Flash Eurobarometer 121/D (Euro Attitudes in September 2002 - Non-Euro Zone)

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Attitude in the non euro-countries towards the introduction of the euro in the euro-countries. Topics: State of information on the euro; assessment of the problems caused by the introduction; preferential treatment or discrimination against consumers during conversion into the euro; suspected satisfaction of the citizens of the euro-countries with the introduction of the euro; knowledge of the usage of euro coins and banknotes in all euro-countries; personal contact with euro banknotes and prices in euros; assessment of expected advantages caused by the introduction of the euro: development of the euro into an international currency like the dollar, expectation of an economic growth within the euro-countries, expectation of an adjustment of the euro-countries, emergence of new jobs, expectation of a price stability in the euro zone, cessation of exchange charges and cessation of price disparities among the countries; expectation of difficulties as well as price increases if the euro were introduced in one´s own country; profitability of euro introduction in one´s own country; general attitude towards the euro; past trips to a euro-country; destinations of trips to euro-countries; attitude towards the euro after the journey; judgement of one´s own experience with the euro in the destination country with regard to facilitated price comparisons and general travelling facilities; knowledge of the exchange rate of the euro as well as the dollar into national currency; concern about the exchange rate of the euro in proportion to the dollar; assessment of the integrative function of the euro; expected disconnection of one´s own country from the process of unification; assessment of the introduction of the euro in one´s own country as unavoidable; assessment of the introduction of the euro as a historical process. Demography: Age; sex; age on completion of education; profession; region; degree of urbanisation. Additionaly coded: weighting factor

Einstellung in den Nicht-Euroländern zur Einführung des Euro in den Euroländern. Themen: Informiertheit über den Euro; Einschätzung der Probleme bei der Einführung; Bevorzugung bzw. Benachteiligung der Konsumenten bei der Umstellung auf den Euro; vermutete Zufriedenheit der Bürger der Euroländer mit der Einführung des Euro; Kenntnis der Nutzbarkeit der Euro-Münzen und Banknoten in allen Euroländern; eigener Kontakt mit Euro-Banknoten und Preisen in Euro; Einschätzung erwarteter Vorteile durch die Euro-Einführung: Entwicklung des Euro zu einer internationalen Währung ähnlich dem US-Dollar, Erwartung eines wirtschaftlichen Wachstums innerhalb der Euroländer, Erwartung einer Angleichung der Euroländer, Entstehung neuer Jobs, Erwartung einer Preisstabilität in der Eurozone, Wegfall von Umtauschgebühren und Wegfall von Preisunterschieden zwischen den Ländern; Erwartung von Schwierigkeiten sowie Preissteigerungen bei einer angenommenen Euro-Einführung im eigenen Land; Vorteilhaftigkeit einer Euro-Einführung für das eigene Land; allgemeine Einstellung zum Euro; Reise in ein Euroland in der Vergangenheit; Zielland der Reise; Einstellung zum Euro nach der Reise; Beurteilung der eigenen Erfahrung mit dem Euro im Reisezielland hinsichtlich erleichterter Preisvergleiche und der generellen Reiseerleichterungen; Kenntnis des Wechselkurses des Euro sowie des Dollar in die Landeswährung; Sorge um den Wechselkurs des Euro im Verhältnis zum US-Dollar; Einschätzung der Integrationsfunktion des Euro; erwartete Abkopplung des eigenen Landes vom Einigungsprozess; Einschätzung einer Euro-Einführung im eigenen Land als unvermeidlich; Einschätzung der Euro-Einführung als historischen Vorgang. Demographie: Alter; Geschlecht; Alter bei Beendigung der Ausbildung; Beruf; Region; Urbanisierungsgrad. Zusätzlich verkodet wurde: Gewichtungsfaktor.

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Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.3682
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA3682?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=7831f3e42aa26864396ac27508cf0dc34dec5df87b26998c4e6b1e536be0656a
Provenance
Creator Christensen, Thomas; Magny, Renaud Soufflot de
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 2002
Rights 0 - Data and documents are released for everybody.; 0 - Daten und Dokumente sind für jedermann freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Economics; Social and Behavioural Sciences
Spatial Coverage Denmark; Dänemark; Sweden; Schweden; United Kingdom; Vereinigtes Königreich