Eurobarometer 80.2 (2013)

DOI

Since the early 1970s the European Commission´s Standard & Special Eurobarometer are regularly monitoring the public opinion in the European Union member countries. Principal investigators are the Directorate-General Communication and on occasion other departments of the European Commission or the European Parliament. Over time, candidate and accession countries were included in the Standard Eurobarometer Series. Selected questions or modules may not have been surveyed in each sample. Please consult the basic questionnaire for more information on country filter instructions or other questionnaire routing filters. In this study the following modules are included: 1. Climate change, 2. Common Agricultural Policy (CAP), 3. Labelling of dairy products and meat, 4. Healthcare quality, 5. Sport and physical activity.

Topics: 1. Climate change: most important problems facing the world as a whole at the moment; assessment of the seriousness of the problem of climate change; responsible bodies for tackling climate change: national governments, European Union, regional and local authorities, business and industry, citizens, environmental groups; attitude towards the following statements: fighting climate change and more efficient use of energy can boost economy and jobs in the EU, reducing fossil fuel imports from outside the EU could benefit the EU economically; personal actions taken in the last six months to fight climate change and kind of actions; importance of the national government setting targets to increase the amount of renewable energy by 2030; importance of the national government providing support for improving energy efficiency by 2030. 2. Common Agricultural Policy (CAP): future importance of the subject of agriculture and rural areas in the EU; knowledge test on EU agricultural issues: United States produces more agricultural products than the EU, incomes in the agricultural sector are lower than in other economic sectors, farmers represent around 10 % of the working population; awareness of the support given to farmers by the EU through the Common Agricultural Policy (CAP); assessment of selected aspects of the Common Agricultural Policy (CAP) as a good thing: guaranteeing food supply for Europeans, developing rural areas in a balanced way, supporting farmers in a fairer and more targeted way, supporting young farmers, eco-friendly practices as a precondition for financial aid; main responsibilities of farmers in society; most important reasons for maintaining agriculture in all parts of the EU; importance of diversity in farming and food products in the EU member states; assessment of the amount of financial support from combined national public expenditure and from the EU budget to farmers as appropriate; assumed reasons for spending 40 % of EU budget on Common Agricultural Policy; Common Agricultural Policy benefits all EU citizens and not only farmers; importance to support farms against climate and economic hazards; preferred sources of information on agriculture and the EU’s agricultural and rural development policy. 3. Labelling of dairy products and meat: necessity of the ability to identify the place of origin of milk and dairy products; necessity to know the place of: milking, transforming milk into dairy products; preferred level of detail regarding the place of origin of milk: from inside or outside the EU, country, region; necessity of the ability to identify the place of origin of types of meat other than unprocessed prepacked meat; necessity to know where the animal was: born, raised, slaughtered; preferred level of detail regarding the place of origin of these types of meat: from inside or outside the EU, country, region; willingness to pay between one and two percent more to get this information; most important factors when buying milk and dairy products or other types of meat: quality, price, geographic origin, brand; awareness of selected logos. 4. Healthcare quality: most important criteria for high quality healthcare in the own country; evaluation of the quality of the national healthcare; assessment of the national healthcare quality compared to other EU member states; preferred sources of information on healthcare quality; most useful information to assess hospital quality; assessment of the likelihood to get harmed by hospital care in the own country; assessment of the likelihood to get harmed by non-hospital healthcare in the own country; personal experience with adverse events or in the family; place where the adverse event took place: in the own country, in another EU member state, in a country outside the EU; reporting of the event and authority reported to: hospital management, regional or local authorities, national agency on patient safety, lawyer, ministry of health, patient or consumer organisations or other NGOs, acquaintance who is working in the healthcare system, medical personnel, own country’s embassy or consulate; place of reporting: own country, another EU member state, country outside the EU; consequences of the reporting: apology from medical personnel, explanation by the healthcare facility, healthcare facility took measures to prevent similar errors in the future, financial compensation, responsible person was disciplined, actions against healthcare facility, refusal of liability by healthcare facility, legal proceedings still underway, no consequences; undergoing of surgical procedure within the last three years of respondent himself or of a family member; frequency of signing a written consent beforehand; hospitalization or admittance to long-term care facility of respondent himself or of a family member in the last twelve months; reception of information on healthcare-associated infection risks; type of information; knowledge of the authorities responsible for patient safety in the own country; knowledge of the forms of redress in case of being harmed by adverse events in the own country or in another EU member state; points of help in cases of redress in the own country: hospital management, regional or local authorities, national agency on patient safety, lawyer, ministry of health, patient or consumer organisations or other NGOs, acquaintance who is working in the healthcare system, medical personnel; points of help in cases of redress in another EU member state: hospital management in the country of care, medical personnel in the country of care, own country’s embassy or consulate in the country of care, national agency on patient safety in the own country, ministry of health in the own country, lawyer in the own country or in the country of care. 5. Sport and physical activity: frequency of sport activities; frequency of physical activities for non-sport reasons; number of days with vigorous physical activity in the last week; average time spent on these activities; number of days with moderate physical activity in the last week; average time spent on these activities; frequency of walking at least ten minutes at a time in the last week; average time of walking; time spent sitting on a usual day; place where engaging in sport or in other physical activities; reasons for engaging in sport or other physical activities; main reasons that prevent from practising sport regularly; membership in the following kind of clubs where participating in sport or recreational physical activity: health or fitness centre, sports club, socio-cultural club; approval of selected statements regarding physical activity: respondent’s residential area offers many opportunities, local sports clubs or other providers offer many opportunities, local authority does not do enough for citizens; personal engagement in voluntary work to support sporting activities; time spent per month on these activities; type of voluntary work: board or committee member, administration, coach or trainer, referee or other official, organisation of sporting events, support of day to day club activities, provision of transport, maintenance of sports facilities or sports equipment. Demography: nationality; marital status; age at end of education; sex; age; occupation; professional position; type of community; household composition and household size; possession of durable goods (entertainment electronics, internet connection, possession of a car, a flat/a house have finished paying for or still paying for); financial difficulties during the last year; internet use (at home, at work, at school); self-reported belonging to the working class, the middle class or the upper class of society; life satisfaction; frequency of discussions about political matters on national, European, and local level; own voice counts in the own country and in the EU; general direction things are going in the own country and in the EU. Additionally coded was: respondent ID; country; date of interview; time of the beginning of the interview; duration of the interview; number of persons present during the interview; respondent cooperation; size of locality; region; language of the interview; nation group; weighting factor.

Seit den frühen 1970er Jahren beobachten die Standard & Spezial Eurobarometer der Europäischen Kommission regelmäßig die öffentliche Meinung in den Mitgliedsländern der Europäischen Union. Primärforscher sind die Generaldirektion Kommunikation und bei Spezialthemen weitere Direktionen sowie das Europäische Parlament. Im Laufe der Zeit wurden Kandidaten- und Beitrittsländer in die Standard Eurobarometer-Reihe aufgenommen. Ausgewählte Fragen oder Module können in einigen Samples nicht erhoben worden sein. Bitte ziehen Sie für weitere Informationen bezüglich Länderfilter oder anderer Filterführungen den Basisfragebogen heran. In dieser Studie sind folgende Module vorhanden: 1. Klimawandel, 2. Gemeinsame Agrarpolitik (GAP), 3. Kennzeichnung von Milchprodukten und Fleisch, 4. Medizinische Versorgung, 5. Sport und körperliche Aktivität.

Themen: 1. Klimawandel: derzeit wichtigste Probleme der Welt; Bedeutung des Problems des Klimawandels; für die Bekämpfung des Klimawandels verantwortliche Institutionen: nationale Regierungen, Europäische Union, regionale und lokale Behörden, Wirtschaft und Industrie, Bürger, Umweltschutzgruppen; Zustimmung zu den folgenden Aussagen: Bekämpfung des Klimawandels und effizientere Energienutzung können Wirtschaft und Arbeitsmarkt in der EU ankurbeln, Reduzierung der Importe fossiler Brennstoffe von außerhalb der EU könnte der EU wirtschaftlich von Nutzen sein; persönlicher Beitrag zur Bekämpfung des Klimawandels in der letzten sechs Monaten sowie Art der getroffenen Maßnahmen; Wichtigkeit der Setzung von Zielen zur Erhöhung des Anteils erneuerbarer Energien bis 2030 durch die nationale Regierung; Wichtigkeit unterstützender Maßnahmen der nationalen Regierung zur Verbesserung der Energieeffizienz bis 2030. 2. Gemeinsame Agrarpolitik (GAP): zukünftige Bedeutung der Themen Landwirtschaft und ländliche Gebiete in der EU; Wissenstest zu Fragen der Landwirtschaft: Vereinigte Staaten produzieren mehr landwirtschaftliche Erzeugnisse als die EU, Einkommen im Agrarsektor sind geringer als in anderen Wirtschaftsbereichen, Anteil der Landwirte an der erwerbstätigen Bevölkerung liegt bei ca. 10 %; Kenntnis der Unterstützung für Landwirte durch die Gemeinsame Agrarpolitik (GAP); Bewertung ausgewählter Aspekte der Gemeinsamen Agrarpolitik (GAP) als gute Sache: Sicherstellung der Nahrungsmittelversorgung der Europäer, ausgeglichene Entwicklung ländlicher Gebiete, gerechtere und gezieltere Verteilung landwirtschaftlicher Hilfen, Unterstützung junger Landwirte, umweltgerechtes Wirtschaften als Bedingung für finanzielle Unterstützung; Hauptverantwortlichkeiten von Landwirten in der Gesellschaft; wichtigste Gründe zur Beibehaltung der Landwirtschaft in allen Teilen der EU; Bedeutung der Vielfalt an landwirtschaftlichen Produkten und Nahrungsmitteln in den EU-Mitgliedsstaaten; Bewertung der Höhe der finanziellen Unterstützung für Landwirte aus den gesamten öffentlichen Ausgaben aller Mitgliedsstaaten und dem EU-Haushalt als angemessen; angenommene Gründe für die Verwendung von 40 % des gesamten EU-Haushalts auf die Gemeinsame Agrarpolitik; Gemeinsame Agrarpolitik dient sowohl den EU-Bürgern als auch den Landwirten; Wichtigkeit der Unterstützung von Landwirten im Umgang mit klimatischen und wirtschaftlichen Unsicherheiten; präferierte Informationsquellen zur Landwirtschaft, zur EU-Agrarpolitik sowie zur EU-Politik zur Entwicklung des ländlichen Raumes. 3. Kennzeichnung von Milchprodukten und Fleisch: Bewertung der Notwendigkeit zur Kennzeichnung der Herkunft von Milch und Milchprodukten; Erfordernis der folgenden Angaben: Ort des Melkens, Herstellungsort der Milchprodukte; präferierte Herkunftsangabe bei Milch: von innerhalb oder außerhalb der EU, Land, Region; Bewertung der Notwendigkeit zur Kennzeichnung der Herkunft von anderen Fleischarten als unverarbeitetem abgepacktem Fleisch; Erfordernis der folgenden Angaben zum Tier: Geburtsort, Aufzugsort, Schlachtort; präferierte Herkunftsangabe für diese Fleischarten: von innerhalb oder außerhalb der EU, Land, Region; Bereitschaft, für diese Informationen zwischen einem und zwei Prozent mehr zu bezahlen; wichtigste Faktoren beim Kauf von Milch und Milchprodukten sowie den vorgenannten Fleischarten: Qualität, Preis, geographische Herkunft, Marke; Bekanntheit ausgewählter Kennzeichnungen. 4. Medizinische Versorgung: wichtigste Kriterien für eine qualitativ hochwertige medizinische Versorgung im eigenen Land; Bewertung der Qualität der medizinischen Versorgung im eigenen Land; Beurteilung der Qualität der medizinischen Versorgung im eigenen Land verglichen mit anderen EU-Mitgliedstaaten; präferierte Informationsquellen über die Qualität medizinischer Versorgung; nützlichste Informationen zur Bewertung von Krankenhausqualität; Einschätzung der Wahrscheinlichkeit, durch eine Krankenhausbehandlung im eigenen Land zu Schaden zu kommen; Einschätzung der Wahrscheinlichkeit, im eigenen Land durch medizinische Versorgung außerhalb eines Krankenhauses zu Schaden zu kommen; Erfahrungen des Befragten oder eines Familienmitglieds mit unerwünschten Ereignissen (adverse events); Ort des unerwünschten Ereignisses: eigenes Land, anderer EU-Mitgliedstaat, Land außerhalb der EU; Meldung des Ereignisses an folgende Institutionen: Krankenhausleitung, regionale oder lokale Behörden, nationale Institution für Patientensicherheit, Anwalt, Gesundheitsministerium, Patienten- oder Verbraucherorganisation oder andere Nichtregierungsorganisation (NGOs), im Gesundheitswesen beschäftigten Bekannten, medizinischem Personal, Botschaft oder Konsulat des eigenen Landes; Ort der Meldung: eigenes Land, anderer EU-Mitgliedstaat, Land außerhalb der EU; Folgen der Meldung: Entschuldigung des medizinischen Personals, Abgabe einer Erklärung der medizinischen Einrichtung, Ergreifung von Maßnahmen durch die medizinische Einrichtung zur Verhinderung derartiger Fehler in der Zukunft, finanzielle Entschädigung, Zurechtweisung der verantwortlichen Person, Ergreifung von Maßnahmen gegen die medizinische Einrichtung, Ablehnung der Verantwortung durch die medizinische Einrichtung, Rechtsverfahren noch nicht abgeschlossen, keine Folgen; chirurgische Eingriffe beim Befragten oder einem Familienmitglied in den letzten drei Jahren; Häufigkeit der Unterzeichnung einer schriftlichen Einverständniserklärung (written consent) vor Durchführung eines chirurgischen Eingriffs; Einweisung des Befragten oder eines Familienmitglieds in ein Krankenhaus oder eine dauerhafte Pflegeeinrichtung in den letzten zwölf Monaten; Erhalt von Informationen zu mit medizinischer Versorgung verbundenen Infektionsrisiken; Art der Information; Kenntnis der für Patientensicherheit im eigenen Land verantwortlichen Einrichtungen; Kenntnis der Formen von Wiedergutmachung im Falle eines unerwünschten Ereignisses im eigenen Land oder in einem anderen EU-Mitgliedstaat; unterstützende Stellen beim Anfordern einer Wiedergutmachung im eigenen Land: Krankenhausleitung, regionale oder lokale Behörden, nationale Institution für Patientensicherheit, Anwalt, Gesundheitsministerium, Patienten- oder Verbraucherorganisation oder andere Nichtregierungsorganisation (NGOs), im Gesundheitswesen beschäftigte Bekannte, medizinisches Personal; unterstützende Stellen beim Anfordern einer Wiedergutmachung in einem anderen EU-Mitgliedstaat: Krankenhausleitung im betreffenden Land, medizinisches Personal im betreffenden Land, Botschaft oder Konsulat des eigenen Landes im betreffenden Land, Institution für Patientensicherheit im eigenen Land, Gesundheitsministerium im eigenen Land, Anwalt im eigenen Land oder im betreffenden anderen Land. 5. Sport und körperliche Aktivität: Häufigkeit sportlicher Aktivitäten; Häufigkeit anderer körperlicher Aktivitäten; Anzahl der Tage mit starker körperlicher Aktivität in der letzten Woche; durchschnittlich mit diesen Aktivitäten verbrachte Zeit; Anzahl der Tage mit moderater körperlicher Aktivität in der letzten Woche; durchschnittlich mit diesen Aktivitäten verbrachte Zeit; Anzahl der Tage in der letzten Woche, an denen mindestens zehn Minuten am Stück zu Fuß gegangen wurde; durchschnittliche Gehzeit; durchschnittlich mit Sitzen verbrachte Zeit pro Tag; Ort der Sportausübung oder der körperlichen Aktivität; Gründe für sportliche oder andere körperliche Aktivitäten; Hauptgründe, die vom regelmäßigen Sporttreiben abhalten; Mitgliedschaft in den folgenden Vereinen, in denen an Sportangeboten oder Angeboten für andere körperliche Aktivitäten teilgenommen wird: Wellnesscenter oder Fitnessstudio, Sportverein, Gesellschafts- oder Kulturverein; Zustimmung zu ausgewählten Aussagen über Angebote zur körperlichen Betätigung: Wohngegend des Befragten bietet viele Möglichkeiten, örtliche Sportvereine oder andere Anbieter bieten viele Möglichkeiten, Gemeinde tut nicht genug für ihre Bürger; persönliche ehrenamtliche Tätigkeit zur Unterstützung sportlicher Aktivitäten; im Monat für diese Aktivitäten aufgebrachte Zeit; Art der Tätigkeit: Gremien- oder Ausschussmitglied, Verwaltung, Trainer oder Übungsleiter, Schiedsrichter oder andere offizielle Funktion, Organisation von Sportveranstaltungen, Unterstützung der täglichen Vereinsarbeit, Bereitstellung von Transportmöglichkeiten, Pflege von Einrichtungen oder Ausrüstung. Demographie: Staatsangehörigkeit; Familienstand; Alter bei Beendigung der Ausbildung; Geschlecht; Alter; Beruf; berufliche Stellung; Urbanisierungsgrad; Haushaltszusammensetzung und Haushaltsgröße; Besitz langlebiger Wirtschaftsgüter (Unterhaltungselektronik, Internet-Anschluss, Autobesitz, abbezahltes bzw. noch abzuzahlendes Wohnungs- bzw. Hauseigentum); finanzielle Schwierigkeiten im letzten Jahr; Internetnutzung (zu Hause, am Arbeitsplatz, in der Schule etc.); Selbsteinstufung zur Arbeiterklasse, Mittelklasse oder der höheren Klasse der Gesellschaft; Lebenszufriedenheit; Häufigkeit von Diskussionen über nationale, europäische und lokale politische Angelegenheiten; eigene Stimme zählt im eigenen Land und in der EU (politischer Einfluss); allgemeine Richtung der Dinge im eigenen Land und in der EU. Zusätzlich verkodet wurde: Befragten-ID; Land; Interviewdatum; Interviewdauer (Interviewbeginn und Interviewende); anwesende Personen während des Interviews; Kooperationsbereitschaft des Befragten; Ortsgröße; Region; Interviewsprache; Nationengruppe; Gewichtungsfaktor.

Probability Sample: Multistage Sample

Wahrscheinlichkeitsauswahl: Mehrstufige Zufallsauswahl

Face-to-face interview Face-to-face interview: CAPI (Computer Assisted Personal Interview)

Persönliches Interview Persönliches Interview: CAPI (Computerunterstützte persönliche Befragung)

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.12792
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA5877?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=2af172ddefc5af1d474ed468053aface773a4c85c43b3db4251671ae0fd76a84
Provenance
Creator European Commission, Brussels; Directorate General Communication COMM.A.1 ´Strategy, Corporate Communication Actions and Eurobarometer´
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 2017
Rights 0 - Data and documents are released for everybody.; 0 - Daten und Dokumente sind für jedermann freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
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Discipline Social Sciences
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