Political and college political attitudes of students as well as individual attitude and behavioral changes after the assassination of Rudi Dutschke and problems of German students with studies abroad. Topics: 1. General political views: interest in politics and political participation; image of society; ideas about politics and attitude to democracy (scale); attitude to the political system of the FRG and personal agreement with political parties; party membership and party preference; judgement on social equal opportunities and differences in living conditions of individual classes; political interest and party preference of spouse and father; political difference of opinions with father; attitude of father to National Socialism; sources of political information and media usage; naming dictatorships; attitude to violence; personal participation in protest actions. Scales: fascism and dogmatism. 2. Student matters: participation in political activities in the area of the college; ASTA membership; candidacy to student parlament; attitude to the general political mandate of the members of the student parlament; knowledge of political college groups and student leaders; attitude to the SDS; knowledge about the goals of the SDS; judgement on student demonstrations; attitude to college reform and satisfaction with university operation and examination regulations; occupational goals and occupation prospects; type of financing studies; academic status consciousness. 3. Studies abroad: general judgement on studies abroad; judgement on information offering about studies abroad; expectations of studies abroad; financing of studies abroad; organizations supporting and type of scholarship; reasons for decision for choice of country, college and college instructor; language difficulties abroad. With students interested in studies abroad: desired country in which to study and judgement on language proficiency; judgement on the allocation criteria for scholarships; interest in short scholarships. 4. Miscellaneous: membership in associations and organizations; attitude to employment of married women, abortion and the death penalty; friendships; family relationship of parents; family authority structure; contacts with parental home. Demography: age; sex; marital status; number of children; religious denomination; occupation; party inclination; party identification; social origins; possession of durable economic goods; membership; media usage.
Politische und hochschulpolitische Einstellungen von Studenten sowie individuelle Einstellungs- und Verhaltensänderungen nach dem Mordanschlag auf Rudi Dutschke und Probleme deutscher Studenten mit dem Auslandsstudium. Themen: 1.) Allgemeine politische Ansichten: Interesse an Politik und politische Partizipation; Gesellschaftsbild; Vorstellungen über Politik und Einstellung zur Demokratie (Skala); Einstellung zum politischen System der BRD und eigene Übereinstimmung mit politischen Parteien; Parteimitgliedschaft und Parteipräferenz; Beurteilung der sozialen Chancengleichheit und der Unterschiede in den Lebensbedingungen einzelner Schichten; politisches Interesse und Parteipräferenz des Ehepartners und des Vaters; politische Meinungsverschiedenheiten mit dem Vater; Einstellung des Vaters zum Nationalsozialismus; Quellen politischer Information und Mediennutzung; Benennung von Diktaturen; Einstellung zur Gewalt; eigene Teilnahme an Protestaktionen. Skalen: Faschismus und Dogmatismus. 2.) Studentische Angelegenheiten: Teilnahme an politischen Aktivitäten im Bereich der Hochschule; ASTA-Mitgliedschaft; Kandidatur zum Studentenparlament; Einstellung zum allgemeinen politischen Mandat der Mitglieder des Studentenparlaments; Kenntnis politischer Hochschulgruppen und Studentenführer; Einstellung zum SDS; Kenntnis der Ziele des SDS; Beurteilung der Studentendemonstrationen; Einstellung zur Hochschulreform und Zufriedenheit mit dem Studienbetrieb und der Prüfungsordnung; Berufsziele und Berufsaussichten; Art der Studienfinanzierung; akademisches Standesbewußtsein. 3.) Auslandsstudium: allgemeine Beurteilung des Auslandsstudiums; Beurteilung des Informationsangebotes über Auslandsstudium; Erwartungen an ein Auslandsstudium; Finanzierung des Auslandsstudiums; fördernde Organisationen und Art des Stipendiums; Entscheidungsgründe für die Wahl des Landes, der Hochschule und des Hochschullehrers; Sprachschwierigkeiten im Ausland. Bei Studenten, die sich für ein Auslandsstudium interessieren: gewünschtes Studienland und Beurteilung der Sprachkenntnisse; Beurteilung der Vergabekriterien für Stipendien; Interesse an Kurzstipendien. 4.) Sonstiges: Mitgliedschaft in Vereinigungen und Organisationen Einstellung zur Berufstätigkeit verheirateter Frauen, zur Schwangerschaftsunterbrechung und zur Todesstrafe; Freundschaften; Familienverhältnisse der Eltern; familiäre Autoritätsstruktur; Kontakte zum Elternhaus. Demographie: Alter; Geschlecht; Familienstand; Kinderzahl; Konfession; Beruf; Parteineigung; Parteiidentifikation; soziale Herkunft; Besitz langlebiger Wirtschaftsgüter; Mitgliedschaft; Mediennutzung.
Simple random selection
Einfache Zufallsauswahl aus den 3027 Befragten der ersten Erhebung.
Oral survey with standardized questionnaire
Mündliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen