Flash Eurobarometer 265 (Lisbon Treaty Referendum Survey Ireland 2009)

DOI

Attitudes towards the Lisbon Treaty in Ireland.

Topics: meaning of the EU to the respondent; assessment of Ireland’s membership in the EU as a good thing; most important political fields in Ireland that need EU support; awareness of the impact of the EU on personal life; awareness of a campaign about the EU’s role in Ireland and name of campaign; participation in the referendum on the Lisbon Treaty in 2008; voting decision; reasons for not voting; reasons for voting in favour or against the Lisbon Treaty; assessment of the Lisbon Treaty as good for Ireland; most trustworthy sources of information about the Lisbon Treaty; used sources of information; awareness of the EU guarantees to Ireland in relation to the Lisbon Treaty; satisfaction with guarantees; importance of the agreement to further dispatch EU commissioners from each member state for Ireland; attitude towards the following statements on the impact of the guarantees on the Lisbon Treaty on Ireland: will allow to keep own tax system, allows Ireland to keep its neutrality, will retain control of sensitive ethical issues, better protection of worker’s rights, will retain a commissioner in Europe, make no difference; impact of the guarantees on voting decision in the referendum in 2009; intention to vote in the referendum; voting decision; reasons for voting in favour or against the Lisbon Treaty; reasons for changing voting decision; assessment of the persuasiveness of YES and NO campaign; attitude towards selected statements on each of the campaigns: treats citizens as responsible decision makers, emotionally engaging, paternalistic; participation in the Dáil election in 2007; voting decision. Demography: sex; age; age at end of education; occupation; professional position; region; type of community. Additionally coded was: respondent ID; interviewer ID; language of the interview; country; date of interview; time of the beginning of the interview; duration of the interview; type of phone line; weighting factor.

Einstellung zum Referendum zum Lissabon-Vertrag in Irland.

Themen: Assoziation des Befragten zur Europäischen Union; Zustimmung zur EU-Mitgliedschaft Irlands; Probleme Irlands, bei denen der Befragte Hilfe durch die EU wünscht; Bedeutung der EU für die Bevölkerung; Rückerinnerung an die kürzlich gelaufenen Kampagnen zur Rolle der EU in Irland (talktoeu oder eumatters); Wahlbeteiligung an der Abstimmung zum Lissabon-Vertrag im Juni 2008 sowie Wahlverhalten; Gründe für fehlende Wahlbeteiligung; Gründe für die Wahlentscheidung; Einschätzung des Nutzens des Vertrages für Irland; wichtigste Informationsquelle über das Referendum sowie wichtigster Kommunikationskanal; Kenntnis des Garantieversprechens an die irische Regierung seitens der EU; Zufriedenheit mit dem Garantieversprechen; Wichtigkeit eines irischen EU-Kommissars; Meinung zu den Auswirkungen des Garantieversprechens: Bestand der eigenen Kontrolle über Steuersätze bleibt bestehen, kein Einfluss auf Irlands Neutralität, Bewahrung der Kontrolle über sensible Themen wie Abtreibung, Schutz der Arbeitsrechte, Zusage eines irischen EU-Kommissars; Veränderung der eigenen Wahlintention beim Referendum im Oktober 2009 durch die Garantieversprechen; Wahlbeteiligungsabsicht; beabsichtigtes Wahlverhalten; Gründe für die Wahlentscheidung; Gründe für eine veränderte oder gleiche Wahlentscheidung sowie für eine fehlende Wahlbeteiligung oder einer Wahlbeteiligung trotz vorheriger fehlende Wahlbeteiligung beim zweiten Referendum; Einschätzung der Überzeugungskraft der kontroversen Kampagnen; Meinung über die kontroversen Kampagnen: Behandlung der Bürger als verantwortungsvolle Entscheidungsträger, emotional überzeugende Argumente, bevormundende Kampagne; Beteiligung an der Wahl des Unterhauses 2007; gewählte Partei. Demographie: Geschlecht; Alter; Alter bei Beendigung der Ausbildung; Beruf; berufliche Stellung; Region; Urbanisierungsgrad. Zusätzlich verkodet wurde: Befragten-ID; Interviewer-ID; Interviewsprache; Land; Interviewdatum; Interviewdauer (Interviewbeginn und Interviewende); Interviewmodus (Mobiltelefon oder Festnetz); Gewichtungsfaktor.

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WahrscheinlichkeitsauswahlProbability

Telephone interviewInterview.Telephone

Telefonisches InterviewInterview.Telephone

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.10073
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA5207?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=6e7df57bce74bec0a6589747d38a536bd15931840fbecfb5a16ce8252d19b889
Provenance
Creator Papacostas, Antonis
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 2010
Rights 0 - Data and documents are released for everybody.; 0 - Daten und Dokumente sind für jedermann freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Ireland; Irland