Living Conditions and Way of Life of Schoolchildren from the View of Teachers 1979 (Large City)

Value orientations, leisure habits, school achievements, common relations in school class and family relations. Topics: Sex, school achievement, attitude, characteristics and FDJ membership of the schoolchild with the most influence; relationship of schoolchildren among themselves; schoolchildren with few contacts; reasons for lack of contact; social status of parents of schoolchildren with few contacts; role of the FDJ (scale); problems with which the schoolchildren turn to the teacher; cooperation of schoolchildren, FDJ leadership, parents work group, parents of the involved schoolchildren, principal, subject teacher, government departments with discipline difficulties; social status of parents and sex of problem schoolchildren; participation of schoolchildren in school life; relations in the schoolchildren and educationalist collective; relation of the teachers instructing the class; conduct of the schoolchildren in the collective; character traits of young people; existence of different expressions of opinion and behaviors of the schoolchildren in school and at home; support of the teacher by youth organization, parents representations, party organization, sponsoring company, national representations, cultural facilities; frequency and causes of parent visits; parents with few contacts; satisfaction with the occupation as teacher; length of occupation as teacher.

Wertvorstellungen, Freizeitverhalten, Schulleistungen, Gemeinschaftsbeziehungen in der Schulklasse und familiale Verhältnisse. Themen: Geschlecht, Schulleistung, Einstellung, Eigenschaften und FDJ-Mitgliedschaft des tonangebenden Schülers; Verhältnis der Schüler untereinander; kontaktarme Schüler; Ursachen für Kontaktarmut; Sozialstatus der Eltern des kontaktarmen Schülers; Rolle der FDJ (Skala); Probleme, mit denen sich die Schüler an den Lehrer wenden; Zusammenarbeit von Schülern, FDJ-Leitung, Elternaktiv, Eltern der betreffenden Schüler, Direktor, Fachlehrer, staatliche Dienststellen bei Disziplinschwierigkeiten; Sozialstatus der Eltern und Geschlecht von Problemschülern; Beteiligung der Schüler am Schulleben; Beziehungen im Schüler- und Pädagogenkollektiv; Beziehung der in der Klasse unterrichtenden Lehrer; Verhalten der Schüler im Kollektiv; Charaktereigenschaften von Jugendlichen; Existenz unterschiedlicher Meinungsäußerungen und Verhaltensweisen der Schüler in der Schule und zu Hause; Unterstützung des Lehrers durch Jugendorganisation, Elternvertretungen, Parteiorganisation, Patenbetrieb, Volksvertretungen, kulturelle Einrichtungen; Häufigkeit und Anlässe der Elternbesuche; kontaktarme Eltern; Zufriedenheit mit dem Lehrerberuf; Dauer der Tätigkeit als Lehrer.

Census

Totalerhebung

Face-to-face interview: Paper-and-pencil (PAPI)Interview.FaceToFace.PAPI

Persönliches Interview : Papier-und-Bleistift (PAPI)Interview.FaceToFace.PAPI

Identifier
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA6465?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=9163e4733d718261dbacb27a7171fec62e6403ae9f929c05b92163ff22fa0c1f
Provenance
Creator Abteilung Bildungssoziologie an der Akademie der Pädagogischen Wissenschaften, Berlin
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1979
Rights A - Data and documents are released for academic research and teaching.; A - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Language English; German
Discipline Social Sciences