System of Social Indicators for the Federal Republic of Germany: Transport

The system of social indicators for the Federal Republic of Germany - developed in its original version as part of the SPES project under the direction of Wolfgang Zapf - provides quantitative information on levels, distributions and changes in quality of life, social progress and social change in Germany from 1950 to 2013, i.e. over a period of more than sixty years. With the approximately 400 objective and subjective indicators that the indicator system comprises in total, it claims to measure welfare and quality of life in Germany in a differentiated way across various areas of life and to observe them over time. In addition to the indicators for 13 areas of life, including income, education and health, a selection of cross-cutting global welfare measures were also included in the dashboard, i.e. general welfare indicators such as life satisfaction, social isolation or the Human Development Index. Based on available data from official statistics and survey data, time series were compiled for all indicators, ideally with annual values from 1950 to 2013. Around 90 of the indicators were marked as "key indicators" in order to highlight central dimensions of welfare and quality of life across the various areas of life. The further development and expansion, regular maintenance and updating as well as the provision of the data of the system of social indicators for the Federal Republic of Germany have been among the tasks of the Center for Social Indicator Research, which is based at GESIS, since 1987. For a detailed description of the system of social indicators for the Federal Republic of Germany, see the study description under "Other documents".

The data on the area of life ´Transport´: Scope and possible uses of transport: volume of traffic, purposes of travel, accessibility of work, availability of and access to transport. Traffic safety: traffic risk per 1000 inhabitants, fatalities in road traffic per 100,000 inhabitants, injuries in traffic per 10,000 inhabitants, fatalities in traffic by type of traffic involvement per 100,000 inhabitants, injuries in traffic by type of traffic involvement per 10,000 inhabitants. Costs of the transport system: social costs, private costs. Burden from the transport system: share of traffic in total final energy consumption, share of road and rail traffic in final energy consumption of traffic, share of passenger traffic in final energy consumption of road traffic, share of public and private transport in final energy consumption of passenger traffic, share of road traffic in emissions, land consumption of the transport system.

Das System sozialer Indikatoren für die Bundesrepublik Deutschland – in seiner ursprünglichen Version im Rahmen des SPES-Projekts unter der Leitung von Wolfgang Zapf entwickelt – bietet quantitative Informationen zu Niveaus, Verteilungen und Veränderungen der Lebensqualität, gesellschaftlichen Fortschritt und sozialen Wandel in Deutschland von 1950 bis 2013, also über einen Zeitraum von mehr als sechzig Jahren. Mit den ca. 400 objektiven und subjektiven Indikatoren, die das Indikatorensystem insgesamt umfasst, wird beansprucht, Wohlfahrt und Lebensqualität in Deutschland über verschiedene Lebensbereiche hinweg differenziert zu messen und im Zeitverlauf zu beobachten. Neben den Indikatoren für 13 Lebensbereiche, u.a. Einkommen, Bildung und Gesundheit, wurde zudem eine Auswahl von bereichsübergreifenden globalen Wohlfahrtsmaßen in das Indikatorensystem einbezogen, d.h. allgemeine Wohlfahrtsindikatoren, wie z.B. die Lebenszufriedenheit, soziale Isolierung oder der Human Development Index. Basierend auf verfügbaren Daten der amtlichen Statistik und Umfragedaten wurden für sämtliche Indikatoren Zeitreihen zusammengestellt, im Idealfall mit jährlichen Werten von 1950 bis 2013. Von den Indikatoren wurden ca. 90 als “Schlüsselindikatoren” markiert, um zentrale Dimensionen von Wohlfahrt und Lebensqualität über die verschiedenen Lebensbereiche hinweg hervorzuheben. Die Weiterentwicklung und Erweiterung, die regelmäßige Pflege und Aktualisierung sowie die Bereitstellung der Daten des Systems sozialer Indikatoren für die Bundesrepublik Deutschland gehörte seit 1987 zu den Aufgaben des bei GESIS angesiedelten Zentrums für Sozialindikatorenforschung. Für eine ausführliche Darstellung des Systems sozialer Indikatoren für die Bundesrepublik Deutschland vgl. die Studienbeschreibung unter „Andere Dokumente“.

Die Daten zu dem Lebensbereich ‚Verkehr‘ setzen sich wie folgt zusammen: Umfang und Nutzungsmöglichkeiten des Verkehrs: Umfang des Verkehrs, Fahrtzwecke, Erreichbarkeit des Arbeitsplatzes, Verfügbarkeit von und Zugang zu Verkehrsmitteln. Sicherheit des Verkehrs: Verkehrsrisiko pro 1000 Einwohner, Getötete im Straßenverkehr pro 100.000 Einwohner, Verletzte im Straßenverkehr pro 10.000 Einwohner, Getötete im Straßenverkehr nach Art der Verkehrsbeteiligung pro 100.000 Einwohner, Verletzte im Straßenverkehr nach Art der Verkehrsbeteiligung pro 10.000 Einwohner. Kosten des Verkehrssystems: Gesellschaftliche Kosten, Private Kosten. Belastung durch das Verkehrssystem: Anteil des Verkehrs am gesamten Endenergieverbrauch, Anteil des Straßen- und Schienenverkehrs am Endenergieverbrauch des Verkehrs, Anteil des Personenverkehrs am Endenergieverbrauch des Straßenverkehrs, Anteil des Öffentlichen und des Individualverkehrs am Endenergieverbrauch des Personenverkehrs, Anteil des Straßenverkehrs an den Emissionen, Flächenverbrauch des Verkehrssystems.

Sources: Official statistics, Large survey programs.

Quellen: Amtliche Statistiken, große Umfrageprogramme.

AggregationAggregation

Identifier
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA8645?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=e8fcf2aa7a469aef3353793d7eaf69404f726258976a51a36ed6734644319364
Provenance
Creator Noll, Heinz-Herbert; Weick, Stefan
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 2024
Rights A - Data and documents are released for academic research and teaching.; A - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Language English; German
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Germany; Deutschland