Flash Eurobarometer 279 (Public Attitudes and Perceptions in the Euro Area, wave 8)

DOI

Attitude towards the EU and the euro.

Topics: assessment of the own country’s membership in the EU as a good thing; having the euro is a good thing for the own country and for Europe; changes in feeling European due to the euro; difficulty to distinguish and handle euro bank notes and specific coins; opinion about the number of existing coins and which euro coin denominations should be removed; conversion from the price in euro to the national currency when it comes to exceptional and common purchases; assessment of dual price displays as useful (only in SI, MT, CY); prices increased during the changeover period (only in SI, MT, CY); development of the inflation rate compared with the situation before the introduction of the euro; travels outside the own country at least once a year; impact of the euro introduction: easier traveling, easier price comparisons with other countries, reduction of cross-border banking charges; state of national budget in 2008: surplus, deficit, balance; awareness of the ´Stability and Growth Pact´; need for significant reforms to improve economy; successful reforms in other euro area countries facilitate reforms in the own country; governments need to save for the ageing populations; taxes should be increased to finance economic reforms; expenditures should be reduced to finance economic reforms; EU should play an active role in national reforms; importance of reforms in the areas: labour market, health system, pension system, social security system, market reforms, taxation, education systems, reforms in general, reforms in other areas; personally affected by the aforementioned reforms; expected impact of the reforms on national economy; inflation rate in the own country last year; expectations regarding the inflation rate in the current year; development of household income since last year and expectations for the current year. Demography: sex; age; age at end of education; occupation; professional position; type of community. Additionally coded was: respondent ID; interviewer ID; language of the interview; country; date of interview; time of the beginning of the interview; duration of the interview; type of phone line; call history; region; weighting factor.

Einstellung zur Europäischen Union und zur Euro-Einführung. Wirtschaftliche Situation.

Themen: EU-Mitgliedschaft ist eine gute Sache; der Euro ist eine gute Sache für das Befragungsland sowie für Europa; Veränderung des Identifikationsgefühls als Europäer durch den Euro; Schwierigkeiten mit dem Unterscheiden der Euro-Münzen und Banknoten sowie Nennung der Münzen, die Schwierigkeiten bereiten; Zufriedenheit mit der Menge der unterschiedlichen Münzarten; Münzen, die abgeschafft werden sollten; Umrechnen in die alte nationale Währung bei täglichen oder außergewöhnlichen Einkäufen; Inflationsschub durch die Euro-Einführung; Auslandsreisen; Vorteile durch den Euro: kostengünstigeres Reisen, leichterer Preisvergleich, Verringerung der grenzüberschreitenden Bankgebühren; Kenntnis eines Überschusses des Staatshaushalts im Befragungsland; Kenntnis des Stabilitäts- und Wachstumspakts; Zustimmung zu Reformen: zur Leistungssteigerung der Wirtschaft, Reformen in anderen Euro-Ländern üben Druck auf Reformen im eigenen Land aus, Notwendigkeit des Sparens zur Vorbereitung auf Auswirkungen des demographischen Wandels, Steuererhöhung zur Finanzierung von Reformen, Reduzierung der Sozialausgaben zur Finanzierung von Reformen, Wunsch nach aktiver Rolle der EU beim Reformprozess im Befragungsland; wichtigste Reformbereiche (Arbeitsmarkt, Gesundheitssystem, Rentensystem, Sozialversicherung, Öffnen von Märkten, Besteuerung, Bildungssystem); eigene Betroffenheit in den vorgenannten Reformbereichen; positive oder negative Wirkung der Reformen auf die nationale Wirtschaft; Inflationsrate im letzten Jahr im Befragungsland; erwartete Inflationsrate; Entwicklung des Haushaltseinkommens des Befragten im letzten Jahr sowie erwartete zukünftige Entwicklung. In Slowenien, Malta und Zypern wurde zusätzlich gefragt: Beurteilung der Notwendigkeit der dualen Preisauszeichnung und des Preisanstiegs während des Währungswechsels. Demographie: Geschlecht; Alter; Alter bei Beendigung der Ausbildung; Beruf; berufliche Stellung; Urbanisierungsgrad. Zusätzlich verkodet wurde: Befragten-ID; Interviewer-ID; Interviewsprache; Land; Interviewdatum; Interviewdauer (Interviewbeginn und Interviewende); Interviewmodus (Mobiltelefon oder Festnetz); Anzahl der Kontaktversuche; Region; Gewichtungsfaktor.

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Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.10227
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA5438?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=8b479b47fc61d21e2cb681d2a446c469e9fd74e06ddfc45ae72ebf18843239a6
Provenance
Creator Papacostas, Antonis
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 2011
Rights 0 - Data and documents are released for everybody.; 0 - Daten und Dokumente sind für jedermann freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Economics; Social and Behavioural Sciences
Spatial Coverage Belgium; Belgien; Germany; Deutschland; Spain; Spanien; Greece; Griechenland; France; Frankreich; Ireland; Irland; Italy; Italien; Luxembourg; Luxemburg; Netherlands; Niederlande; Austria; Österreich; Portugal; Portugal; Finland; Finnland; Slovenia; Slowenien; Cyprus; Zypern; Malta; Malta; Slovakia; Slowakei