The major topics are: 1. Euro 2. Financial services 3. Computer and communication technologies. Topics: 1. Euro: nationality of respondent; assessment of personal extent to which informed about the Euro; personal interest in the Euro; use of the Euro up to now in payments domestically and abroad; attitude to the Euro (scale); convenience of the Euro with dual pricing; financial investments and purchase of stocks in Euro; bank account in Euro and intent to convert; rough estimate of the prices of selected goods of daily need in Euro (knowledge test of conversion rate); expected problems in conversion to the Euro (scale). 2. Financial services: attitude to and trust in banks and insurance companies (scale); experiences with financial services; adequate consumer protection laws in the country; EU-wide equalization of consumer protection laws; judgement on existing and needed consumer protection in telephone banking and Internet banking; consumer protection with new technologies; obstacles to the use of European financial services; preferred manner of payment with larger acquisitions in one's own and another EU country; payments by credit card for telephone or Internet purchases; willingness to use electronic cash for smaller purchases in one's country and abroad; use of financial services; current mortgages and credits; bank account possession with and without possibility to use check card; possession of check book, credit card and bank card. 3. Computer and communication technologies: computer use at work and at home; type of computer use; acquisition of computer qualifications and reasons for this; type of qualifications; importance of computer knowledge; exercise of telework; effects of the telework; assessment of the importance of computer use; Internet use and E-mail use at home or at work or in training; effects of e-mail and Internet on one's own work. The following question was not posed in Germany, Austria and the Netherlands: knowledge about the mark of quality for exact conversion into Euro. The following question was not posed in Denmark, Sweden and the United Kingdom: knowledge about the conversion rate of the national currency to the Euro. Demography: occupation; age; size of household; children under 15 years old in household; household income; sex. Also encoded was: date of interview; start of interview; length of interview; presence of further persons during interview; cooperation of respondent; city size; possession of a telephone; region.
Die Themenschwerpunkte sind: 1. Euro 2. Finanzdienstleistungen 3. Computer und Kommunikationstechnologien. Themen: 1. Euro: Nationalität des Befragten; Einschätzung der eigenen Informiertheit über den Euro; eigenes Interesse am Euro; bisherige Nutzung des Euro bei Zahlungsvorgängen im Inland und Ausland; Einstellung zum Euro (Skala); Handhabbarkeit des Euros bei dualen Preisauszeichungen; Finanzinvestitionen und Aktienkäufe in Euro; Konto in Euro und Umstellungsabsicht; Grobschätzung der Preise ausgewählter Güter des täglichen Bedarfs in Euro (Kenntnistest des Umrechnungskurses); erwartete Probleme bei der Umstellung auf den Euro (Skala). 2. Finanzdienstleistungen: Einstellung und Vertrauen zu Banken und Versicherungen (Skala); Erfahrungen mit Finanzdienstleistungen; ausreichende Verbraucherschutzgesetze im Lande; EU-weite Angleichung von Verbraucherschutzgesetzen; Beurteilung des bestehenden und benötigten Verbraucherschutzes bei Telefonbanking und Internetbanking; Verbraucherschutz bei neuen Technologien; Hindernisse bei der Nutzung europäischer Finanzdienstleistungen; bevorzugte Zahlungsweise bei größeren Anschaffungen im eigenen und einem anderen EU-Land; Zahlungen per Kreditkarte bei Telefon- oder Interneteinkäufen; Bereitschaft zur Nutzung von electronic cash bei kleineren Einkäufen im eigenen Land und im Ausland; Nutzung von Finanzdienstleistungen; laufende Hypotheken und Kredite; Kontenbesitz mit und ohne Scheckkartennutzungsmöglichkeit; Besitz von Scheckbuch, Kreditkarte und Bankkarte. 3. Computer- und Kommunikationstechnologien: Computernutzung im Beruf und zu Hause; Art der Computernutzung; Aneignung von Computerqualifikationen und Gründe dafür; Art der Qualifikationen; Wichtigkeit von Computerkenntnissen; Ausübung von Telearbeit; Auswirkungen der Telearbeit; Einschätzung der Wichtigkeit von Computernutzung; Internetnutzung und E-mail-Nutzung zu Hause oder bei der Arbeit oder in der Ausbildung; Auswirkungen von e-mail und Internet auf die eigene Arbeit. Außer in Deutschland, Österreich und den Niederlanden wurde gefragt: Kenntnis des Gütezeichens für exakte Euroumrechnung. Außer in Dänemark, Schweden und dem Vereinigtem Königreich wurde gefragt: Kenntnis des Umrechnungskurses der Landeswährung zum Euro. Demographie: Beruf; Alter; Haushaltsgrösse; Kinder unter 15 Jahre im Haushalt; Haushaltseinkommen; Geschlecht. Zusätzlich verkodet wurden: Interviewdatum; Interviewbeginn; Interviewdauer; Anwesenheit weiterer Personen beim Interview; Kooperation des Befragten; Ortsgrösse; Telefonbesitz; Region.
Multi-stage stratified random sample
Mehrstufig geschichtete Zufallsauswahl
Oral survey with standardized questionnaire
Mündliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen