Politics and Democracy in the Federal Republic (Young People, 1968)

DOI

Attitude of non-academic young people to politics and democracy in the FRG. Topics: Image of society; ideas about politics and attitude to democracy (scale); difference democracy and dictatorship; designation of dictatorial countries; interest in politics and political participation; party preference and party membership; interest in membership in a party; most important political problems and importance of areas of life; possibilities for citizens to protect fundamental rights; class justice in the FRG; attitude to the grand coalition, the emergency laws, the attitude of the Federal Government in the Vietnam war, Ostpolitik, recognition of the GDR, reunification of Germany and a leadership elite in democracy; judgement on the role of students in society; knowledge about the situation of students; personal participation in demonstrations; judgement on the demonstrations on the occasion of the Shah visit; personal election participation in the Federal Parliament election 1965; general judgement on the economic situation; judgement on the prospects of advancement and equal opportunities in the FRG; attitude to work; company size and change of job; attitude to superiors; training goal and occupation orientation; attitude to school grades and political instruction; personal activities in student council, student newspaper or as class spokesman; media usage; military service; membership in clubs, organizations or youth groups; participation in club events; pocket-money and money expenditure; friendships; family relationship of parents; authority structure in one´s family; attitude of father to National Socialism; social origins of spouse; political interest and party preference of spouse as well as of parents; attitude to raising children. Scales: fascism and dogmatism. The questions on the topics sexual relation and type of contraception were presented as written questionaire. Demography: age; sex; marital status; number of children; religious denomination; religiousness; school education; vocational training; occupation; income; party membership; social origins; regional origins; refugee status.

Einstellung von nichtakademischen Jugendlichen zur Politik und Demokratie in der BRD. Themen: Gesellschaftsbild; Vorstellungen über Politik und Einstellung zur Demokratie (Skala); Unterschied Demokratie und Diktatur; Bezeichnung diktatorischer Länder; Interesse an Politik und politischer Partizipation; Parteipräferenz und Parteimitgliedschaft; Interesse an einer Mitgliedschaft in einer Partei; wichtigste politische Probleme und Wichtigkeit der Lebensbereiche; Möglichkeiten der Bürger zum Schutze der Grundrechte; Klassenjustiz in der BRD; Einstellung zur Großen Koalition, zu den Notstandsgesetzen, zur Haltung der Bundesregierung im Vietnamkrieg, zur Ostpolitik, zur Anerkennung der DDR, zur Wiedervereinigung Deutschlands und zu einer Führungselite in der Demokratie; Beurteilung der Rolle der Studenten in der Gesellschaft; Kenntnis der Situation der Studenten; eigene Teilnahme an Demonstrationen; Beurteilung der Demonstrationen anläßlich des Schah-Besuchs; eigene Wahlbeteiligung bei der Bundestagswahl 1965; allgemeine Beurteilung der wirtschaftlichen Lage; Beurteilung der Aufstiegschancen und der Chancengleichheit in der BRD; Einstellung zur Arbeit; Betriebsgröße und Arbeitsplatzwechsel; Einstellung zum Vorgesetzten; Ausbildungsziel und Berufsorientierung; Einstellung zu Schulzensuren und zum politischen Unterricht; eigene Aktivitäten in der Schülermitverwaltung, bei der Schulzeitung oder als Klassensprecher; Mediennutzung; Wehrdienst; Mitgliedschaft in Vereinen, Organisationen oder Jugendgruppen; Teilnahme an Vereinsveranstaltungen; Taschengeld und Geldausgabe; Freundschaften; Familienverhältnisse der Eltern; Autoritätsstruktur in der Familie; Einstellung des Vaters zum Nationalsozialismus; politisches Interesse und Parteipräferenz des Ehepartners sowie der Eltern; Einstellung zur Kindererziehung. Skalen: Faschismus und Dogmatismus. Die Fragen zu den Themen Sexualbeziehung und Art der Empfängnisverhütung wurden den Befragten zur schriftlichen Beantwortung vorgelegt. Demographie: Alter; Geschlecht; Familienstand; Kinderzahl; Konfession; Religiosität; Schulbildung; Berufsausbildung; Beruf; Einkommen; Parteimitgliedschaft; soziale Herkunft; regionale Herkunft; Flüchtlingsstatus.

Quota sample

Quotenauswahl nichtakademischer Jugendlicher im Alter von 18 bis 25 Jahren.

Oral survey with standardized questionnaire

Mündliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.0522
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA0522?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=aa89cd43bc001d112fe18dc49b10f05c4ef75eb2dbd1e1af595065468306d27c
Provenance
Creator Wildenmann, Rudolf; Kaase, Max
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1970
Rights A - Data and documents are released for academic research and teaching.; A - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Germany; Deutschland