Flash Eurobarometer 98/B (Euro Introduction Attitudes, Step 8 - Non-Euro Members)

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Attitudes towards the Euro and knowledge of its introduction. Topics: Self-assessment on state of knowledge on the Euro; knowledge of a country introducing the Euro as well as the estimated date of introduction in this country and in other European countries; knowledge of the duration of the transitional phase in which the old currency can still be used; knowledge test on the EU-wide validity of Euro notes and coins; perception of pricing in Euro in one’s own country, abroad, on the internet as well as in catalogues and brochures; fear of disadvantages for the population and abuse in the course of the introduction of the Euro as well as fear of the loss of one’s national currency in the countries of the Euro zone; assessment of select consequences of the introduction of the Euro: Price comparison, equal meaning of the Euro with the dollar as an international currency, economic growth, reduction of the developmental differences between countries in the Euro zone, job vacancies, facilitated purchasing in other countries with the Euro currency, elimination of exchange fees, travelling within the European Union, price stability, personal advantages; concern about the value of the Euro compared to the dollar; knowledge of the exchange rate of the Euro into national currency; expected changes of one’s own identity as European for the inhabitants of the Euro zone and expected feeling of marginalisation among inhabitants of non- Euro countries. Demography: Sex; age; age when finished full time education; professional position; party preference; region; degree of urbanisation.

Einstellung zum Euro und Kenntnisse über die Einführung des Euros. Themen: Selbsteinschätzung der Informiertheit über den Euro; Kenntnis eines Landes, das die Einführung des Euros durchführt sowie Zeitpunkt der Euro-Einführung in diesem Land und in den anderen Euro-Ländern; Kenntnis der Dauer der Übergangsphase, in der auch noch mit der alten Währung bezahlt werden kann; Kenntnis über die EU-weite Gültigkeit aller Euroscheine und Münzen; Wahrnehmung von Preisauszeichnungen in Euro im eigenen Land, im Ausland, im Internet, in Zeitungen sowie in Katalogen und Broschüren; Befürchtung von Nachteilen für die Bevölkerung und Missbräuchen im Zuge der Einführung des Euros sowie Angst vor dem Verlust der Landeswährung in den Ländern der Eurozone; Einschätzung ausgewählter Auswirkungen der Einführung des Euros auf: Preisvergleiche, Gleichbedeutung des Euros mit dem Dollar als internationale Währung, Wirtschaftswachstum, Reduzierung der Entwicklungsunterschiede zwischen den Ländern der Eurozone, Arbeitsplätze, vereinfachte Einkäufe in anderen Ländern mit Eurowährung, Wegfall von Umtauschgebühren, Reisen innerhalb der EU, Preisstabilität, persönliche Vorteile; Besorgtheit über den Wert des Euros verglichen mit dem Dollar; Kenntnis des Umtauschkurses von Euro in die Landeswährung; vermutete Veränderungen der Identifikation als Europäer bei den Bewohnern der Eurozone und erwartetes Gefühl der Ausgrenzung bei den Bewohnern der Nicht-Euroländer. Demographie: Geschlecht; Alter; Alter bei Ende der Ausbildung; berufliche Position; Parteipräferenz (Sonntagsfrage); Region; Urbanisierungsgrad.

Representative sample

Repräsentative Auswahl

Telephone interview with standardized questionnaire

Telefonische Befragung mit standardisiertem Fragebogen

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.3581
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA3581?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=90ee25bd4b35e4b2ec7e68b2fccc35ed9796c44e6384403e0170e0e4c0635961
Provenance
Creator Melich, Anna; Jamar, Nicole
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 2002
Rights 0 - Data and documents are released for everybody.; 0 - Daten und Dokumente sind für jedermann freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Economics; Social and Behavioural Sciences
Spatial Coverage Denmark; Dänemark; Sweden; Schweden; United Kingdom; Vereinigtes Königreich