Attitudes to Air Travel (Air Travelers)

Attitudes to air travel and judgements on the image of airline companies by air travelers. Topics: Image profile of the means of transport: car, airplane, bus, ship and train; safety as criterion for the choice of means of travel; attitude to group travel (package tours); advantages and disadvantages of an individual package air trip; flying as adventure; fear of seasickness on ship or air travel; assessment of the importance of service on board in airplanes; frequency of private and business trips domestically and abroad; means of transport used on the last vacation trip abroad; type and motive of last vacation trip; arranging services by the travel agency; travel costs; actual and preferred arrival time at place of vacation; attitude to night flights; requirements of a vacation and a business trip; reasons for use of an airplane and deciding aspects in the choice of airline; the significance of airplane use for business trips; company decision-maker in the choice of airline; possibility to combine business and private trips; image of German airlines in comparison with foreign companies; evaluation of the most important IATA airlines (scale); assessments of the service level and technical standard of the companies; naming airlines with old airplane types; preferred airplane types; influence of relatives on choice of airline; designation of the airline with which one took the first flight and designation of the company with which one had the worst experiences; preferred airline; memory of advertising slogans and general advertising for airline companies; judgement on the presumable success of an advertising letter of an airline company; interest in accident insurance for air travel; media usage; hobby. Demography: age (classified); sex; marital status; school education; vocational training; occupation; household income; size of household; state; possession of durable economic goods. Interviewer rating: city size.

Einstellungen zu Flugreisen und Beurteilungen des Images von Luftverkehrsgesellschaften durch Flugreisende. Themen: Imageprofil der Verkehrsmittel: PKW, Flugzeug, Omnibus, Schiff und Eisenbahn; Sicherheit als Kriterium für die Wahl des Reiseverkehrsmittels; Einstellung zu Gesellschaftsreisen (Pauschalreisen); Vor- und Nachteile einer Einzel-Flugpauschalreise; Fliegen als Erlebnis; Angst vor Seekrankheit bei Schiffs- oder Flugreisen; Einschätzung der Wichtigkeit des Bordservices in Flugzeugen; Häufigkeit der Privat- und Dienstreisen im In- und Ausland; benutztes Verkehrsmittel bei der letzten Urlaubsreise in Ausland; Art und Motiv der letzten Urlaubsreise; Vermittlungsleistungen des Reisebüros; Reisekosten; tatsächliche und präferierte Ankunftszeit am Urlaubsort; Einstellung zu Nachtflügen; Anforderungsprofil an einen Urlaub und an eine Geschäftsreise; Gründe für die Benutzung eines Flugzeugs und maßgebliche Aspekte bei der Wahl der Fluggesellschaft; die Bedeutung der Flugzeugnutzung bei Geschäftsreisen; betrieblicher Entscheidungsträger bei der Auswahl der Fluggesellschaft; Kombinationsmöglichkeiten von Geschäfts- und Privatreisen; Image der deutschen Fluggesellschaften im Vergleich zu ausländischen Gesellschaften; Bewertung der wichtigsten IATA-Fluggesellschaften (Skalometer); Einschätzungen des Serviceniveaus und des technischen Standards der Gesellschaften; Nennung der Fluggesellschaften mit veralteten Flugzeugtypen; präferierte Flugzeugtypen; Einfluß von Verwandten auf die Wahl der Fluggesellschaft; Bezeichnung der Fluggesellschaft, mit der man die erste Flugreise unternommen hat und Bezeichnung der Gesellschaft, mit der man die schlechtesten Erfahrungen gemacht hat; präferierte Fluggesellschaft; Erinnerung an Werbesprüche und allgemeine Werbung für Luftverkehrsgesellschaften; Beurteilung des vermutlichen Erfolgs eines Werbebriefs von einer Luftverkehrsgesellschaft; Interesse an einer Unfallversicherung für die Flugreise; Mediennutzung; Hobby. Demographie: Alter (klassiert); Geschlecht; Familienstand; Schulbildung; Berufsausbildung; Beruf; Haushaltseinkommen; Haushaltsgröße; Bundesland; Besitz langlebiger Wirtschaftsgüter. Interviewerrating: Ortsgröße.

Sample

Keine näheren Angaben

Oral survey with standardized questionnaire

Mündliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen

Identifier
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA0564?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=a5a1e6e4a11fef52df5ce27f7f3ea538c760cb4cd5611d57a4616158727f5224
Provenance
Creator DIVO, Frankfurt
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1963
Rights C - Data and documents are only released for academic research and teaching after the data depositor's written authorization. For this purpose the Data Archive obtains a written permission with specification of the user and the analysis intention.; C - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre nur nach schriftlicher Genehmigung des Datengebers zugänglich. Das Datenarchiv holt dazu schriftlich die Genehmigung unter Angabe des Benutzers und des Auswertungszweckes ein.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Language English; German
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Germany; Deutschland