Flash Eurobarometer 82/A (Euro Introduction Attitudes, Step 2 - Non-Euro Members)

DOI

Attitudes towards the Euro and knowledge of its introduction. Topics: Knowledge of a country which carries out the introduction of the Euro as well as estimated time of the introduction in this country; estimated duration of the transitional phase in which the old currency can also still be used; self-assessment of state of knowledge on the Euro; perception of the dual pricing of products; fear of abuse in the course of the introduction of the Euro (scale); test on state of knowledge on the EU-wide validity of all Euro notes and coins as well the readily existent establishment of an exchange rate in the EU member state named by the interviewee; fear of abuse due to the introduction of the Euro (scale); assessment of select consequences of the introduction of the Euro: Price comparison, equal meaning of the Euro with the dollar as an international currency, economic growth, gap between rich and poor, employment vacancies, purchases in other countries with Euro currency, exchange charges, travelling within the EU, price stability, personal advantages, control of the respective government over the economic policy, national identity; concern about the value of the Euro compared to the dollar. Demography: Sex; age; age when finished full time education; professional position; party preference; region; size of locality.

Einstellung zum Euro und Kenntnisse über die Einführung des Euros. Themen: Kenntnis eines Landes, das die Einführung des Euros durchführt sowie geschätzter Zeitpunkt der Einführung in diesem Land; geschätzte Dauer der Übergangsphase, in der auch noch mit der alten Währung bezahlt werden kann; Selbsteinschätzung der Informiertheit über den Euro; Wahrnehmung der dualen Preisauszeichnung von Produkten; Befürchtung von Missbräuchen im Zuge der Einführung des Euros (Skala); Kenntnistest über die EU-weite Gültigkeit aller Euroscheine und Münzen sowie über die bereits erfolgte Festlegung des Umtauschkurses im EU-Mitgliedsstaat, der vom Befragten als Euroland genannt wurde; Einschätzung ausgewählter Auswirkungen der Einführung des Euros auf: Preisvergleiche, Gleichbedeutung des Euros mit dem Dollar als internationale Währung, Wirtschaftswachstum, Kluft zwischen Arm und Reich (Armutsschere), Arbeitsplätze, Einkäufe in anderen Ländern mit Eurowährung, Umtauschgebühren, Reisen innerhalb der EU, Preisstabilität, persönliche Vorteile, Kontrolle der betreffenden Regierung über die Wirtschaftspolitik, nationale Identität; Besorgtheit über den Wert des Euros verglichen mit dem Dollar. Demographie: Geschlecht; Alter; Alter bei Ende der Ausbildung; berufliche Position; Parteipräferenz (Sonntagsfrage); Region; Ortsgröße.

Representative sample

Repräsentative Auswahl

Telephone interview with standardized questionnaire

Telefonische Befragung mit standardisiertem Fragebogen

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.3288
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA3288?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=a5a4c689220bd4e22c568c36a3f40a32f5c7df47d77f9cddcf8c3e938421dafc
Provenance
Creator Melich, Anna; Jamar, Nicole
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 2000
Rights 0 - Data and documents are released for everybody.; 0 - Daten und Dokumente sind für jedermann freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Economics; Social and Behavioural Sciences
Spatial Coverage Denmark; Dänemark; Sweden; Schweden; United Kingdom; Vereinigtes Königreich; Greece; Griechenland