Doing good with VR: Retrospektive Interviews

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Political votes are preceded by a phase of informing oneself. The "voting booklet" plays an important role in it. However, the text-heavy nature of the booklet can mean that the information presented in it is often difficult to understand, with the result that uninformed decisions are made. This is reflected in statements such as "If I had known that, I would have ..." or "It was difficult to explain the topic." This research project will therefore investigate the question of whether and to what extent virtual reality (VR) can contribute to how the electorate understands the information presented and thus makes more informed decisions. Content and aim of the research project The primary goal of the research project is to investigate how VR affects political decision making, in comparison to traditional and still current text-based voting brochures. To this end, we methodically use the classical psychological experiment to isolate factors of interest and thus investigate their influence through systematic variation (e.g., how arguments in favor or against a voting proposal are processed in VR as opposed to brochures). The experiments will also be supported by other methods such as eye-tracking and think-aloud protocols. The project aims to unearth knowledge of how VR can change political decision-making and what factors may be responsible. Scientific and social context of the research project With this research project we want to develop first ideas on how VR technology can be used in the field of political decision making, i.e. for future referendums.

Politischen Abstimmungen geht eine Phase des sich Informierens voraus. Das «Abstimmungsbüchlein» spielt dabei eine wichtige Rolle. Die Textlastigkeit des Büchleins kann aber dazu führen, dass die darin präsentierten Informationen oft schwer verständlich sind, was zur Folge hat, dass es zu nicht informierten Entscheidungen kommt. Dies zeigt sich in Aussagen wie „Hätte ich das gewusst, hätte ich ...“ oder „Es war schwierig, die Vorlage zu erklären“. Im Rahmen dieses Forschungsprojektes soll daher der Frage nachgegangen werden, ob und inwieweit Virtual Reality (VR) dazu beitragen kann, wie das Stimmvolk die zur Abstimmung präsentierten Informationen versteht und so informierter entscheidet. Inhalt und Ziel des Forschungsprojektes Das primäre Ziel des Forschungsprojektes ist es, zu untersuchen, wie sich VR auf die politische Entscheidungsfindung auswirkt, und zwar im Vergleich zu den klassischen und noch immer aktuellen textbasierten Abstimmungsbroschüren. Dazu nutzen wir methodisch das klassische psychologische Experiment, um Faktoren von Interesse zu isolieren und so deren Einfluss durch systematische Variation zu untersuchen (z. B. wie Argumente, die für oder gegen eine Abstimmungsvorlage sprechen in VR im Gegensatz zu Broschüren verarbeitet werden). Die Experimente werden zudem durch weitere Methoden wie Eye-Tracking und Think-Aloud Protokolle gestützt. Das Projekt soll Kenntnisse zutage fördern, wie VR die politische Entscheidungsfindung verändern kann und welche Faktoren dafür verantwortlich sein können. Wissenschaftlicher und gesellschaftlicher Kontext des Forschungsprojektes Mit dem Forschungsprojekt wollen wir erste Ideen entwickeln, wie die VR-Technologie im Bereich der politischen Entscheidungsfindung, d.h. für zukünftige Volksabstimmungen, genutzt werden kann.

Identifier
DOI https://doi.org/10.48573/44a8-t581
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=d8358c0f5da0adfc7ce7a9d6eb43453d4099975d72457beaa5d2debc676fd033
Provenance
Creator Reijnen, Ester; Weber, Wibke; Fabrikant, Sara Irina
Publisher FORS
Publication Year 2022
Rights Zusätzliche Einschränkungen: Nur für akademische Forschung; Additional Restrictions: Academic research only; Restrictions supplémentaires: Recherche académique uniquement; Sondergenehmigung: Nach vorheriger Zustimmung des Autors; Special permission: With prior agreement of author; Permission spéciale: Accord préalable de l'auteur·trice
OpenAccess true
Representation
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Westeuropa; Western Europe; Europe occidentale; Europa; Europe; Europe; Schweiz; Switzerland; Suisse; Deutschschweiz; German-speaking part; Suisse germanophone