Flash Eurobarometer 238 (Europeans’ Attitudes Towards Animal Cloning)

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Attitudes towards animal cloning.

Topics: awareness of the term ´animal cloning´; knowledge test on animal cloning: cloned animals are an identical copy of the source animals, animal cloning involves genetic modification; attitude towards the following statements on animal cloning: is morally wrong, might lead to human cloning, causes unnecessary pain, long term effects on nature are unknown, decreases genetic diversity within livestock populations; justification of animal cloning with regard to selected purposes: improve disease robustness, preserve rare animal breeds, food production; attitude towards the following statements on cloning animals for food production purposes: necessary to apply for the benefit of European food industry, unknown long-term health and safety effects, morally not acceptable, lowers cost for consumers, ethically unacceptable; most important benefits to justify animal cloning for food production; most trustworthy sources of information on the use of cloned animals for human consumption; likeliness to buy food products from cloned animals if rated safe; likeliness to buy food products from animals where one parent was a clone; importance of labelling food products from offspring of cloned animals; assessment of benefit from cloning for food production for: consumers, farmers, food industry. Demography: sex; age; age at end of education; occupation; professional position; type of community. Additionally coded was: respondent ID; country; interviewer ID; language of the interview; date of interview; time of the beginning of the interview; duration of the interview; type of phone line; region; weighting factor.

Meinung zum Klonen von Tieren zur Nahrungsmittelproduktion.

Themen: Kenntnis des Ausdrucks Klonen von Tieren und seiner Bedeutung; Einstellung zum Klonen von Tieren: moralisch falsch, führt zum Klonen von Menschen, verursacht Leid bei den Tieren, Langzeitwirkungen sind nicht bekannt, Gefahr der Verringerung der Biodiversität; akzeptable Gründe für das Klonen von Tieren: Verbesserung der Widerstandfähigkeit, Erhalt seltener Tierarten und zur Nahrungsmittelproduktion; Meinung zum Klonen von Tieren zur Nahrungsmittelproduktion: Erhalt der Wettbewerbsfähigkeit der europäischen Nahrungsmittelindustrie, mangelnde Erfahrungen mit den Nebenwirkungen, Tiere als Ware, Senkung der Verbraucherkosten, moralische Bedenken; Vorteile, die die Aufzucht von geklonten Tieren für die Nahrungsmittelproduktion rechtfertigen würden; Institutionenvertrauen beim Thema Klonen von Tieren; Orientierung des eigenen Kaufverhaltens von Lebensmitteln an vertrauenswürdigen Informationsquellen; Wunsch nach Etikettierung von Fleisch von Nachkommen geklonter Tiere; vermutete Nutznießer beim Klonen in der Nahrungsmittelproduktion sowie dadurch benachteiligte Personen. Demographie: Geschlecht; Alter; Alter bei Beendigung der Ausbildung; Beruf; berufliche Stellung; Urbanisierungsgrad. Zusätzlich verkodet wurde: Befragten-ID; Land; Interviewer-ID; Interviewsprache; Interviewdatum; Interviewdauer (Interviewbeginn und Interviewende); Interviewmodus (Mobiltelefon oder Festnetz); Region; Gewichtungsfaktor.

ProbabilityProbability

WahrscheinlichkeitsauswahlProbability

Face-to-face interviewInterview.FaceToFace

Persönliches InterviewInterview.FaceToFace

Telephone interview: Computer-assisted (CATI)Interview.Telephone.CATI

Telefonisches Interview: Computerunterstützte Befragung (CATI)Interview.Telephone.CATI

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.4816
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA4816?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=69a08bd21b86b868b792e9f515a80207d3fe9cbfc270fc94be99a8fb0bac8a47
Provenance
Creator Papacostas, Antonis
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 2008
Rights 0 - Data and documents are released for everybody.; 0 - Daten und Dokumente sind für jedermann freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Belgium; Belgien; Denmark; Dänemark; Germany; Deutschland; Spain; Spanien; Greece; Griechenland; France; Frankreich; Ireland; Irland; Italy; Italien; Luxembourg; Luxemburg; Netherlands; Niederlande; Austria; Österreich; Portugal; Portugal; Finland; Finnland; Sweden; Schweden; United Kingdom; Vereinigtes Königreich; Czech Republic; Tschechische Republik; Estonia; Estland; Cyprus; Zypern; Lithuania; Litauen; Latvia; Lettland; Hungary; Ungarn; Malta; Malta; Poland; Polen; Slovenia; Slowenien; Slovakia; Slowakei; Bulgaria; Bulgarien; Romania; Rumänien