Attitudes towards animal cloning.
Topics: awareness of the term ´animal cloning´; knowledge test on animal cloning: cloned animals are an identical copy of the source animals, animal cloning involves genetic modification; attitude towards the following statements on animal cloning: is morally wrong, might lead to human cloning, causes unnecessary pain, long term effects on nature are unknown, decreases genetic diversity within livestock populations; justification of animal cloning with regard to selected purposes: improve disease robustness, preserve rare animal breeds, food production; attitude towards the following statements on cloning animals for food production purposes: necessary to apply for the benefit of European food industry, unknown long-term health and safety effects, morally not acceptable, lowers cost for consumers, ethically unacceptable; most important benefits to justify animal cloning for food production; most trustworthy sources of information on the use of cloned animals for human consumption; likeliness to buy food products from cloned animals if rated safe; likeliness to buy food products from animals where one parent was a clone; importance of labelling food products from offspring of cloned animals; assessment of benefit from cloning for food production for: consumers, farmers, food industry. Demography: sex; age; age at end of education; occupation; professional position; type of community. Additionally coded was: respondent ID; country; interviewer ID; language of the interview; date of interview; time of the beginning of the interview; duration of the interview; type of phone line; region; weighting factor.
Meinung zum Klonen von Tieren zur Nahrungsmittelproduktion.
Themen: Kenntnis des Ausdrucks Klonen von Tieren und seiner Bedeutung; Einstellung zum Klonen von Tieren: moralisch falsch, führt zum Klonen von Menschen, verursacht Leid bei den Tieren, Langzeitwirkungen sind nicht bekannt, Gefahr der Verringerung der Biodiversität; akzeptable Gründe für das Klonen von Tieren: Verbesserung der Widerstandfähigkeit, Erhalt seltener Tierarten und zur Nahrungsmittelproduktion; Meinung zum Klonen von Tieren zur Nahrungsmittelproduktion: Erhalt der Wettbewerbsfähigkeit der europäischen Nahrungsmittelindustrie, mangelnde Erfahrungen mit den Nebenwirkungen, Tiere als Ware, Senkung der Verbraucherkosten, moralische Bedenken; Vorteile, die die Aufzucht von geklonten Tieren für die Nahrungsmittelproduktion rechtfertigen würden; Institutionenvertrauen beim Thema Klonen von Tieren; Orientierung des eigenen Kaufverhaltens von Lebensmitteln an vertrauenswürdigen Informationsquellen; Wunsch nach Etikettierung von Fleisch von Nachkommen geklonter Tiere; vermutete Nutznießer beim Klonen in der Nahrungsmittelproduktion sowie dadurch benachteiligte Personen. Demographie: Geschlecht; Alter; Alter bei Beendigung der Ausbildung; Beruf; berufliche Stellung; Urbanisierungsgrad. Zusätzlich verkodet wurde: Befragten-ID; Land; Interviewer-ID; Interviewsprache; Interviewdatum; Interviewdauer (Interviewbeginn und Interviewende); Interviewmodus (Mobiltelefon oder Festnetz); Region; Gewichtungsfaktor.
ProbabilityProbability
WahrscheinlichkeitsauswahlProbability
Face-to-face interviewInterview.FaceToFace
Persönliches InterviewInterview.FaceToFace
Telephone interview: Computer-assisted (CATI)Interview.Telephone.CATI
Telefonisches Interview: Computerunterstützte Befragung (CATI)Interview.Telephone.CATI