Introduction of the euro in EU member states still using their national currency.
Topics: use of euro banknotes or coins; use in the own country, abroad, or both; knowledge test on the euro: equal design of euro banknotes and coins in every country, number of countries that already introduced the euro; readiness of the own country to introduce the euro; time of introduction in the own country; self-rated knowledge on the euro; trust in information about the introduction provided by: national government or authorities, tax administrations, national central bank, European institutions, commercial banks, journalists, trade unions or professional organizations, consumer associations; important issues to be covered by information campaigns; significance of selected information campaign actions; assessment of the impact of the introduction of the euro in the countries already using the euro as positive; assessment of the impact of the introduction on the own country and on personal life; preference for introducing the euro in the own country; preferred time for introducing the euro in the own country; expected impact of the introduction on the prices in the own country; attitude towards the following statements regarding the adoption of the euro: conviction to personally adapt to the new currency, concern about abusive price setting during the changeover, loss of control over national economic policy, loss of national identity. Demography: age; sex; nationality; type of community; age at end of education; occupation; professional position; own a mobile phone and fixed (landline) phone; household composition and household size; region. Additionally coded was: respondent ID; country; type of phone line; weighting factor.
Einführung des Euro in EU-Mitgliedsstaaten mit bisher nationaler Währung.
Themen: Nutzung von Euro-Banknoten und -Münzen; Nutzung im eigenen Land, im Ausland oder beides; Wissenstest über den Euro: identisches Aussehen von Euro-Banknoten und -Münzen in jedem Land, Anzahl der bereits den Euro nutzenden Länder; Bereitsein des eigenes Landes für die Einführung des Euro; Jahr der Einführung im eigenen Land; Selbsteinschätzung der Informiertheit über den Euro; Vertrauen in Informationen zur Euro-Einführung von: nationaler Regierung oder Behörden, Steuerbehörden, nationaler Zentralbank, europäischen Institutionen, Geschäftsbanken, Journalisten, Gewerkschaften oder Berufsorganisationen, Verbraucherschutzorganisationen; wichtigste Inhalte einer Informationskampagne zum Euro; Bedeutung einzelner Aktionen einer Informationskampagne; Einschätzung der Folgen der Einführung in den bereits den Euro nutzenden Ländern als positiv; Einschätzung der Folgen der Einführung für das eigene Land und für den Befragten persönlich; Präferenz für die Einführung des Euro im eigenen Land; bevorzugter Zeitpunkt für die Einführung des Euro im eigenen Land; erwartete Auswirkungen der Einführung auf die Preise im eigenen Land; Einstellung zu folgenden Aussagen zur Euro-Einführung: Überzeugung der persönlichen Gewöhnung an die neue Währung, Besorgnis über missbräuchliche Preisbildung während des Übergangs, Verlust der Kontrolle über die nationale Wirtschaftspolitik, Verlust der nationalen Identität. Demographie: Alter; Geschlecht; Staatsangehörigkeit; Urbanisierungsgrad; Alter bei Beendigung der Ausbildung; Beruf; berufliche Stellung; Besitz eines Mobiltelefons; Festnetztelefon im Haushalt; Haushaltszusammensetzung und Haushaltsgröße; Region. Zusätzlich verkodet wurde: Befragten-ID; Land; Interviewmodus (Mobiltelefon oder Festnetz); Gewichtungsfaktor.
Probability: Simple randomProbability.SimpleRandom
Wahrscheinlichkeitsauswahl: Einfache ZufallsauswahlProbability.SimpleRandom
Telephone interview: Computer-assisted (CATI)Interview.Telephone.CATI
Telefonisches Interview: Computerunterstützte Befragung (CATI)Interview.Telephone.CATI