Structure and Next-Generation Problems of Medium-Sized Companies

DOI

The occupational situation and next-generation problems of medium-sized companies from the view of various groups in a small town. Topics: General satisfaction; work satisfaction; professional history, change of occupation and change of place of work; judgement on opportunities to earn and working conditions in the nearer vicinity; advantages and disadvantages of employment in industry; criteria for occupational success; overtime; reduction in working hours; contact with colleagues; attitude to employment of women, lengthening required time in school, day school and Saturday free of school; sociability; leisure activities; media usage; shopping habits and purchases with mail-order firms; social origins; employment of grandfather; vacation and interest in company excursion; cost of living; length of residence; form of housing; rent costs. Index: extroversion and introversion. Demography: age (classified); sex; number of children; religious denomination; school education; vocational training; employment; household income; size of household; composition of household; self-assessment of social class; regional origins; refugee status; possession of durable economic goods; membership. Interviewer rating: willingness of respondent to cooperate; presence of other persons; housing conditions; length of interview; time of day at which interview took place; interview surroundings.

Die Berufssituation und Nachwuchsprobleme des gewerblichen Mittelstandes aus der Sicht verschiedener Gruppen in einer Kleinstadt. Themen: Allgemeine Zufriedenheit; Arbeitszufriedenheit; Berufsweg Berufswechsel und Wechsel der Arbeitsstelle; Beurteilung der Verdienstmöglichkeiten und Arbeitsbedingungen in der näheren Umgebung; Vor- und Nachteile der Beschäftigung in der Industrie; Kriterien für Berufserfolg; Überstunden; Arbeitszeitverkürzung; Kontakt zu Arbeitskollegen; Einstellung zur Berufstätigkeit der Frau, zur Verlängerung der Schulpflicht, zur Tagesschule und zum schulfreien Samstag; Geselligkeit; Freizeitaktivitäten; Mediennutzung; Einkaufsgewohnheiten und Käufe bei Versandhäusern; soziale Herkunft; Berufstätigkeit des Großvaters; Urlaub und Interesse am Betriebsausflug; Lebenshaltungskosten; Wohndauer; Wohnform; Mietkosten. Index: Extra- und Introvertiertheit. Demographie: Alter (klassiert); Geschlecht; Kinderzahl; Konfession; Schulbildung; Berufsausbildung; Berufstätigkeit; Haushaltseinkommen; Haushaltsgröße; Haushaltszusammensetzung; Selbsteinschätzung der Schichtzugehörigkeit; regionale Herkunft; Flüchtlingsstatus; Besitz langlebiger Wirtschaftsgüter; Mitgliedschaft. Interviewerrating: Kooperationsbereitschaft des Befragten; Anwesenheit anderer Personen; Wohnverhältnisse; Interviewdauer; Tageszeit, zu der das Interview stattfand; Interviewumfeld.

Census; random selection

Totalerhebung bei Inhabern mittelständischer Betriebe (240 Fälle); Zufallsauswahl von Arbeitnehmern mittelständischer Betriebe (241) und Arbeitnehmern im öffentlichen Dienst (122).

Oral survey with standardized questionnaire

Mündliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.0253
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA0253?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=c907cc4b500931685dfbd672c81233823ba7a80076a74f97357267bafc7748aa
Provenance
Creator Krisam, Raimund
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1959
Rights A - Data and documents are released for academic research and teaching.; A - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Social Sciences