Flash Eurobarometer 421 (Internationalisation of Small and Medium-Sized Enterprises)

Attitude of small and medium-sized enterprises towards import and export activities.

Topics: awareness of the Enterprise Europe Network; activities of the company in the last three years inside or outside the EU: exports to other countries, imports from other countries, cooperation with partners based abroad for research and development purposes, work as a subcontractor for a company based abroad, use of a subcontractor based abroad, investment in a company based abroad; export activities or considerations; companies already exporting products or services were asked: significance of each of the following difficulties: high delivery costs, ignorance of the applicable rules, insufficient security of payments from other countries, complicated or costly foreign taxation, lack of language skills, specificity of products, costs from resolving complaints and disputes cross-border, lack of specialized staff, identifying business partners abroad, large financial investment, ignorance where to find information about the potential market; companies not yet exporting products or services were asked the aforementioned issues plus: complicated administrative procedures; countries to which company exported in 2014; percentage of the company´s sales in 2014 coming from: own country, EU countries, countries outside the EU; import activities or considerations; significance of each of the following difficulties with regard to importing products or services: high delivery costs, ignorance of the applicable rules, lack of language skills, lack of specialized staff, identifying business partners abroad, complicated administrative procedures, ignorance where to find information about potential suppliers, controlling order quality; countries from which company imported in 2014; availability of the following services: website presenting products or services, online ordering, online payment; most helpful measures to engage in business abroad. Demography: information about the company: number of employees, year of establishment, independent or part of national or international group, kind of sold products or services and target group; number of employees in January 2008; number of employees by end of the company’s first year of operation; change in number of employees since 2008; change in number of employees since the company’s first year of operation; overall change in number of employees; development of turnover since January 2008 (in percent); development of turnover since end of the company’s first year of operation (in percent); total turnover in 2014. Additionally coded was: respondent ID; country; NACE-Code; nation group; weighting factor.

Einstellung kleiner und mittlerer Unternehmen zu Import- und Exportaktivitäten.

Themen: Kenntnis des Enterprise Europe Network; Aktivitäten des Unternehmens in den letzten drei Jahren innerhalb bzw. außerhalb der EU: Exporte in ein anderes Land, Importe aus einem anderen Land, Zusammenarbeit mit einem im Ausland ansässigen Partner zu Forschungs- und Entwicklungszwecken, Tätigkeit als Subauftragnehmer für ein im Ausland ansässiges Unternehmen, Zusammenarbeit mit einem im Ausland ansässigen Subauftragnehmer, Investitionen in ein im Ausland ansässiges Unternehmen; bisherige Export-Aktivitäten sowie Erwägungen, Produkte oder Dienstleistungen zu exportieren; Unternehmen, die bereits Produkte oder Dienstleistungen exportieren, wurden gefragt: Bedeutung der folgenden Schwierigkeiten: hohe Lieferkosten, Unkenntnis der einzuhaltenden Vorschriften, nicht ausreichende Sicherheit von Zahlungen aus anderen Ländern, komplizierte oder hohe Besteuerung im Ausland, mangelnde Sprachkenntnisse, Ausrichtung der Produkte auf den heimischen Markt, durch die Beilegung grenzüberschreitender Beschwerden und Streitfälle entstehende Kosten, Mangel an spezialisierten Fachkräften, Identifizierung möglicher Geschäftspartner im Ausland, hohe finanzielle Investitionen, Unkenntnis von Informationsquellen über den potenziellen Markt; Unternehmen, die bisher keine Produkte oder Dienstleistungen exportieren, wurden die vorgenannten Fragen gestellt plus: komplizierte Verwaltungsabläufe; Länder, in die das Unternehmen 2014 exportierte; prozentualer Anteil am Umsatz in 2014 aus: dem eigenen Land, EU-Ländern, Ländern außerhalb der EU; bisherige Import-Aktivitäten sowie Erwägungen, Produkte oder Dienstleistungen zu importieren; Bedeutung der folgenden Schwierigkeiten im Hinblick auf den Import von Produkten oder Dienstleistungen: hohe Lieferkosten, Unkenntnis der einzuhaltenden Vorschriften, mangelnde Sprachkenntnisse, Mangel an spezialisierten Fachkräften, Identifizierung möglicher Geschäftspartner im Ausland, komplizierte Verwaltungsabläufe, Unkenntnis von Informationsquellen über potenzielle Lieferanten, Qualitätskontrolle der Bestellungen; Länder, aus denen das Unternehmen 2014 importierte; Vorhandensein der folgenden Angebote: Webseite mit Produkten oder Dienstleistungen, Online-Bestellung, Online-Bezahlung; präferierte Maßnahmen zur Unterstützung von Unternehmensaktivitäten im Ausland. Demographie: Angaben zum Unternehmen: Anzahl der Mitarbeitenden, Gründungsjahr, unabhängig oder Teil eines nationalen oder internationalen Konzerns, Art der verkauften Produkte oder Dienstleistungen und Zielgruppe; Anzahl der Mitarbeitenden im Januar 2008; Anzahl der Mitarbeitenden am Ende des ersten Geschäftsjahres; Veränderung der Anzahl der Mitarbeitenden seit 2008; Veränderung der Anzahl der Mitarbeitenden seit dem ersten Geschäftsjahr; Gesamtveränderung der Anzahl der Mitarbeitenden; Veränderung des Umsatzes seit Januar 2008 (in Prozent); Veränderung des Umsatzes seit Ende des ersten Geschäftsjahres (in Prozent); Gesamtumsatz in 2014. Zusätzlich verkodet wurde: Befragten-ID; Land; NACE-Code; Nationengruppe; Gewichtungsfaktor.

Probability: StratifiedProbability.Stratified

Wahrscheinlichkeitsauswahl: Geschichtete ZufallsauswahlProbability.Stratified

Telephone interview: Computer-assisted (CATI)Interview.Telephone.CATI

Telefonisches Interview: Computerunterstützte Befragung (CATI)Interview.Telephone.CATI

Identifier
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA6585?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=30bb0cdeff1ee6209af75627a235305ba21247333f0028d528b2cd8911751598
Provenance
Creator European Commission, Brussels DG Communication COMM A1 ´Strategy, Corporate Communication Actions and Eurobarometer´ Unit
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 2015
Rights 0 - Data and documents are released for everybody.; 0 - Daten und Dokumente sind für jedermann freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Language English; German
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Belgium; Belgien; Bulgaria; Bulgarien; Czech Republic; Tschechische Republik; Denmark; Dänemark; Germany; Deutschland; Estonia; Estland; Ireland; Irland; Greece; Griechenland; Spain; Spanien; France; Frankreich; Italy; Italien; Cyprus; Zypern; Latvia; Lettland; Lithuania; Litauen; Luxembourg; Luxemburg; Hungary; Ungarn; Malta; Malta; Netherlands; Niederlande; Austria; Österreich; Poland; Polen; Portugal; Portugal; Romania; Rumänien; Slovenia; Slowenien; Slovakia; Slowakei; Finland; Finnland; Sweden; Schweden; Croatia; Kroatien; United Kingdom; Vereinigtes Königreich; Albania; Albanien; Iceland; Island; North Macedonia; Nord-Mazedonien; Montenegro; Montenegro; Turkey; Türkei; Moldova, Republic of; Moldau, Republik