Social Experiences of Young People in Transition into Working Life 1986 (Schoolchildren)

DOI

Daily values, future expectations, school achievements, attitude to school and expectations of choice of occupation. Topics: Activity after high school graduation; desire to study; fulfillment of occupation wish; influence on choice of occupation by parents, relatives, friends, teachers for occupational advice, class leaders, polytechnical instruction, work and interest groups, media, advertising of companies, center for occupational advice; work values (scale); knowledge about scientific-technical progress; relations in the collective; just treatment in school, family and public; role of the FDJ (scale); free expression of opinion in school; preparation of secondary school for further school; school knowledge as solid basis; difficulties in transfer from secondary school to further school; positive and negative memories of school; relationship of personal experiences and school knowledge provided; significance of selected occupation for science and technology; influence of science and technology on one's own choice of occupation; every-day values such as work, money, harmonic family life, achievement, obedience, knowledge, good relations, political position, good friends and colleagues; future expectations (scale); goals in life (scale); changes in organization of leisure time; time interval of life planning; personal life planning regarding residence, marital status, desire for children, employment and political commitment; material desires; grade of the final examination of the 10. grade; school accomplishments achieved; membership and functions in organizations; vocational certificate and occupation group of parents; family structure; participation in school investigation; willingness to participate further in the survey.

Alltagswerte, Zukunftserwartungen, Schulleistungen, Einstellung zur Schule und Erwartungen an die Berufswahl. Themen: Tätigkeit nach dem Abitur; Studienwunsch; Erfüllung des Berufswunsches; Einfluß von Eltern, Verwandten, Freunden, Lehrern für Berufsberatung, Klassenleiter, polytechnischen Unterricht, Arbeits- und Interessengemeinschaften, Medien, Werbung der Betriebe, Zentrum für Berufsberatung auf Berufswahl; Arbeitswerte (Skala); Kenntnisse über den wissenschaftlich-technischen Fortschritt; Beziehungen im Kollektiv; gerechte Behandlung in der Schule, Familie und Öffentlichkeit; Rolle der FDJ (Skala); freie Meinungsäußerung in der Schule; Vorbereitung der Oberschule auf die Erweiterte Oberschule; Schulwissen als solide Grundlage; Schwierigkeiten beim Übergang von der Oberschule zur Erweiterten Oberschule; positive und negative Erinnerungen an die Schule; Verhältnis von eigenen Erfahrungen und vermitteltem Schulwissen; Bedeutung des gewählten Berufes für Wissenschaft und Technik; Einfluß von Wissenschaft und Technik auf die eigene Berufswahl; Alltagswerte wie Arbeit, Geld, harmonisches Familienleben, Leistung, Unterordnung, Wissen, gute Beziehungen, politischer Standpunkt, gute Freunde und Kollegen; Zukunftserwartungen (Skala); Lebensziele (Skala); Veränderungen in der Freizeitgestaltung; Zeitraum der Lebensplanung; eigene Lebensplanung hinsichtlich Wohnen, Familienstand, Kinderwunsch, Berufstätigkeit und politisches Engagement; materielle Wünsche; Note der Abschlußprüfung 10. Klasse; erreichte Schulleistungen; Mitgliedschaft und Funktionen in Organisationen; Berufsabschluß und Tätigkeitsgruppe der Eltern; Familienstruktur; Teilnahme an der Schuluntersuchung; Bereitschaft zur weiteren Teilnahme an der Befragung.

Census

Totalerhebung

Self-administered questionnaire: PaperSelfAdministeredQuestionnaire.Paper

Selbstausgefüllter Fragebogen: PapierSelfAdministeredQuestionnaire.Paper

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.6474
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA6474?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=531f74b0b12d876062fb54740ea365db46856b26654b99c44441d9c313628831
Provenance
Creator Abteilung Bildungssoziologie an der Akademie der Pädagogischen Wissenschaften, Berlin
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1986
Rights A - Data and documents are released for academic research and teaching.; A - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Social Sciences