Flash Eurobarometer 121/B (Euro Attitudes in March 2002 - Euro Members)

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Attitude of the population for the Euro introduction in the participating Euro-countries. Topics: State of information on the Euro; preparation for the introduction; assessment of the dual pricing as helpful; the most helpful institution (banks, media etc.) during introduction; assessment of the problems during introduction; personal difficulties with the distinction and handling of the coins and banknotes; changes in purchasing behaviour caused by the introduction of the Euro; frequency of converting Euro into the national currency whilst shopping; use of a pocket calculator or converter; personal perception of frequency of rounding up or down prices when converting the Euro into the national currency; estimation on when payment of purchases made by interviewees will only be carried out in Euro; preferred time scale for keeping the national currency on pricing; knowledge on numerous usages of the Euro coins and banknotes abroad in Euro countries; assessment of facilitation caused by introducing the Euro: simplified international price comparisons, development of the Euro to an international currency similar to the U.S. dollar; expectation of an economic growth within the Euro-countries; expectation of an approximation of the Euro-countries, emergence of new jobs, simplification of shopping in other Euro-countries; ease of travelling within the EU; expectation of price stability in the Euro zone; personal advantages caused by the Euro introduction as well as the elimination of conversion fees; judgement of the integrative functions of the Euro; general attitude towards the Euro; judgement of the course of the Euro transition; view of the introduction of the Euro as a historical event. Demography: Sex; age; age when finished full time education; professional position;; region; type of locality.

Einstellung der Bevölkerung zur Euro-Einführung in den Euro-Teilnehmerländern. Themen: Informiertheit über den Euro; Vorbereitung auf die Einführung; Einschätzung der dualen Preisauszeichnung als hilfreich; hilfreichste Institution (Banken, Medien usw.) bei der Einführung; Einschätzung der Probleme bei der Einführung; persönliche Schwierigkeiten mit der Unterscheidung und Handhabung der Münzen und Banknoten; Veränderungen des Kaufverhaltens durch die Euro-Einführung; Häufigkeit des Umrechnens von Euro in die Landeswährung bei Einkäufen; Verwendung eines Taschenrechners oder Umrechners; persönliche Wahrnehmung der Häufigkeit von Preisauf- bzw. Preisabrundungen bei der Umrechnung von Euro in die Landeswährung; präferierte Zeitspanne für das Beibehalten der Landeswährung bei Preisangaben; Kenntnis über Nutzungsmöglichkeit der Euro-Münzen und -Banknoten im Euroland; Einschätzung der Erleichterungen durch die Euro-Einführung: vereinfachter internationaler Preisvergleich, Entwicklung des Euro zu einer internationalen Währung ähnlich dem US-Dollar, Erwartung eines wirtschaftlichen Wachstums innerhalb der Euroländer; Erwartung einer Angleichung der Euroländer, Entstehung neuer Jobs, erwartete Erleichterung des Einkaufens, Reiseerleichterung innerhalb der EU, Erwartung einer Preisstabilität in der Eurozone, persönliche Vorteile durch die Euro-Einführung sowie Wegfall von Umtauschgebühren; Beurteilung der Integrationsfunktionen des Euro, allgemeine Einstellung zum Euro; Beurteilung des Ablaufs der Euro-Umstellung; Einschätzung der Euro-Einführung als historischen Vorgang. Demographie: Alter; Geschlecht; Alter bei Beendigung der Ausbildung; Beruf; Region; Urbanisierungsgrad.

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Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.3665
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA3665?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=2cb9886ccfaba6df7624c4d01d5d9e568c5f45e3f462f5f215dbeaf0544624da
Provenance
Creator Mohedano-Brèthes, Rubén; Christensen, Thomas
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 2002
Rights 0 - Data and documents are released for everybody.; 0 - Daten und Dokumente sind für jedermann freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Economics; Social and Behavioural Sciences
Spatial Coverage Belgium; Belgien; Germany; Deutschland; Finland; Finnland; France; Frankreich; Greece; Griechenland; Ireland; Irland; Italy; Italien; Luxembourg; Luxemburg; Netherlands; Niederlande; Austria; Österreich; Portugal; Portugal; Spain; Spanien