Shoemakers

Company situation and social situation of the shoemaker´s trade as well as problems of accommodation to the realities of an advanced industrial society. Topics: professional prestige of the shoemaker´s trade; attitude to self-employment; founding of the company; structure and size of business; equipment with machines; employment of family members; proportion of turnover of business; time worked each week; costing procedure; attitude to expansion of the business; willingness to borrow money and financing of investments; education and professional history; reading of trade papers; professional further education; attitude to bookkeeping; membership in a consumer´s cooperative society and in guild; contact with professional colleagues; competition pressure; use of advertising; evaluation of the social prestige of one´s own profession; concepts of social class; political knowledge; leisure activity and vacation; type of provision for old age; judgement on trade tax burden; level of turnover; party preference; social origins. Scales: attitude to the state, authoritarianism. Demography: age (classified); marital status; number of children; ages of children (classified); school education; vocational training; professional career; possession of durable economic goods; membership. Interviewer rating: situation of the business; impression of the business premises and owner; willingness to cooperate; sincerity of responses; interview surroundings; length of interview; presence of other persons.

Betriebliche Situation und soziale Lage des Schuhmacherhandwerks sowie Anpassungsprobleme an die Gegebenheiten der fortgeschrittenen Industriegesellschaft. Themen: Berufsprestige des Schuhmacherhandwerks; Einstellung zum Selbständigenberuf; Betriebsgründung; Struktur und Größe des Betriebs; Betriebsausstattung mit Maschinen; Mitarbeit von Familienangehörigen; Umsatzanteil des Handelsbetriebs; wöchentliche Arbeitszeit; Kalkulationsverfahren; Einstellung zur Expansion des Betriebes; Verschuldungsbereitschaft und Finanzierung von Investitionen; Ausbildung und Berufsweg; Lesen von Fachzeitschriften; berufliche Weiterbildung; Einstellung zur Buchführung; Mitgliedschaft in einer Einkaufsgenossenschaft und in der Innung; Kontakt zu Berufskollegen; Konkurrenzdruck; Anwendung von Werbung; Einschätzung des Sozialprestiges des eigenen Berufs; Schichtvorstellungen; politisches Wissen; Freizeitbeschäftigung und Urlaub; Art der Altersvorsorge; Beurteilung der Gewerbesteuerlast; Umsatzhöhe; Parteipräferenz; soziale Herkunft. Skalen: Einstellung zum Staat, Autoritarismus. Demographie: Alter (klassiert); Familienstand; Kinderzahl; Alter der Kinder (klassiert); Schulbildung; Berufsausbildung; Berufslaufbahn; Besitz langlebiger Wirtschaftsgüter; Mitgliedschaft. Interviewerrating: Lage des Geschäfts; Eindruck von Geschäftsräumen und Geschäftsinhaber; Kooperationsbereitschaft des Befragten; Aufrichtigkeit der Antworten; Interviewumfeld; Interviewdauer; Anwesenheit anderer Personen.

Stratified random sample

Geschichtete Zufallsauswahl

Oral interview with standardized questionnaire

Mündliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen

Identifier
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA0418?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=7471b7fbc8d7eb3fdf53cc17fcd1e5cc1ec5291903debf300afc0b95d3d29610
Provenance
Creator Greber, Josef
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1962
Rights A - Data and documents are released for academic research and teaching.; A - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Language English; German
Discipline Social Sciences