The organization, financing and management of cultural education services and institutions in Germany is extraordinarily heterogeneous. Responsibilities for public funding are distributed not only across the federal levels, but also across various departments at the federal, state and local levels. In addition, other agencies of the indirect state administration, but also cultural and social associations (...) are sometimes involved in the processing of funding. In addition, foundations, funding associations and public (...) or private companies often contribute to financing at the local and national level. In extracurricular cultural education, part of the costs of the program is usually covered by participation fees. Financing and the associated control of the use of funds are the central foundations for a systematic, coordinated and targeted control (...) of cultural education. The diversity of funding sources and the widespread use of mixed funding therefore leads directly to the question of how and to what extent targeted control and planning of cultural education is implemented in practice. The aim of the survey of the 200 direct member cities of the German Association of Cities was to gain meaningful and reliable insights into the main types of funding and management practices in the field of cultural education. A total of 104 member cities of the German Association of Cities took part in the survey, in which a total of around 22 million citizens lives. The study focused on the municipalities as the main organizers and financiers of cultural education. Accordingly, the key questions were how cultural education is organized and coordinated in the cities, to what extent concepts and networking open up additional scope for funding, what contribution different sources of funding make, and what developments are expected with regard to the budget for cultural education. The survey was conducted as a standardized online survey. The questionnaire comprised 25 questions. There were open response options for 12 questions. Due to the lack of budget items in many places with information on specific expenditures for Arts Education, as well as the lack of key figures and indicators in the municipal budgets, staged questions (to obtain ranking data) were asked about the situation and development of the budget for Arts Education. The same applied to questions about the organization and coordination as well as the evaluation of (municipally funded) cultural education offerings. The responsible departments were able to answer the survey questions between the end of June and mid-August 2016.
Die Organisation, Finanzierung und Steuerung von Angeboten und Einrichtungen der Kulturellen Bildung in Deutschland ist außerordentlich heterogen. Die Zuständigkeiten der öffentlichen Finanzierung sind nicht nur über die föderalen Ebenen, sondern auch über verschiedene Ressorts in Bund, Ländern und Kommunen verteilt. Darüber hinaus sind zum Teil weitere Stellen der mittelbaren Staatsverwaltung, aber auch Kultur- und Sozialverbände (...) in die Abwicklung von Finanzierungen eingebunden. Zudem tragen oftmals auch Stiftungen, Fördervereine und öffentliche (…) oder private Unternehmen auf lokaler und überregionaler Ebene einen Anteil zur Finanzierung bei. In der außerschulischen Kulturellen Bildung wird in der Regel ein Teil der Angebotskosten durch Teilnahmegebühren getragen. Die Finanzierung und damit verbunden die Kontrolle des Mitteleinsatzes sind die zentralen Grundlagen für eine systematische, koordinierte und zielgerichtete Steuerung (…) Kultureller Bildung. Die Vielfalt der Finanzierungsquellen und die verbreiteten Mischfinanzierungen führen daher unmittelbar zu der Frage, in welcher Weise beziehungsweise inwiefern eine zielgerichtete Steuerung und Planung der Kulturellen Bildung in der Praxis umgesetzt wird. Ziel der Befragung der 200 unmittelbaren Mitgliedsstädte des Deutschen Städtetages war es, aussagekräftige und belastbare Erkenntnisse über wesentliche Finanzierungsarten und Steuerungspraktiken im Bereich der Kulturellen Bildung zu gewinnen. Insgesamt nahmen 104 Mitgliedsstädte des Deutschen Städtetages an der Befragung teil, in denen rund insgesamt 22 Millionen Bürgerinnen und Bürger leben. Die Kommunen standen in der Studie als wesentliche Organisatoren und Finanziers Kultureller Bildung im Fokus. Entsprechend lauteten die Leitfragen, wie Kulturelle Bildung in den Städten organisiert und koordiniert wird, inwiefern Konzepte und Vernetzung zusätzliche Finanzierungsspielräume eröffnen, welchen Beitrag unterschiedliche Finanzierungsquellen leisten und welche Entwicklungen hinsichtlich des Budgets für Kulturelle Bildung erwartet werden. Die Befragung wurde als standardisierte Online-Befragung durchgeführt. Der Fragebogen umfasste 25 Fragen. Bei 12 Fragen gab es offene Antwortmöglichkeiten. Aufgrund vielerorts fehlender Haushaltspositionen mit Angaben zu den spezifischen Ausgaben für Kulturelle Bildung sowie fehlender Kennzahlen und Indikatoren in den kommunalen Haushaltsplänen wurden gestufte Fragen (zum Erhalt von Rangdaten) über die Lage und Entwicklung des Budgets für Kulturelle Bildung gestellt. Gleiches galt für Fragen zur Organisation und Koordinierung sowie zur Evaluierung von (kommunal geförderten) Angeboten Kultureller Bildung. Die zuständigen Dezernate konnten die Fragen der Studie zwischen Ende Juni und Mitte August 2016 beantworten.
All 200 direct member cities of the German Association of Cities were contacted. This is a full survey of all - direct - members, including all independent cities and the city states of Berlin, Hamburg and Bremen.
Es wurden alle 200 unmittelbaren Mitgliedsstädte des Deutschen Städtetags angeschrieben. Dabei handelt es sich um eine Vollerhebung aller – unmittelbaren - Mitglieder, unter denen sich alle kreisfreien Städte und die Stadtstaaten Berlin, Hamburg und Bremen befinden.
Self-administered questionnaire: Web-based (CAWI)SelfAdministeredQuestionnaire.CAWI
Selbstausgefüllter Fragebogen: Webbasiert (CAWI)SelfAdministeredQuestionnaire.CAWI