Daily values, future expectations and satisfaction with choice of occupation. Topics: Occupation learned; activity in occupation learned; satisfaction with occupation; change of occupation and reasons for this; activity in company doing the training; reasons for change of company; work values (scale); shift work and readiness to work in shift work; relations in work collective; role of the FDJ (scale); free expression of opinion at work; willingness to participate in commissions and committees; preparation of school for demands in life; school knowledge as solid basis for vocational training and occupational activity; significance of subjects for vocational training; difficulties in transition from vocational training to occupational activity; influence of science and technology on future occupation; every-day values such as work, money, harmonic family life, achievement, obedience, knowledge, good relations, political position, good friends and colleagues; future expectations (scale); goals in life (scale); changes in organization of leisure time; time period of life planning; current situation in life and life planning regarding residence, partnership, children, occupation, political commitment; possession of consumer goods; expenditure structure; material desires; future financial expenditures; grade of the final examination of the 10th grade; result of skilled worker examination; membership and functions in organizations; belonging to leisure groups such as trend-followers, Grufties, Funkies, Skinheads, New Waver, Punks or Heavy Metals; satisfaction with occupation; qualification readiness; vocational certificate and occupation group of parents; willingness to participate further in the survey.
Alltagswerte, Zukunftserwartungen und Zufiedenheit mit der Berufswahl. Themen: erlernter Beruf; Tätigkeit im erlernten Beruf; Zufriedenheit mit dem Beruf; Berufswechsel und Gründe dafür; Tätigkeit im Lehrbetrieb; Gründe für den Wechsel des Betriebes; Arbeitswerte (Skala); Schichtarbeit und Bereitschaft, im Schichtsystem zu arbeiten; Beziehungen im Arbeitskollektiv; Rolle der FDJ (Skala); freie Meinungsäußerung im Betrieb; Bereitschaft zur Mitarbeit in Kommissionen und Gremien; Vorbereitung der Schule auf Anforderungen im Leben; Schulwissen als solide Grundlage für Berufsausbildung und berufliche Tätigkeit; Bedeutung der Unterrichtsfächer für die Berufsausbildung; Schwierigkeiten beim Übergang von der Berufsausbildung zur beruflichen Tätigkeit; Einfluß von Wissenschaft und Technik auf den zukünftigen Beruf; Alltagswerte wie Arbeit, Geld, harmonisches Familienleben, Leistung, Unterordnung, Wissen, gute Beziehungen, politischer Standpunkt, gute Freunde und Kollegen; Zukunftserwartungen (Skala); Lebensziele (Skala); Veränderungen in der Freizeitgestaltung; Zeitraum der Lebensplanung; jetzige Lebenssituation und Lebensplanung hinsichtlich Wohnen, Partnerschaft, Kinder, Beruf, politisches Engagement; Konsumgüterbesitz; Ausgabenstruktur; materielle Wünsche; zukünftige Geldausgaben; Note der Abschlußprüfung 10. Klasse; Ergebnis der Facharbeiterprüfung; Mitgliedschaft und Funktionen in Organisationen; Zugehörigkeit zu Freizeitgruppen wie Popper, Grufties, Funkies, Skinheads, New Waver, Punks oder Heavy Metals; Zufriedenheit mit der Tätigkeit; Qualifizierungsbereitschaft; Berufsabschluß und Tätigkeitsgruppe der Eltern; Bereitschaft zur weiteren Teilnahme an der Befragung.
Self-administered questionnaire: PaperSelfAdministeredQuestionnaire.Paper
Selbstausgefüllter Fragebogen: PapierSelfAdministeredQuestionnaire.Paper