Interval Study Capabilities: Older Cohort 1985-1995, 4th Wave 1989

DOI

Development of mental capabilities in older school age depending on school requirements, family conditions and leisure activity fields. Topics: Goals in life; moral orientations; interest in politics; attitudes to socialism and the GDR; models; achievement readiness in instruction and social evaluation; self-image of personal capabilities; interest in individual school subjects; evaluation of one's own capabilities and achievement status; achievement effort; achievement demands in individual subjects; attitude to school and achievement demands; social contacts; evaluation of school achievements and behavior by the teacher; evaluation of personal strengths; participation in support measures; success achieved; activity outside of instruction; occupation concepts; evaluation of personal prerequisites for desired occupation; motives for desired occupation; knowledge and extent to which informed about the occupation; planned path of education; problems and help in choice of occupation; expectations of youth; intents on personal structuring of life; action orientations; extent of leisure time and leisure interests; media usage and expectations of them; possession of modern home electronics; attending cultural facilities; active and passive cultural interests; preferred genres in music, literature and film; family relations; family climate; acceptance of parental advice; parental acceptance of personal conduct; child-raising style of parents; physical and psychological condition; psychosomatic characteristics; conduct particularities; use of semi-luxury foods, tobacco and alcohol; school achievements; test values in intelligence and achievement tests.

Entwicklung geistiger Fähigkeiten im älteren Schulalter in Abhängigkeit von schulischen Anforderungen, familiären Bedingungen und freizeitlichen Tätigkeitsfeldern. Themen: Lebensziele; Wertorientierungen; politische Interessiertheit; Einstellungen zum Sozialismus und zur DDR; Vorbilder; Leistungsbereitschaft im Unterricht und soziale Bewertung; Selbstbild eigener Fähigkeiten; Interesse für einzelne Schulfächer; Bewertung der eigenen Fähigkeiten und des Leistungsstandes; Leistungsaufwand; Leistungsanforderungen in einzelnen Fächern; Einstellung zur Schule und den Leistungsanforderungen; soziale Kontakte; Bewertung der schulischen Leistungen und Verhaltensweisen durch den Lehrer; Bewertung eigener Stärken; Teilnahme an Fördermaßnahmen; erreichte Erfolge; außerunterrichtliche Aktivität; Berufsvorstellungen; Bewertung eigener Voraussetzungen für Wunschberuf; Motive für Berufswunsch; Kenntnisse und Informiertheit über den Beruf; geplanter Bildungsweg; Probleme und Hilfe bei Berufswahl; Erwartungen in die Jugendzeit; Vorsätze zur eigenen Lebensgestaltung; Handlungsorientierungen; Freizeitumfang und Freizeitinteressen; Mediennutzung und Erwartungen an diese; Besitz moderner Heimelektronik; Besuch kultureller Einrichtungen; aktive und passive kulturelle Interessen; bevorzugte Genres in Musik, Literatur und Film; Familienbeziehungen; familiäres Klima; Akzeptanz des elterlichen Rates; elterliche Akzeptanz des eigenen Verhaltens; Erziehungsstil der Eltern; körperliche und psychische Befindlichkeit; psychosomatische Merkmale; Verhaltensbesonderheiten; Genußmittelgebrauch; Schulleistungen; Testwerte in Intelligenz- und Leistungsstests.

Probability: MultistageProbability.Multistage

Wahrscheinlichkeitsauswahl: Mehrstufige ZufallsauswahlProbability.Multistage

Self-administered questionnaire: PaperSelfAdministeredQuestionnaire.Paper

Selbstausgefüllter Fragebogen: PapierSelfAdministeredQuestionnaire.Paper

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.6125
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA6125?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=62b8b6791911b0c6f24cd26976809f151220ef73cad43798294e15291d725b7e
Provenance
Creator Zentralinstitut für Jugendforschung (ZIJ), Leipzig
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1989
Rights A - Data and documents are released for academic research and teaching.; A - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Social Sciences