Flash Eurobarometer 82/B (Euro Introduction Attitudes, Step 3 - Euro Members)

DOI

Attitudes towards the euro and knowledge of its introduction. Topics: Self-assessment of state of knowledge on the euro; knowledge test on the exact date of introduction of the euro in one’s own country as well as on the duration of the transitional phase in which the old currency can still be used: perception of the dual pricing of products; memorisation of certain prices in euros; improved memorisation by highlighted representation; fear of abuse in the course of the introduction of the euro (scale); test on state of knowledge on the EU-wide validity of all euro notes and coins as well the readily existent establishment of an exchange rate in one’s own country; assessment of select consequences of the introduction of the euro: Price comparison, equal meaning of the euro with the dollar as an international currency, economic growth, gap between rich and poor, employment vacancies, purchases in other countries with euro currency, exchange charges, travelling within the EU, price stability, personal advantages, control of national government over the economic policy, national identity; concern about the value of the euro compared to the dollar; one’s personal and professional experience with the euro; knowledge of the exchange rate of euro and national currency. Demography: Sex; age; age at the end of education; professional position; party preference (weekly poll); region; size of place.

Einstellung zum Euro und Kenntnisse über die Einführung des Euros. Themen: Selbsteinschätzung der Informiertheit über den Euro; Kenntnistest über das genaue Datum der Einführung des Euros im eigenen Land sowie über die Dauer der Übergangsphase, in der auch noch mit der alten Währung bezahlt werden kann; Wahrnehmung der dualen Preisauszeichnung von Produkten; Erinnerung von bestimmten Preisen in Euro; bessere Erinnerung durch hervorgehobene Darstellung; Befürchtung von Missbräuchen im Zuge der Einführung des Euros (Skala); Kenntnistest über die EU-weite Gültigkeit aller Euroscheine und Münzen sowie über die bereits erfolgte Festlegung des Umtauschkurses im eigenen Land; Einschätzung ausgewählter Auswirkungen der Einführung des Euros auf: Preisvergleiche, Gleichbedeutung des Euros mit dem Dollar als internationale Währung, Wirtschaftswachstum, Kluft zwischen Arm und Reich (Armutsschere), Arbeitsplätze, Einkäufe in anderen Ländern mit Eurowährung, Umtauschgebühren, Reisen innerhalb der EU, Preisstabilität, persönliche Vorteile, Kontrolle der eigenen Regierung über die Wirtschaftspolitik, nationale Identität; Besorgtheit über den Wert des Euros verglichen mit dem Dollar; eigene private und berufliche Erfahrungen mit dem Euro; Kenntnis des Umtauschkurses von Euro und nationaler Währung. Demographie: Geschlecht; Alter; Alter bei Ende der Ausbildung; berufliche Position; Parteipräferenz (Sonntagsfrage); Region, Ortsgröße.

Representative sampling of people from 15 years upwards

Repräsentative Auswahl

Telephone survey with standardised questionnaire

Telefonische Befragung mit standardisiertem Fragebogen

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.3490
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA3490?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=1d3304135e0794df4c7607b99283bac2969972cab8a312b5e323519f9fb962c6
Provenance
Creator Melich, Anna; Jamar, Nicole
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 2001
Rights 0 - Data and documents are released for everybody.; 0 - Daten und Dokumente sind für jedermann freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Economics; Social and Behavioural Sciences
Spatial Coverage Belgium; Belgien; Germany; Deutschland; Spain; Spanien; France; Frankreich; Ireland; Irland; Italy; Italien; Luxembourg; Luxemburg; Netherlands; Niederlande; Austria; Österreich; Portugal; Portugal; Finland; Finnland