Flash Eurobarometer 511 (Citizens´ Perceptions about Competition Policy)

Attitude towards EU competition policy.

Topics: preferred point of contact in case of encountering problems referring to competition: national competition authority, national court, European court, European Commission, consumer organisation, other; awareness of issues with regard to competition cases in the media in the last year; sources of the information; awareness of the executing authority; attitude towards selected statements regarding competition between companies: allows for better consumer prices, allows for more choice for consumers, allows for higher quality, encourages innovation and economic growth, encourages more environmentally friendly goods and services, encourages digital transformation of economy and society, helps EU companies to become more competitive in global markets; experiences regarding a lack of competition in the following sectors resulting in higher prices, a reduction in choice, or lower quality: telecommunication and internet access, energy, financial services, transport services, food retailing, pharmaceutical products, others, none; main problems in the mentioned sectors; expected contribution of policies to enhance competition with regard to achieving the following objectives: stimulating economic growth and employment, stimulating innovation, allowing better and cheaper products and services for all; importance of selected improvements to competition: taking advantages away from competitors who are subsidised by non-EU governments, taking advantages away from competitors who are subsidised by EU governments, preventing players across market sectors from abusing their market power, preventing mergers and acquisitions that reduce competition in a given sector, fighting cartels. Demography: age; sex; nationality; type of community; age at end of education; occupation; professional position; own a mobile phone and fixed (landline) phone; household composition and household size; region. Additionally coded was: respondent ID; country; type of phone line; nation group; weighting factor.

Einstellungen zur EU-Wettbewerbspolitik.

Themen: erste Anlaufstelle beim Auftreten von Problemen im Hinblick auf Wettbewerb: nationale Wettbewerbsbehörde, staatliches Gericht, europäisches Gericht, Europäische Kommission, Verbraucherschutzorganisation, sonstiges; Perzeption von Berichten zu Wettbewerbsfällen in den Medien im letzten Jahr; Quellen der Informationen; Kenntnis der ausführenden Behörde; Einstellung zu ausgewählten Aussagen zum Wettbewerb zwischen Unternehmen: schafft die Voraussetzungen für bessere Verbraucherpreise, größere Produktauswahl, bessere Qualität, fördert Innovation und wirtschaftliches Wachstum, fördert umweltfreundliche Produkte und Dienstleistungen, fördert den digitalen Wandel von Wirtschaft und Gesellschaft, verhilft Unternehmen in der EU zu mehr Wettbewerbsfähigkeit auf globalen Märkten; Erfahrungen mit überhöhten Preisen, geringerer Produktauswahl oder -qualität aufgrund mangelnden Wettbewerbs in den folgenden Branchen: Telekommunikation und Internetzugang, Energie, Finanzdienstleistungen, Verkehrsdienstleistungen, Lebensmitteleinzelhandel, pharmazeutische Produkte, sonstige, keine; Hauptprobleme in den genannten Branchen; erwarteter Beitrag von Strategien zur Verbesserung des Wettbewerbs für das Erreichen der folgenden Ziele: Ankurbeln des wirtschaftlichen Wachstums und der Beschäftigung, Ankurbeln von Innovationen, Ermöglichen von besseren und günstigeren Produkten und Dienstleistungen für alle; Wichtigkeit der folgenden wettbewerbsverbessernden Maßnahmen: keine Vorteile mehr für von Nicht-EU-Regierungen subventioniert werdenden Konkurrenten, keine Vorteile mehr für von EU-Regierungen subventioniert werdenden Konkurrenten, Player in allen Marktsegmenten vom Missbrauch ihrer Marktmacht abhalten, in einem bestimmten Segment den Wettbewerb reduzierende Zusammenschlüsse und Akquisitionen verhindern, Bekämpfung von Kartellen. Demographie: Alter; Geschlecht; Staatsangehörigkeit; Urbanisierungsgrad; Alter bei Beendigung der Ausbildung; Beruf; berufliche Stellung; Besitz eines Mobiltelefons; Festnetztelefon im Haushalt; Haushaltszusammensetzung und Haushaltsgröße; Region. Zusätzlich verkodet wurde: Befragten-ID; Land; Interviewmodus (Mobiltelefon oder Festnetz); Nationengruppe; Gewichtungsfaktor.

Probability: Simple randomProbability.SimpleRandom

Wahrscheinlichkeitsauswahl: Einfache ZufallsauswahlProbability.SimpleRandom

Telephone interview: Computer-assisted (CATI)Interview.Telephone.CATI

Telefonisches Interview: Computerunterstützte Befragung (CATI)Interview.Telephone.CATI

Identifier
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA7944?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=67a5100c6af73a9e6455371ba5fecea7f46b6fbd253891f57079daf4e21e24df
Provenance
Creator European Commission, Brussels; Directorate General Communication, COMM.A.3 ´Media monitoring and Eurobarometer´
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 2022
Rights 0 - Data and documents are released for everybody.; 0 - Daten und Dokumente sind für jedermann freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Language English; German
Discipline Economics; Social and Behavioural Sciences
Spatial Coverage Belgium; Belgien; Bulgaria; Bulgarien; Czech Republic; Tschechische Republik; Denmark; Dänemark; Germany; Deutschland; Estonia; Estland; Ireland; Irland; Greece; Griechenland; Spain; Spanien; France; Frankreich; Italy; Italien; Cyprus; Zypern; Latvia; Lettland; Lithuania; Litauen; Luxembourg; Luxemburg; Hungary; Ungarn; Malta; Malta; Netherlands; Niederlande; Austria; Österreich; Poland; Polen; Portugal; Portugal; Romania; Rumänien; Slovenia; Slowenien; Slovakia; Slowakei; Finland; Finnland; Sweden; Schweden; Croatia; Kroatien