Flash Eurobarometer 82/A (Euro Introduction Attitudes, Step 2 - Euro Members)

DOI

Attitude towards the Euro and knowledge of its introduction. Topics: Self-assessment of state of knowledge on the Euro, knowledge test on the exact date of introduction in one’s own country as well as the , estimated duration of the transitional phase in which the old currency can also still be used; perception of the dual pricing of products; memorization of certain prices in Euro; expected improvement of memorisation if Euro prices would be shown in a highlighted way; fear of abuse in the course of the introduction of the Euro (scale); knowledge test on the EU-wide validity of all Euro notes and coins as well as on the exchange rate specifications already carried out in one’s own country, assessment of select consequences of the introduction of the Euro: Price comparison, equal meaning of the Euro with the dollar as an international currency, economic growth, gap between rich and poor, employment vacancies, purchases in other countries with Euro currency, exchange charges, travelling within the EU, price stability, personal advantages, control of the national government over the economic policy, national identity; concern about the value of the Euro compared with the dollar; personal and professional experience with the Euro; knowledge of the exchange rate of the Euro and national currency. Demography: Sex; age; age when finished full time education; professional position; party preference; region; size of locality.

Einstellung zum Euro und Kenntnisse über die Einführung des Euros. Themen: Selbsteinschätzung der Informiertheit über den Euro; Kenntnistest über das genaue Datum der Einführung des Euros im eigenen Land sowie über die Dauer der Übergangsphase, in der auch noch mit der alten Währung bezahlt werden kann; Wahrnehmung der dualen Preisauszeichnung von Produkten; Erinnerung von bestimmten Preisen in Euro; erwartete Verbesserung der Preis-Erinnerung durch eine hervorgehobene Darstellung der Euro-Preise; Befürchtung von Missbräuchen im Zuge der Einführung des Euros (Skala); Kenntnistest über die EU-weite Gültigkeit aller Euroscheine und Münzen sowie über die bereits erfolgte Festlegung des Umtauschkurses im eigenen Land; Einschätzung ausgewählter Auswirkungen der Einführung des Euros auf: Preisvergleiche, Gleichbedeutung des Euros mit dem Dollar als internationale Währung, Wirtschaftswachstum, Kluft zwischen Arm und Reich (Armutsschere), Arbeitsplätze, Einkäufe in anderen Ländern mit Eurowährung, Umtauschgebühren, Reisen innerhalb der EU, Preisstabilität, persönliche Vorteile, Kontrolle der eigenen Regierung über die Wirtschaftspolitik, nationale Identität; Besorgtheit über den Wert des Euros verglichen mit dem Dollar; eigene private und berufliche Erfahrungen mit dem Euro; Kenntnis des Umtauschkurses von Euro und nationaler Währung. Demographie: Geschlecht; Alter; Alter bei Ende der Ausbildung; berufliche Position; Parteipräferenz (Sonntagsfrage); Region, Ortsgröße.

Representative sample

Repräsentative Auswahl

Telephone interview with standardized questionnaire

Telefonische Befragung mit standardisiertem Fragebogen

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.3287
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA3287?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=2f4c6d3ea823524ca44cb0ba94bc405d20270f2523103b290f427120b8f870ec
Provenance
Creator Melich, Anna; Jamar, Nicole
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 2000
Rights 0 - Data and documents are released for everybody.; 0 - Daten und Dokumente sind für jedermann freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Economics; Social and Behavioural Sciences
Spatial Coverage Belgium; Belgien; Germany; Deutschland; Spain; Spanien; France; Frankreich; Ireland; Irland; Italy; Italien; Luxembourg; Luxemburg; Netherlands; Niederlande; Austria; Österreich; Portugal; Portugal; Finland; Finnland