The survey ´Topic-specific Information Behaviour on the Corona Pandemic´ conducted by the market and opinion research institute INFO GmbH on behalf of the Press and Information Office of the Federal Government examines the attitudes of the population towards the COVID-19 pandemic, their information behaviour and their handling of the topic as well as the assessment of the reporting on the COVID-19 pandemic. The current survey wave in April 2021 thus builds on a first survey on the topic in November 2020.
Political interest; political informativeness; general attitude towards politics in Germany (satisfaction with politics, influence on politics, attitude towards parties and politicians, understanding of politics); frequency of use of certain media for political information (e.g. public television, private television programmes, printed newspapers, news in social networks, etc.); use of various information offers of the federal government; assessment of the credibility of the information of the federal government on political topics; topic that currently arouses the most interest (open); currently most annoying topic; used to be more interested in this annoying topic; interest in the topic Corona; annoyed by the topic Corona pandemic; most annoying in connection with Corona; informedness about the Corona pandemic; personal handling of the topic Corona pandemic (information behaviour, e.g. complete reading of articles about Corona, conversations about the topic, arguments about Corona, etc.); assessment of reporting on the topic of the Corona pandemic; behaviour in social media on the topic of Corona (own opinion expressed, other opinions on the topic read, no opinions on the topic yet read in social media); attitude towards public discussion in social media on Corona; comparison of one´s own view regarding the Corona pandemic with the views of the environment in social networks and of family and friends; credibility of the information provided by the federal government on the Corona pandemic; satisfaction with the way the federal government provides information on the following aspects of the Corona pandemic: Corona measures such as e.g. contact restrictions, Corona vaccinations, Corona financial aid, Corona testing; reasons for dissatisfaction with the information provided by the federal government on individual aspects of the Corona pandemic; assessment of current policy measures against Corona (appropriate, go too far, do not go far enough). Demography: age (year of birth, average age and grouped); sex; education; occupation, type of degree; household size; number of persons in household under 16; federal state; Berlin West/East; place of residence West/East; city size; party sympathies; former non-German citizenship of respondent and parents (migration background); net household income (grouped). Additionally coded were: Respondent ID; coarse clustering not politically disaffected, politically disaffected); clustering annoyed by Corona pandemic issue; weight; Nielsen areas.
Die Umfrage „Themenspezifisches Informationsverhalten zur Corona-Pandemie“ des Markt- und Meinungsforschungsinstitut INFO GmbH im Auftrag des Presse- und Informationsamts der Bundesregierung untersucht die Einstellungen der Bevölkerung zur Corona-Pandemie, ihr Informationsverhalten und ihren Umgang mit dem Thema sowie die Bewertung der Berichterstattung zur Corona-Pandemie. Damit baut die aktuelle Befragungswelle im April 2021 auf eine erste Umfrage zum Thema November 2020 auf.
Politisches Interesse; politische Informiertheit; allgemeine Einstellung zu Politik in Deutschland (Zufriedenheit mit Politik, Einfluss auf Politik, Einstellung zu Parteien und Politikern, Politikverständnis); Nutzungshäufigkeit bestimmter Medien für politische Informationen (z.B. öffentlich-rechtliches Fernsehen, private Fernsehprogramme, gedruckte Zeitungen, Nachrichten in sozialen Netzwerken, etc.); Nutzung verschiedener Informationsangebote der Bundesregierung; Einschätzung der Glaubwürdigkeit der Informationen der Bundesregierung zu politischen Themen; Thema, das aktuell am meisten Interesse weckt (offen); aktuell am meisten nervendes Thema; früher mehr Interesse an diesem nervenden Thema; Interesse am Thema Corona; vom Thema Corona-Pandemie genervt; am meisten Nervendes im Zusammenhang mit Corona; Informiertheit über die Corona-Pandemie; persönlicher Umgang mit dem Thema Corona-Pandemie (Informationsverhalten, also z.B. vollständiges Lesen der Artikel über Corona, Unterhaltungen zum Thema, Streit wegen Corona, etc.); Bewertung der Berichterstattung zum Thema Corona-Pandemie; Verhalten in den sozialen Medien zum Thema Corona (eigene Meinung geäußert, andere Meinungen zu diesem Thema gelesen, noch keine Meinungen dazu in sozialen Medien gelesen); Einstellung zur öffentlichen Diskussion in den sozialen Medien zu Corona; Vergleich der eigenen Ansicht in Bezug auf die Corona-Pandemie mit den Ansichten des Umfelds in sozialen Netzwerken und von Familie und Freunden; Glaubwürdigkeit der Informationen der Bundesregierung zur Corona-Pandemie; Zufriedenheit mit der Art und Weise der Informationen durch die Bundesregierung zu folgenden Aspekten der Corona-Pandemie: Corona-Maßnahmen wie z.B. Kontaktbeschränkungen, Corona-Impfungen, finanzielle Corona-Hilfen, Corona-Testungen; Gründe für Unzufriedenheit mit den Informationen der Bundesregierung zu einzelnen Aspekten der Corona-Pandemie; Einschätzung der aktuellen politischen Maßnahmen gegen Corona (angemessen, gehen zu weit, gehen nicht weit genug). Demographie: Alter (Geburtsjahr, Durchschnittsalter und gruppiert); Geschlecht; Bildung; Berufstätigkeit, Art des Berufsabschlusses; Haushaltsgröße; Anzahl Personen im Haushalt unter 16 Jahren; Bundesland; Berlin West/Ost; Wohnort West/Ost; Ortsgröße; Parteisympathie; früher nichtdeutsche Staatsangehörigkeit des Befragten und der Eltern (Migrationshintergrund); Haushaltsnettoeinkommen (gruppiert). Zusätzlich verkodet wurde: Befragten ID; Grob-Clusterung nicht politikverdrossen, politikverdrossen); Clusterung genervt vom Thema Corona-Pandemie; Gewicht; Nielsengebiete.
Probability: MultistageProbability.Multistage
Wahrscheinlichkeitsauswahl: Mehrstufige ZufallsauswahlProbability.Multistage
Telephone interview: Computer-assisted (CATI)Interview.Telephone.CATI
Telefonisches Interview: Computerunterstützte Befragung (CATI)Interview.Telephone.CATI
Self-administered questionnaire: Web-based (CAWI)SelfAdministeredQuestionnaire.CAWI
Selbstausgefüllter Fragebogen: Webbasiert (CAWI)SelfAdministeredQuestionnaire.CAWI