Flash Eurobarometer 309 (Euro Introduction in Estonia - Ex-Post Citizen Survey)

DOI

Introduction of the euro in Estonia.

Topics: difficulties handling euro coins and banknotes; currency used for counting or calculating when doing common or exceptional purchases; difficulties converting Estonian kroon to euro and understanding the value in euro; assessment of dual price displays as useful and correct; purchase of a euro coins starter kit before January 2011 and reasons for not having purchased one; use of the starter kit; problems and kind of problems encountered when exchanging or withdrawing euro cash in the first week of January 2011; assessment of the changeover to the euro as smoothly and efficiently; naming of security features of euro banknotes; assessment of the frequency of unfair price conversions or rounding of prices; euro will help to maintain price stability or will increase inflation in Estonia; used source of information about the introduction of the euro; most efficient source of information during the changeover period; self-rated knowledge about the euro; desire for more information on selected issues about the euro; satisfaction with the information about the euro provided by the national authorities; reception of TV spots or advertisements in Estonian newspapers or magazines about the euro and assessment of their usefulness; possession of a euro calculator and assessment of its usefulness. Demography: age; sex; professional position; type of community. Additionally coded was: interviewer ID; language of the interview; date of interview; time of the beginning of the interview; duration of the interview; type of phone line; region; weighting factor.

Persönliche Erfahrung mit dem Euro. Duale Preisauszeichnung. Probleme bei der Euro-Einführung. Informationen über den Euro.

Themen: Einschätzung der Schwierigkeit bei der Unterscheidung von Euromünzen und Euroscheinen; rechnen in Euro oder nationaler Währung beim Erwerb von Waren mit hohem Wert und Alltagseinkäufen; Schwierigkeiten beim Umrechnen der nationalen Währung in Euro; Schwierigkeitsgrad beim Erfassen des Wertes in Euro; Einschätzung des Nutzens der Preisauszeichnungen in zwei Währungen; Einschätzung, ob bei der dualen Preisauszeichnung korrekt umgerechnet wird; Erwerb eines Euro-Starterkits; Grund für den Nichterwerb eines Euro-Starterkits; Nutzung des Euro-Starterkits; Auftreten von Problemen in der ersten Woche der Euro-Einführung beim Währungswechsel; Art der Probleme (lange Warteschlange an Bankschaltern oder Geldautomaten, nicht genügend Eurogeld am Bankschalter, Auszahlung der nationalen Währung bei der Nutzung des Geldautomaten, Geldautomaten funktionierten temporär nicht); Einschätzung der Effizienz bei der Euro-Einführung; Kenntnis der Sicherheitsmerkmale von Euroscheinen; Übereinstimmung mit den folgenden Aussagen: Preisumrechnung in Euro war nicht fair, Aufrunden von Preisen war nicht fair; erwartete Preisstabilität durch den Euro; genutzte Informationsquelle über die Euro-Einführung; wichtigste Informationsquelle während der Einführung; Selbsteinschätzung der Informiertheit über den Euro; weiterer Informationsbedarf bezüglich des Euros; Zufriedenheit mit der Informationsvermittlung über den Euro durch Behörden; Beachtung von Informationsspots und Werbung für den Euro in den Medien; Einschätzung der Nützlichkeit dieser Informationswege; Besitz eines Währungsrechners und Einschätzung der Nützlichkeit. Demographie: Alter; Geschlecht; berufliche Stellung; Urbanisierungsgrad. Zusätzlich verkodet wurde: Interviewer-ID; Interviewsprache; Interviewdatum; Interviewdauer (Interviewbeginn und Interviewende); Interviewmodus (Mobiltelefon oder Festnetz); Region; Gewichtungsfaktor.

ProbabilityProbability

WahrscheinlichkeitsauswahlProbability

Face-to-face interviewInterview.FaceToFace

Persönliches InterviewInterview.FaceToFace

Telephone interview: Computer-assisted (CATI)Interview.Telephone.CATI

Telefonisches Interview: Computerunterstützte Befragung (CATI)Interview.Telephone.CATI

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.10758
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA5463?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=d7aad94fec1a5738cd3827537a8b21db891ba159bc1dd560ef03778edacee0b2
Provenance
Creator European Commission, Brussels DG Communication Public Opinion Analysis Sector
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 2011
Rights 0 - Data and documents are released for everybody.; 0 - Daten und Dokumente sind für jedermann freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Economics; Social and Behavioural Sciences
Spatial Coverage Estonia; Estland