Students (Male and Female) 1990

DOI

Living conditions, attitudes to life and future expectations of students at the time of the political turning point. Topics: Preferred leisure activities and frequencies (scales); importance of various goals in life; decision for or against college studies from today's perspective; study achievements; satisfaction with working and living conditions (scale); weekly time expenditures for activities in studies, leisure time, sociability, politics; attitude to studies; frequency of attending cultural and political facilities and events (scale); relationship between students and teachers (scale); willingness to achieve in studies; concepts of an "ideal teacher" (scale); characteristics of current teachers (scale); feeling of solidarity with GDR, USA, SU; stand on expansion of nuclear energy; goals in life and occupation (scale); requirements for occupational success in field of specialization (scale); attitude to possibilities of and dealing with technology; necessity of social-scientific training and interest in individual areas; assessment of social development until the year 2000 regarding environment, developing countries, international relations, development of FRG and SU, development of democracy (scale); confidence regarding development in various areas (scale); self-assessment of capabilities and psychological condition; menace to one's own life from environment, unemployment, computer technology, AIDS, crime, drugs, economic crisis, aggression and violence, right-wing radicalism; trust in political personalities regarding coping with current problems (scale); confidence in preservation of nature in the FRG; influence of technology and chemistry on the environment; compatibility of economic growth and environmental protection; attitude to cars; forms of political participation; agreement with basic political positions; world view; significance of student representation of interests; money available monthly; residential furnishings and amenities; frequency and extent of consumption of semi-luxury foods, tobacco and alcohol, medications, drugs; subject; tenancy; willingness to live together with foreign fellow students; vocational training of parents and grandparents; work area of parents.

Lebensbedingungen, Lebenseinstellungen und Zukunftserwartungen von Studierenden in der Zeit der politischen Wende. Themen: Bevorzugte Freizeittätigkeiten und ihre Häufigkeiten (Skalen); Wichtigkeit verschiedener Lebensziele; Entscheidung für bzw. gegen ein Hochschulstudium aus heutiger Sicht; Studienleistungen; Zufriedenheit mit Arbeits- und Lebensbedingungen (Skala); wöchentliche Zeitaufwendungen für Tätigkeiten in Studium, Freizeit, Geselligkeit, Politik; Einstellung zum Studium; Häufigkeit des Besuchs von kulturellen und politischen Einrichtungen und Veranstaltungen (Skala); Verhältnis zwischen Studierenden und Lehrkräften (Skala); Leistungsbereitschaft im Studium; Vorstellungen von einer "idealen Lehrkraft" (Skala); Merkmale der jetzigen Lehrkräfte (Skala); Gefühl der Verbundenheit mit DDR, USA, SU; Haltung zum Ausbau der Kernenergie; Lebens- und Berufsziele (Skala); Erfordernisse für beruflichen Erfolg im Fachgebiet (Skala); Einstellung zu Möglichkeiten und Umgang mit Technik; Notwendigkeit gesellschaftswissenschaftlicher Ausbildung und Interesse an einzelnen Gebieten; Einschätzung der gesellschaftlichen Entwicklung bis zum Jahr 2000 hinsichtlich Umwelt, Entwicklungsländer, internationale Beziehungen, Entwicklung der BRD und der SU, Demokratieentwicklung (Skala); Zuversicht hinsichtlich der persönlichen Entwicklung auf verschiedenen Gebieten (Skala); Selbsteinschätzung der Leistungsfähigkeit und der psychischen Befindlichkeit; Bedrohung des persönlichen Lebens durch Umwelt, Arbeitslosigkeit, Computertechnik, AIDS, Kriminalität, Drogen, wirtschaftliche Krise, Aggression und Gewalt, Rechtsradikalismus; Vertrauen in politische Persönlichkeiten hinsichtlich der Bewältigung gegenwärtiger Probleme (Skala); Zuversicht in Erhaltung der Natur in der BRD; Einfluß von Technik und Chemie auf die Umwelt; Vereinbarkeit von ökonomischem Wachstum und Umweltschutz; Einstellung zum Auto; Formen der politischen Partizipation; Übereinstimmung mit politischen Grundpositionen; Weltanschauung; Bedeutung der studentischen Interessenvertretung; monatlich verfügbares Geld; Wohnungsausstattung und Komfort; Häufigkeit und Umfang des Konsums von Genußmitteln, Medikamenten, Drogen; Studienfach; Mietverhältnis; Bereitschaft zum Zusammenleben mit ausländischen Kommilitonen; Berufsausbildung der Eltern und Großeltern; Arbeitsbereich der Eltern.

Self-administered questionnaire: PaperSelfAdministeredQuestionnaire.Paper

Selbstausgefüllter Fragebogen: PapierSelfAdministeredQuestionnaire.Paper

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.6042
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA6042?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=885d21d7bf6608a7e565273d4411247ded1dea7cdf2f0b1bb49e07939a88e633
Provenance
Creator Zentralinstitut für Jugendforschung (ZIJ), Leipzig Universität Gesamthochschule Siegen
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1990
Rights A - Data and documents are released for academic research and teaching.; A - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Germany; Deutschland