Social Experiences of Adolescents 1983

DOI

Daily values, future expectations, school achievements, attitude to school and expectations of choice of occupation. Topics: Attitude to school; reasons to go to school gladly or reluctantly; requirements of school; relations in the class collective; characteristics of a comradly schoolchild; experiences with teachers, school, instruction, social position as schoolchildren, FDJ; just treatment in school, family and public; expectations of choice of occupation; willingness to stand up for the GDR under arms; desire to be grown-up; readiness to learn from the experiences of older people; conveying experiences by adults; relationship between young people and adults; work values; desire to have occupation of father or mother; understanding of father, mother, friends, teachers in political questions; leisure conversations about politics; exchange of experience in one's circle of friends (scale); relationship of personal experiences and knowledge provided in school; role of the FDJ; critical attitude regarding school; free expression of opinion in school; every-day values such as work, money, harmonic family life, achievement, obedience, knowledge, good relations, political position, good friends and colleagues; future expectations (scale); educational goals of parents (scale); goals in life (scale); school accomplishments achieved; membership and functions in the FDJ; number of siblings; family structure; vocational certificate of parents; occupation group of parents; vacation work; vocational certificate sought; desired occupation; possession of consumer goods in one's family; housing conditions; necessity of military training camps.

Alltagswerte, Zukunftserwartungen, Schulleistungen, Einstellung zur Schule und Erwartungen an die Berufswahl. Themen: Einstellung zur Schule; Gründe, gern bzw. ungern zur Schule zu gehen; Anforderungen der Schule; Beziehungen im Klassenkollektiv; Eigenschaften eines kameradschaftlichen Schülers; Erfahrungen mit Lehrern, Schule, Unterricht, sozialer Position als Schüler, FDJ; gerechte Behandlung in der Schule, Familie und Öffentlichkeit; Erwartungen an die Berufswahl; Bereitschaft, für die DDR mit der Waffe einzutreten; Wunsch nach Erwachsensein; Bereitschaft, von Erfahrungen Älterer zu lernen; Vermittlung von Erfahrungen durch Erwachsene; Verhältnis zwischen Jugendlichen und Erwachsenen; Arbeitswerte; Wunsch, Tätigkeit von Vater oder Mutter auszuüben; Verständnis von Vater, Mutter, Freunden, Lehrern in politischen Fragen; Freizeitgespräche über Politik; Erfahrungsaustausch im Freundeskreis (Skala); Verhältnis von eigenen Erfahrungen und vermitteltem Schulwissen; Rolle der FDJ; kritische Haltung gegenüber der Schule; freie Meinungsäußerung in der Schule; Alltagswerte wie Arbeit, Geld, harmonisches Familienleben, Leistung, Unterordnung, Wissen, gute Beziehungen, politischer Standpunkt, gute Freunde und Kollegen; Zukunftserwartungen (Skala); Erziehungsziele der Eltern (Skala); Lebensziele (Skala); erreichte Schulleistungen; Mitgliedschaft und Funktionen in der FDJ; Anzahl der Geschwister; Familienstruktur; Berufsabschluß der Eltern; Tätigkeitsgruppe der Eltern; Ferienarbeit; angestrebter Berufsabschluß; Berufswunsch; Konsumgüterbesitz in der Familie; Wohnbedingungen; Notwendigkeit Wehrausbildungslager.

Census

Totalerhebung

Self-administered questionnaire: PaperSelfAdministeredQuestionnaire.Paper

Selbstausgefüllter Fragebogen: PapierSelfAdministeredQuestionnaire.Paper

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.6473
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA6473?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=dac05d981eb95642f5d87efe6052161c2c84b8fbf313ba378dc132f0d11f6fc5
Provenance
Creator Abteilung Bildungssoziologie an der Akademie der Pädagogischen Wissenschaften, Berlin
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1983
Rights A - Data and documents are released for academic research and teaching.; A - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Social Sciences