Analysis of changed living conditions, activities and social experiences of young people after conclusion of vocational training or in studies. Topics: Employment status; activity in occupation learned; change of occupation and reasons for this; unemployment; retraining; number of applications; work values (scale); relations in work collective / seminar group; preparation of school for demands of life; preparation of vocational training for occupational activity; willingness to participate in company committees; every-day values such as work, money, harmonic family life, achievement, obedience, knowledge, good relations, political position, good friends and colleagues; future expectations (scale); prospects of promotion and social differences in the GDR and in united Germany; changes in organization of leisure time; time period of life planning; current situation in life and life planning regarding residence, partnership, desire for children and occupation; possession of consumer goods; material desires; grade of the final examination of the 10th grade; occupation learned; final degree of training or last examination; member in organizations; belonging to a leisure group such as trend-followers, Grufties, Funkies, Skinheads, New Waver, Punks, Heavy Metals and Hooligans; religious community; leaving the area of the former GDR; willingness to participate further in the survey. Students: direction of studies, change of subject area.
Analyse der veränderten Lebensbedingungen, Aktivitäten und sozialen Erfahrungen von Jugendlichen nach Beendigung der Berufsausbildung bzw. im Studium. Themen: Erwerbsstatus; Tätigkeit im erlernten Beruf; Berufswechsel und Gründe dafür; Arbeitslosigkeit; Umschulung; Zahl der Bewerbungen; Arbeitswerte (Skala); Beziehungen im Arbeitskollektiv/Seminargruppe; Vorbereitung der Schule auf Anforderungen des Lebens; Vorbereitung der Berufsausbildung auf berufliche Tätigkeit; Bereitschaft zur Mitarbeit in betrieblichen Gremien; Alltagswerte wie Arbeit, Geld, harmonisches Familienleben, Leistung, Unterordnung, Wissen, gute Beziehungen, politischer Standpunkt, gute Freunde und Kollegen; Zukunftserwartungen (Skala); Aufstiegschancen und soziale Unterschiede in der DDR und im vereinigten Deutschland; Veränderungen in der Freizeitgestaltung; Zeitraum der Lebensplanung; jetzige Lebenssituation und Lebensplanung hinsichtlich Wohnen, Partnerschaft, Kinderwunsch und Beruf; Konsumgüterbesitz; materielle Wünsche; Note der Abschlußprüfung 10. Klasse; erlernter Beruf; Abschlußergebnis der Ausbildung bzw. der letzten Prüfung; Mitglied in Organisationen; Zugehörigkeit zu einer Freizeitgruppe wie Popper, Grufties, Funkies, Skinheads, New Waver, Punks, Heavy Metals und Hooligans; Religionsgemeinschaft; Verlassen des Gebietes der ehemaligen DDR; Bereitschaft zur weiteren Teilnahme an der Befragung. Studenten: Studienrichtung, Wechsel der Fachrichtung.
Self-administered questionnaire: PaperSelfAdministeredQuestionnaire.Paper
Selbstausgefüllter Fragebogen: PapierSelfAdministeredQuestionnaire.Paper