Influences on choice of occupation and vocational training in plant and animal production and on the way of life of young people in villages. Topics: Influencing choice of occupation (scale); time of occupation decision; identity of occupation learned and desired; applications rejected; participation in polytechnical instruction in an agriculture company; place of practical vocational training; occupation learned; selected direction of occupational specialization; reasons for choice of occupation (scale); occurrence of problems in transfer from POS to vocational training (scale); confidence regarding work in occupation learned; concepts on further occupational development; satisfaction with parts of vocational training (scale); demands in theoretical or practical occupational training; change of attitude to training occupation through vocational training; valuation on socialist occupation competetion (scale); current abilities in training occupation (scale); mastery of modern technology through forms of education (scale); readiness for change or change of training (scale); readiness to change place of work, occupation, location of work, place of residence, qualification, work responsibilities as a result of changed work demands from science and technology; reasons for inadequate training performance (scale); expected final examination grade; strength of achievement in different parts of training; attitude to the agricultural policy of the GDR; world view; goals in life (scale); existence of a FDJ base organization in the village; activities of FDJ in training (scale); participation in social activities and FDJ actions (scale); knowledge of documents on support of young people; participation in working out the youth support plan; assessment of the development of agricultural production at place of residence; assessment of voluntary participation in agricultural care and harvest work; evaluation of cooperation between plant and animal production; assessment of development at place of residence; evaluation of agriculture policies of government and party; solidarity with the country; city where raised; intent to remain in the country; current and expected place of residence; evaluation of leisure possibilities in the country; frequency of reading daily newspapers and monthly magazines; reading selected magazines; number of books of different literature genres read; frequency of use of various sport opportunities; possession or use of durable consumer goods, communication technology and leisure equipment; participation in youth club work in the village; belonging to leisure groups; membership in mass organizations, SED; intended service form in armed organs; final examination grade in school; membership of parents, respondent in an LPG.
Einflüsse auf Berufswahl und Berufsausbildung in der Pflanzen- und Tierproduktion und auf die Lebensweise Jugendlicher im Dorf. Themen: Beeinflussung bei der Berufswahl (Skala); Zeitpunkt der Berufsentscheidung; Übereinstimmung zwischen erlerntem und Wunschberuf; Absage auf Bewerbung; Teilnahme am polytechnischen Unterricht im Landwirtschaftsbetrieb; Ort der praktischen Berufsausbildung; erlernter Beruf; gewählte berufliche Spezialisierungsrichtung; Gründe für Berufswahl (Skala); Auftreten von Problemen beim Übergang von POS in die Berufsausbildung (Skala); Zuversicht hinsichtlich des Einsatzes im erlernten Beruf; Vorstellungen zur weiteren beruflichen Entwicklung; Zufriedenheit mit Teilen der Berufsausbildung (Skala); Anforderungen in der berufstheoretischen bzw. praktischen Ausbildung; Veränderung der Einstellung zum Ausbildungsberuf durch Berufsausbildung; Wertung zum sozialistischen Berufswettbewerb (Skala); gegenwärtige Fähigkeiten im Ausbildungsberuf (Skala); Beherrschung moderner Technik durch Formen der Ausbildung (Skala); Bereitschaft zu Wechsel bzw. Veränderung des Arbeitsplatzes, des Berufs, des Arbeitsortes, des Wohnortes, der Qualifikation, des Arbeitsinhalts infolge veränderter Arbeitsanforderungen durch Wissenschaft und Technik; Gründe für ungenügende Ausbildungsleistungen (Skala); erwartetes Abschlußprädikat; Leistungsstärke in unterschiedlichen Ausbildungsteilen; Einstellung zur Agrarpolitik der DDR; Weltanschauung; Lebensziele (Skala); Existenz einer FDJ-Grundorganisation im Dorf; Aktivitäten der FDJ in der Lehrausbildung (Skala); Teilnahme an gesellschaftlichen Aktivitäten und an FDJ-Aktionen (Skala); Kenntnis von Dokumenten zur Förderung der Jugend; Beteiligung an Ausarbeitung des Jugendförderplanes; Einschätzung der Entwicklung der landwirtschaftlichen Produktion im Wohnort; Einschätzung der freiwilligen Teilnahme an landwirtschaftlichen Pflege- und Erntearbeiten; Bewertung der Kooperation zwischen Pflanzen- und Tierproduktion; Einschätzung der Entwicklung im Wohnort; Bewertung der Landwirtschaftspolitik von Regierung und Partei; Verbundenheit mit dem Land; Ort, wo aufgewachsen; Absicht zum Verbleib auf dem Land; gegenwärtiger und voraussichtlicher Wohnort; Bewertung der Freizeitmöglichkeiten auf dem Land; Häufigkeit des Lesens von Tageszeitungen und Monatszeitschriften; Lesen ausgewählter Magazine; Anzahl gelesener Bücher unterschiedlicher Literaturgattungen; Häufigkeit der Nutzung verschiedener sportlicher Möglichkeiten; Besitz bzw. Nutzung langlebiger Konsumgüter, von Kommunikationstechnik und Freizeitzubehör; Beteiligung an der Jugendclubarbeit im Dorf; Zugehörigkeit zu Freizeitgruppen; Mitgliedschaft in Massenorganisationen, in SED; beabsichtigte Dienstform in bewaffneten Organen; Abschlußprädikat der Schule; Mitgliedschaft der Eltern, des Befragten in einer LPG.
Representative sample.
Repräsentative Stichprobe
Self-administered questionnaire: PaperSelfAdministeredQuestionnaire.Paper
Selbstausgefüllter Fragebogen: PapierSelfAdministeredQuestionnaire.Paper