Flash Eurobarometer 121/A (Euro Attitudes in January 2002 - Euro Members)

DOI

Attitude of the population towards the introduction of the Euro in the participating Euro-Countries. Topics: State of information on the Euro; preparation for the introduction; assessment of the dual pricing as helpful; the most helpful institution (banks, media etc.) during introduction; assessment of the problems during introduction; difficulties with the distinction and handling of the coins and banknotes; changes of the purchasing behaviour caused by the introduction; frequency of converting Euro into the national currency whilst shopping; use of a pocket calculator or converter; personal perception of frequency of rounding up or down prices when converting the Euro into the national currency; estimation on when payment of purchases made by interviewees is only carried out in Euro; preferred procedure after completion of the transitional phase; preferred time scale for keeping the national currency on pricing; knowledge on usability of the Euro coins and banknotes abroad in Euro countries; assessment of the facilitation of international price comparisons due to the Euro; assessment of the development of the Euro to an international currency similar to the U.S. dollar; expectation of an economic growth within the Euro-countries; expectation of an approximation of the Euro-countries; assessment of the emergence of new jobs due to the introduction of the Euro; expected simplification of shopping in other Euro-countries; ease of travelling within the EU; expectation of price stability in the Euro zone due to the Euro; judgement of the advantages of the Euro introduction; elimination of conversion charges for transfers and for the use of bank and Euro cheque cards due to the Euro; concern about the exchange rate of the Euro in proportion to the U.S. dollar; judgement of the integrative functions of the Euro; general attitude towards the Euro; judgement of the course of the Euro transition. Demography: Sex; age; age when finished full time education; professional position; region; type of locality.

Einstellung der Bevölkerung zur Euro-Einführung in den Euro-Teilnehmerländern. Themen: Informiertheit über den Euro; Vorbereitung auf die Einführung; Einschätzung der dualen Preisauszeichnung als hilfreich; hilfreichste Institution (Banken, Medien usw.) bei der Einführung; Einschätzung der Probleme bei der Einführung; Schwierigkeiten mit der Unterscheidung und Handhabung der Münzen und Banknoten; Veränderungen des Kaufverhaltens durch die Einführung; Häufigkeit des Umrechnens von Euro in die Landeswährung bei Einkäufen; Verwendung eines Taschenrechners oder Umrechners; persönliche Wahrnehmung von Häufigkeiten von Preisauf- bzw. Preisabrundungen bei der Umrechnung von Euro in die Landeswährung; Einschätzung ab wann die Bezahlung von Einkäufen vom Befragten nur noch in Euro getätigt wird; präferierte Vorgehensweise nach Beendigung der Übergangsphase; präferierte Zeitspanne für das Beibehalten der Landeswährung bei Preisangaben; Kenntnis über Benutzbarkeit der Euro-Münzen und -Banknoten im Euro-Ausland; Einschätzung der Erleichterung von internationalen Preisvergleichen durch den Euro; Einschätzung der Entwicklung des Euro zu einer internationalen Währung ähnlich dem US-Dollar; Erwartung eines wirtschaftlichen Wachstums innerhalb der Euroländer; Erwartung einer Angleichung der Euroländer; Einschätzung der Entstehung neuer Jobs durch die Euro-Einführung; erwartete Erleichterung des Einkaufens in anderen Euroländern; Reiseerleichterung innerhalb der EU; Erwartung einer Preisstabilität durch den Euro in der Eurozone; Beurteilung der Vorteile der Euro-Einführung; Beseitigung von Umtauschgebühren bei Überweisungen, Bank- und EC-Karten-Nutzung durch den Euro; Sorge um den Wechselkurs des Euro im Verhältnis zum US-Dollar; Beurteilung der Integrationsfunktionen des Euro; allgemeine Einstellung zum Euro; Beurteilung des Ablaufs der Euro-Umstellung. Demographie: Alter; Geschlecht; Alter bei Beendigung der Ausbildung; Beruf.

ProbabilityProbability

WahrscheinlichkeitsauswahlProbability

Telephone interviewInterview.Telephone

Telefonisches InterviewInterview.Telephone

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.3663
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA3663?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=46a0d9606c1c22d02f0db6e8c97597aac8a75c8efe8e234953d3d4f621bbe363
Provenance
Creator Mohedano-Brèthes, Rubén; Christensen, Thomas
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 2002
Rights 0 - Data and documents are released for everybody.; 0 - Daten und Dokumente sind für jedermann freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Economics; Social and Behavioural Sciences
Spatial Coverage Belgium; Belgien; Germany; Deutschland; Finland; Finnland; France; Frankreich; Greece; Griechenland; Ireland; Irland; Italy; Italien; Luxembourg; Luxemburg; Netherlands; Niederlande; Austria; Österreich; Portugal; Portugal; Spain; Spanien