Daily values, future expectations, school achievements, attitude to school and expectations of choice of occupation. Topics: Satisfaction with selected occupation; fulfillment of occupation desire; influence on choice of occupation by parents, relatives, friends, teacher for occupation advice, class leaders, polytechnical instruction, work and interest groups, media, advertising of companies, center for occupation advice; work values (scale); significance of modern technology in training (scale); shift work or willingness to work in shift work; relations in seminar group and in work collective; just treatment in the technical college, family and public; role of the FDJ; free expression of opinion in the technical college; preparation of school for studies; school knowledge as solid basis for vocational training; difficulties in transition into training; positive and negative memories of school; relationship of personal experiences and knowledge provided; influence of science and technology on one's own employment; every-day values such as work, money, harmonic family life, achievement, obedience, knowledge, good relations, political position, good friends and colleagues; future expectations (scale); goals in life (scale); changes in organization of leisure time; time period of life planning; personal life planning regarding residence, marital status, desire for children, employment and political commitment; material desires; grade in the final examination of the 10th grade; performance achieved in theoretical and practical training; training occupation; membership and functions in organizations; vocational certificate and occupation group of parents; family structure; participation in the school investigation; willingness to participate further in the survey.
Alltagswerte, Zukunftserwartungen, Schulleistungen, Einstellung zur Schule und Erwartungen an die Berufswahl. Themen: Zufriedenheit mit gewähltem Beruf; Erfüllung des Berufswunsches; Einfluß von Eltern, Verwandten, Freunden, Lehrern für Berufsberatung, Klassenleiter, polytechnischen Unterricht, Arbeits- und Interessengemeinschaften, Medien, Werbung der Betriebe, Zentrum für Berufsberatung auf Berufswahl; Arbeitswerte (Skala); Bedeutung der modernen Technik in der Ausbildung (Skala); Schichtarbeit bzw. Bereitschaft, im Schichtsystem zu arbeiten; Beziehungen in der Seminargruppe und im Arbeitskollektiv; gerechte Behandlung in der Fachschule, Familie und Öffentlichkeit; Rolle der FDJ; freie Meinungsäußerung in der Fachschule; Vorbereitung der Schule auf das Studium; Schulwissen als solide Grundlage für die Berufsausbildung; Schwierigkeiten beim Übergang in die Ausbildung; positive und negative Erinnerungen an die Schule; Verhältnis von eigenen Erfahrungen und vermitteltem Wissen; Einfluß von Wissenschaft und Technik auf die eigene Berufstätigkeit; Alltagswerte wie Arbeit, Geld, harmonisches Familienleben, Leistung, Unterordnung, Wissen, gute Beziehungen, politischer Standpunkt, gute Freunde und Kollegen; Zukunftserwartungen (Skala); Lebensziele (Skala); Veränderungen in der Freizeitgestaltung; Zeitraum der Lebensplanung; eigene Lebensplanung hinsichtlich Wohnen, Familienstand, Kinderwunsch, Berufstätigkeit und politischem Engagement; materielle Wünsche; Note der Abschlußprüfung 10. Klasse; erreichte Leistungen in der theoretischen und praktischen Ausbildung; Ausbildungsberuf; Mitgliedschaft und Funktionen in Organisationen; Berufsabschluß und Tätigkeitsgruppe der Eltern; Familienstruktur; Teilnahme an der Schuluntersuchung; Bereitschaft zur weiteren Teilnahme an der Befragung.
Self-administered questionnaire: PaperSelfAdministeredQuestionnaire.Paper
Selbstausgefüllter Fragebogen: PapierSelfAdministeredQuestionnaire.Paper