Attitudes towards entrepreneurship.
Topics: preferred employment status: employed, self-employed; reasons for preferred employment status; preference to work for selected kinds of companies: family business, not family owned business; reasons for preference to work in family business; reasons for preference to work in not family owned business; feasibility to become self-employed within the next five years; reasons for non-feasibility; desire to become self-employed within the next five years; participation in courses about entrepreneurship; attitude towards the following statements on personal school education with regard to entrepreneurship: helpful to develop entrepreneurial attitude, helpful to understand role of entrepreneurs in society, made interested in becoming entrepreneur, has given essential skills; attitude towards selected statements on entrepreneurs: create benefit for society, only think of themselves, are job creators, take advantage of other people’s work; activities in starting a business; considerations with regard to starting a business; current situation in own business; importance of each of the following issues in the decision to start a business: dissatisfaction with previous job situation, appropriate business idea, contact with appropriate business partner, getting necessary financial resources, role model, addressing special needs; reasons for starting own business; preference to set up new business or to take over existing one; most important risks for setting up a business; attitude towards selected groups of people: entrepreneurs, top managers, professions; use of an assumed heritage; importance of each of the following issues with regard to starting a business: lack of financial support, complex administrative procedures, find information on how to start a business, risk of failure, possibility to have a second chance; main sources of income; type of own business: started from scratch, take over from other owner, family business. Demography: age; sex; nationality; age at end of education; occupation; professional position; parents’ occupation; satisfaction with household income; region; type of community; own a mobile phone and fixed (landline) phone; household composition and household size. Additionally coded was: respondent ID; type of phone line; country; weighting factor.
Meinung zu Selbständigkeit versus Angestelltenstatus. Erfahrungen mit einer Unternehmensgründung. Vorstellungen von Unternehmertum. Rolle von Bildung bei unternehmerischen Aktivitäten. Vermittlung von unternehmerischem Denken in der Schule.
Themen: Präferenz für selbständige Erwerbstätigkeit vs. Angestelltenstatus; Gründe für die Präferenz des Angestelltenstatus; präferierte Unternehmensart (Familienunternehmen oder börsennotiertes Unternehmen); Gründe für die Wahl der präferierten Unternehmensart; Gründe für den Wunsch nach Selbstständigkeit; Einschätzung der Umsetzung der Selbständigkeit in den nächsten fünf Jahren; Gründe, die gegen eine Selbständigkeit sprechen; Stärke des Wunsches nach selbständiger Erwerbstätigkeit; Teilnahme an einem Kurs zum Thema Unternehmertum; Vermittlung von unternehmerischem Denken in der Schule (Skala); Einstellung zu Unternehmern (Skala: schaffen neue Produkte und Dienstleistungen zum Nutzen der Allgemeinheit, denken nur an den eigenen Vorteil, schaffen Arbeitsplätze, ziehen Vorteile aus der Arbeit Anderer); Erfahrung hinsichtlich der Gründung oder Übernahme eines Unternehmens; Wichtigkeit ausgewählter Gründe für die Entscheidung zur Gründung oder Übernahme eines Unternehmens; Hauptgrund für diese Entscheidung; Präferenz für die Gründung eines Unternehmens oder die Übernahme eines bestehenden Unternehmens; größte Risiken für die Gründung eines Unternehmens; Meinung zu ausgewählten Personengruppen (Unternehmer, Top-Manager und freie Berufe wie Architekten, Anwälte, Ärzte); präferierte Verwendung einer größeren Geldsumme; Risiken und Schwierigkeiten bezüglich Selbständigkeit; Selbständige wurden gefragt: Haupteinnahmequelle, Neugründung des Unternehmens, Übernahme von einem anderen Firmenbesitzer oder Familienunternehmen. Demographie: Alter; Geschlecht; Staatsangehörigkeit; Alter bei Beendigung der Ausbildung; Beruf; berufliche Stellung; berufliche Stellung der Eltern; Zufriedenheit mit dem Haushaltseinkommen; Region; Urbanisierungsgrad; Besitz eines Mobiltelefons; Festnetztelefon im Haushalt; Haushaltszusammensetzung und Haushaltsgröße. Zusätzlich verkodet wurde: Befragten-ID; Interviewmodus (Mobiltelefon oder Festnetz); Land; Gewichtungsfaktor.
Probability: MultistageProbability.Multistage
Wahrscheinlichkeitsauswahl: Mehrstufige ZufallsauswahlProbability.Multistage
Face-to-face interview: Computer-assisted (CAPI/CAMI)Interview.FaceToFace.CAPIorCAMI
Persönliches Interview : Computerunterstützte Befragung (CAPI/CAMI)Interview.FaceToFace.CAPIorCAMI
Telephone interview: Computer-assisted (CATI)Interview.Telephone.CATI
Telefonisches Interview: Computerunterstützte Befragung (CATI)Interview.Telephone.CATI