommener Preisanstieg während der Währungsumstellung. Demographie: Geschlecht; Alter; Alter bei Beendigung der Schulbildung; Berufstätigkeit; berufliche Position; Urbanisierungsgrad; Besitz von Mobiltelefon und Festnetz-Telefon; Anzahl der Personen im Haushalt ab 15 Jahren (Haushaltsgröße).

Probability: MultistageProbability.Multistage

Wahrscheinlichkeitsauswahl: Mehrstufige ZufallsauswahlProbability.Multistage

Telephone interview: Computer-assisted (CATI)Interview.Telephone.CATI

Telefonisches Interview: Computerunterstützte Befragung (CATI)Interview.Telephone.CATI

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.11941
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA5901?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=e678b4d60bbd171f9fbbb9d1e2c5acc4236733e1cd165b1b72de8c1e5c6c16f7
Provenance
Creator European Commission, Brussels DG Communication COMM A1 ´Research and Speechwriting´
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 2014
Rights 0 - Data and documents are released for everybody.; 0 - Daten und Dokumente sind für jedermann freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Economics; Social and Behavioural Sciences
Spatial Coverage Belgium; Belgien; Germany; Deutschland; Spain; Spanien; Greece; Griechenland; France; Frankreich; Ireland; Irland; Italy; Italien; Luxembourg; Luxemburg; Netherlands; Niederlande; Austria; Österreich; Portugal; Portugal; Finland; Finnland; Slovenia; Slowenien; Cyprus; Zypern; Malta; Malta; Slovakia; Slowakei; Estonia; Estland