Structure Analysis of the School (Parents Survey)

DOI

Education aspiration, school image and child-raising habits of parents with a child in the 10th grade of a high school. Topics: reasons for transfer to the higher school; parental plans after completion of the 10th school year and agreement here with the child; occupation ideas of parents; financial sacrifice of parents for school attendance of child; significance of high school graduation grades for college degree or occupation; talents and achievements of child in comparison with class average (scale); honoring achievements within and outside of school by the school; factors for school success; regular reward and punishment of child for school achievements; average time for homework and surveillance of this; extent to which informed about school achievements; leisure behavior of child and his behavior with money; friendships of child; right to a say for parents and schoolchildren in school matters; personal participation in school events; attitude to a strike by schoolchildren; participation of child in demonstrations; judgement on the school situation in general and the school of the child; educational goals of a higher school; teacher supervision; attitude to sex education; expected influence of social origins of schoolchildren on conduct of teachers; status of education of all of one´s own children; age of spouse; local residency. Demography: age; number of children; religious denomination; school education; vocational training; occupation; employment; income; social origins; regional origins; membership. Also encoded was month of response.

Ausbildungsaspiration, Schulbild und Erziehungsverhalten von Eltern mit einem Kind in der 10. Klasse eines Gymnasiums. Themen: Gründe für Übergang auf die höhere Schule; elterliche Pläne nach Abschluß des 10. Schuljahres und Übereinstimmung hierbei mit dem Kind; Berufsvorstellungen der Eltern; finanzielles Opfer der Eltern für den Schulbesuch des Kindes; Bedeutung von Abiturnoten für Hochschulabschluß bzw. Beruf; Begabungen und Leistungen des Kindes im Vergleich zum Klassendurchschnitt (Skalometer); Honorierung inner- und außerschulischer Leistungen durch die Schule; Faktoren für Schulerfolg; regelmäßige Belohnung und Bestrafung des Kindes für schulische Leistungen; durchschnittliche Hausaufgabenzeit und Überwachung derselben; Informiertheit über die Schulleistungen; Freizeitverhalten des Kindes und sein Umgang mit Geld; Freundschaften des Kindes; Mitspracherecht für Eltern und Schüler in schulischen Angelegenheiten; eigene Teilnahme an schulischen Veranstaltungen; Einstellung zu einem Schülerstreik; Beteiligung des Kindes an Demonstrationen; Beurteilung der Schulsituation allgemein und der Schule des Kindes; Erziehungsziele einer höheren Schule; Lehrerkontrolle; Einstellung zum Sexualkundeunterricht; vermuteter Einfluß der sozialen Herkunft des Schülers auf das Verhalten der Lehrer; Ausbildungsstand aller eigenen Kinder; Alter des Ehepartners; Ortsansässigkeit. Demographie: Alter; Kinderzahl; Konfession; Schulbildung; Berufsausbildung; Beruf; Berufstätigkeit; Einkommen; soziale Herkunft; regionale Herkunft; Mitgliedschaft. Zusätzlich verkodet wurde der Rücksendemonat.

Census among parents

Totalerhebung

Self-administered questionnaire: PaperSelfAdministeredQuestionnaire.Paper

Selbstausgefüllter Fragebogen: PapierSelfAdministeredQuestionnaire.Paper

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.0639
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA0639?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=5b80213a128a963a40eed196e1a3cfcddf1d73b55741035893a3e2d37c323294
Provenance
Creator Hummell, Hans J.; Ziegler, Rolf; Wieken-Mayser, Maria; Klein, Michael
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1970
Rights A - Data and documents are released for academic research and teaching.; A - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Social Sciences