Goals in life, attitude and satisfaction with training occupation, attitude to the environment and conduct harmful to the environment, satisfaction with environmental conditions. Topics: Significance of scientific surveys; life planning for the next 10 years (scale); goals in life (scale); satisfaction with training occupation; learing desired occupation; assessment of theoretical and practical achievements in training; motives for high achievements in vocational training (scale); attitude to future occupation (scale); participation in an MMM task and personal share of work (scale); reasons for participation in MMM, innovator or inventor movement (scale); work with computer technology in leisure time; reasons for work with a computer (scale); satisfaction with different environmental conditions (scale); attitude to conduct harmful to the environment and personal conduct orientations (scale); subjective significance of individual components of the environment in daily life and possibilities for active environmental protection (scale); attitude to environmental pollution in society from air pollution, polluted inshore waters, garbage disposal sites, motorization, industrialization; connection between strength of performance of national economy and solution of environmental problems; connection between extent to which informed and environmental protection through the individual; significance of environmental protection in the GDR and use of the possibilities to reduce environmental pollution; connection between environmental protection and reduction in standard of living; nature and environmental protection as task of government; significance of the individual for environmental protection; assessment of commitment to protection of culture and countryside; possibilities of a personal contribution to environmental protection (scale); differences of opinion with friends.
Lebensziele, Einstellung und Zufriedenheit mit dem Ausbildungsberuf, Einstellung zur Umwelt und zu umweltschädigendem Verhalten, Zufriedenheit mit Umweltbedingungen. Themen: Bedeutung wissenschaftlicher Befragungen; Lebensplanung für die nächsten 10 Jahre (Skala); Lebensziele (Skala); Zufriedenheit mit Ausbildungsberuf; Erlernen des Wunschberufes; Einschätzung der theoretischen und praktischen Leistungen in der Ausbildung; Motive für hohe Leistungen in der Berufsausbildung (Skala); Einstellung zum zukünftigen Beruf (Skala); Mitarbeit an einer MMM-Aufgabe und eigener Arbeitsanteil (Skala); Gründe für Beteiligung an MMM-, Neuerer- bzw. Erfinderbewegung (Skala); Arbeit mit Computertechnik in der Freizeit; Gründe für Arbeit an einem Computer (Skala); Zufriedenheit mit unterschiedlichen Umweltbedingungen (Skala); Einstellung zu umweltschädlichem Verhalten und eigene Verhaltensorientierungen (Skala); subjektive Bedeutsamkeit einzelner Bestandteile der Umwelt im Alltag und Möglichkeiten zum aktiven Umweltschutz (Skala); Einstellung zur Umweltbelastung in der Gesellschaft durch Luftverschmutzung, verschmutzte Gewässer, Mülldeponien, Motorisierung, Industriealisierung; Zusammenhang zwischen volkswirtschaftlicher Leistungskraft und Lösung der Umweltprobleme; Zusammenhang zwischen Informiertheit und Umweltschutz durch den Einzelnen; Bedeutung des Umweltschutzes in der DDR und Nutzung der Möglichkeiten zur Verringerung der Umweltbelastung; Zusammenhang zwischen Umweltschutz und Senkung des Lebensstandards; Natur- und Umweltschutz als Aufgabe des Staates; Bedeutung des Einzelnen für den Umweltschutz; Einschätzung des Engagements für Kultur- und Landschaftsschutz; Möglichkeiten eines eigenen Beitrags zum Umweltschutz (Skala); Meinungsverschiedenheiten mit Freunden.
Repräsentative Auswahl
Self-administered questionnaire: PaperSelfAdministeredQuestionnaire.Paper
Selbstausgefüllter Fragebogen: PapierSelfAdministeredQuestionnaire.Paper