Factors and Forms of Development of Young People in the GDR (1968 - 1980) IS 1 - 1978 (11th Wave - Cross-Section)

DOI

Recording typical forms and courses of personality development of GDR-youth in the 70's as well as their significant determinants. Topics: employment and work proving its worth (BAB): attitude to chosen occupation; characteristics of activity exercised; job satisfaction; sense of well-being, recognition in the work brigade, sense of responsibility; fulfilling work demands, ability to achieve, attitude to FDJ work at work; retrospective evaluation of occupational training; self-assessment regarding work performance; prestige of the occupation in public, reasons; occupational plans such as remaining in occupation or company, change; number of jobs up to now; assessment of social relations in work collective, work organization, the climate in the company; occupational goals; use of forms of further education and qualification; attitude to the path of employment and training; Political-ideological attitudes and world view (PIE-WAG): certainty of the historical victory of socialism; world view, attitude to religiousness of young people, reconciliation of religious activity and progressive views; interest in political events and philosophical questions; ideological value orientations; identification with the GDR, socialism, communism, protection of the socialist state, the ethical basic values of socialism, the working class; commitment for political activity; condemning the capitalist social system, the imperialist order in the FRG, anticommunism; attitude to military duty in the GDR; image of the enemy; Life satisfaction (ZUF): satisfaction with political, technical, social, personal and other conditions such as political development of the GDR, policies regarding the FRG, housing situation, financial situation, material possessions, partner relations, opportunities for qualification, conditions of structuring leisure time, social support at work, life over-all; Subjective retrospective on measures for education and training as well as education needs (BIB): assessment of the effectiveness of measures for education and training at the occupational, technical school or EOS; Mass communication (MKM): political information practices; preferred mass medium; frequency of use of publications, radio and TV broadcasts, differentiation on content; choice of radio and TV station; justification for reception of broadcasts from the West; frequency of going to the movies, dance events; reading belletristic books; preferred structuring of leisure time on the weekend; political-ideological attitudes, Marxist-Leninist conviction, proud citizen; Group conduct (GGV): affiliation, structure of the circle of friends; friends of the same and other sex; relations to FDJ collective; assessment of the political effectiveness of one's own FDJ group; Partner conduct and marriage problems (SEV-EHE): desire for children, one's own children; current partnership, commitment, age, occupation of partner; attitudes to love, sexuality, pre-marital sexual intercourse, abstaining from sexual intercourse given risk of unwanted pregnancy; number of partners in sexual intercourse up to now; attitude to and use of contraceptives; Origin of family/family influence (ELT): recognition of mother/father as model of conduct; opinions and counseling ability of parents regarding structuring leisure time, clothing, music, dance, sexuality, work morale, child-raising, political-philosophical decisions, FDJ work; share of house work realized.

Erfassung typischer Formen und Verläufe der Persönlichkeitsentwicklung der DDR-Jugend in den 70er Jahren sowie deren wesentliche Determinanten. Themen: Berufstätigkeit und Arbeitsbewährung (BAB): Einstellung zum gewählten Beruf; Charakteristik der ausgeübten Tätigkeit; Berufszufriedenheit; Wohlfühlen, Anerkennung in der Arbeitsbrigade, Verantwortungsbewußtsein; Erfüllung der Arbeitsanforderungen, Leistungsfähigkeit, Einstellung zur FDJ-Arbeit im Betrieb; retrospektive Bewertung der Berufsausbildung; Selbsteinschätzung in bezug auf die Arbeitsleistungen; Ansehen des Berufs in der Öffentlichkeit, Gründe; berufliche Pläne wie Verbleib im Beruf oder Betrieb, Wechsel; Anzahl bisheriger Arbeitsstellen; Einschätzung sozialer Beziehungen im Arbeitskollektiv, der Arbeitsorganisation, des Betriebsklimas; berufliche Ziele; Nutzung von Weiterbildungs- und Qualifizierungsformen; Einstellung zum Berufs- und Bildungsweg; Politisch-ideologische Einstellungen und Weltanschauung (PIE-WAG): Überzeugung vom historischen Sieg des Sozialismus; Weltanschauung, Einstellung zur Religiosität junger Menschen, Vereinbarkeit von religiöser Betätigung und fortschrittlicher Gesinnung; Interesse an politischen Ereignissen und weltanschaulichen Fragen; ideologische Wertorientierungen; Identifikation mit der DDR, dem Sozialismus, Kommunismus, Schutz des sozialistischen Staates, den ethischen Grundwerten des Sozialismus, der Arbeiterklasse; Engement für politische Aktivität; Verurteilung des kapitalistischen Gesellschaftssystems, der imperialistischen Ordnung in der BRD, des Antikommunismus; Einstellung zur Wehrpflicht in der DDR; Feindbild Lebenszufriedenheit (ZUF): Zufriedenheit mit politischen, technischen, sozialen, persönlichen und anderen Gegebenheiten wie politische Entwicklung der DDR, Politik gegenüber BRD, Wohnsituation, finanzielle Lage, materieller Besitz, Partnerbeziehungen, Qualifizierungsmöglichkeiten, Bedingungen der Freizeitgestaltung, soziale Betreuung im Betrieb, das Leben insgesamt; Subjektive Retrospektive auf Bildungs- und Erziehungsmaßnahmen sowie Bildungsbedürfnisse (BIB): Einschätzung der Wirksamkeit von Bildungs- und Erziehungsmaßnahmen an der Berufs-, Fachschule bzw. EOS; Massenkommunikation (MKM): Politisches Informationsverhalten; bevorzugtes Massenmedium; Häufigkeit der Nutzung von Presseerzeugnissen, Rundfunk-/TV-Sendungen, inhaltliche Differenzierung; Wahl der Rundfunk- und TV-Sender; Begründung des Empfangs von Westsendern; Frequenz des Besuchs von Kino-, Tanzveranstaltungen; Lektüre schöngeistiger Bücher; bevorzugte Freizeitgestaltung am Wochenende; politisch-ideologische Einstellungen, marxistisch-leninistische Grundüberzeugung, stolzer Staatsbürger; Gruppenverhalten (GGV): Zugehörigkeit, Struktur des Freundeskreises; gleich- und andersgeschlechtliche Freundschaften; Beziehungen zu FDJ-Kollektiv; Einschätzung der politischen Wirksamkeit der eigenen FDJ-Gruppe; Partnerverhalten und Eheprobleme (SEV-EHE): Kinderwunsch, eigene Kinder; aktuelle Partnerschaft, Verbindlichkeit, Alter, Tätigkeit des Partners; Einstellungen zur Liebe, Sexualität, zum vorehelichen Geschlechtsverkehr, Verzicht auf Geschlechtsverkehr bei Risiko unerwünschter Schwangerschaft; Anzahl bisheriger Partner beim Geschlechtsverkehr; Einstellung zu und Benutzung von Kontrazeptiva; Herkunftsfamilie/Familieneinfluß (ELT): Anerkennung von Mutter/Vater als Verhaltensvorbild; Auffassungen und Beratungskompetenz der Eltern bzgl. Freizeitgestaltung, Kleidung, Musik, Tanz, Sexualität, Arbeitsmoral, Kindererziehung, politisch-weltanschauliche Entscheidungen, FDJ-Arbeit; realisierter Anteil an Hausarbeit.

Probability: ClusterProbability.Cluster

Wahrscheinlichkeitsauswahl: KlumpenauswahlProbability.Cluster

Self-administered questionnaire: PaperSelfAdministeredQuestionnaire.Paper

Selbstausgefüllter Fragebogen: PapierSelfAdministeredQuestionnaire.Paper

Educational measurements and testsMeasurementsAndTests.Educational

Messungen und Tests: Leistungs- und KompetenztestsMeasurementsAndTests.Educational

Psychological measurements and testsMeasurementsAndTests.Psychological

Messungen und Tests: Psychologische TestsMeasurementsAndTests.Psychological

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.6194
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA6194?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=54deef3e87df8b4bdfc5d56a34411691b94e09f2f689012847cff8cac0956c01
Provenance
Creator Zentralinstitut für Jugendforschung (ZIJ), Leipzig
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1998
Rights A - Data and documents are released for academic research and teaching.; A - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline History; Humanities