Political participation and attitudes of Hessian students. Topics: type and content of studies; degree sought; number of semesters; activity before start of studies; most important reasons for current studies; manner of financing studies; attitude to support for college studies from public funds for selected fringe groups; extent of available financial funds and proportion of student aid; rent costs; housing situation; satisfaction with housing; satisfaction with studies; major reasons for satisfaction or dissatisfaction; current personal burden; reasons for thoughts of interrupting course of study; the role of the sciences (scale); personal college political involvement; most sympathetic and most unsympathetic college group; participation in actions on university reform; frequency of contact with selected groups of persons within and outside of the college; assessment of personal occupation and job market chances after conclusion of course of studies; expectations one´s own professional position in the year 2000; demands and ideal concepts regarding future professional life; time budget for studies, work and political activities; proportion of remaining leisure time; daily and weekly newspapers regularly read; importance of selected leisure activities; preference of values; interest in political events, university policy questions and developments as well as European policies; political participation; most important reasons for political non-involvement; reasons for sooner positive or negative expectation of further political and social development; self-assessment on a left-right continuum in comparison to the majority as well as one´s fellow students; understanding of left and right; degree of agreement of one´s own political stand with various political fundamental philosophies; attitude to political questions and agreement with selected political goals (scale); designation of nations and ethnic groups for which one has particular sympathy or antipathy; perceived threats from political developments and changes of the environment; dissatisfaction with politics; referendums, citizen participation, party reform or increased presidential government as preferred solution for dealing with current political problems; attitude to selected social-political opinions (scale); attitude to a political leadership elite; attitude to selected aspects of the democratically constituted political system (scale); reasons for sympathy with new parties; attitude to selected positions on questions of internal security (scale); sympathy scale for selected political groups, fringe groups and minorities (scale); attitude to Germany as immigration country (scale); psychological self-characterization; nationality; single-parent; social origins.
Politische Partizipation und Einstellungen von hessischen Studenten. Themen: Art und Inhalt des Studiums; angestrebter Abschluß; Semesterzahl; Tätigkeiten vor Beginn des Studiums; wichtigste Gründe für das derzeitige Studium; Art der Studienfinanzierung; Einstellung zu einer Förderung des Hochschulstudiums aus öffentlichen Mitteln für ausgewählte Randgruppen; Umfang der zur Verfügung stehenden finanziellen Mittel und Baföganteil; Mietkosten; Wohnsituation; Wohnzufriedenheit; Studienzufriedenheit; Hauptgründe für die Zufriedenheit bzw. Unzufriedenheit; derzeitige persönliche Belastung; Gründe für Gedanken an Studienabbruch; die Rolle der Wissenschaften (Skala); eigenes hochschulpolitisches Engagement; sympathischste und unsympathischste Hochschulgruppe; Beteiligung an Aktionen zur Hochschulreform; Kontakthäufigkeit zu ausgewählten Personengruppen innerhalb und außerhalb der Hochschule; Einschätzung der eigenen Berufs- und Arbeitsmarktchancen nach dem Studium; Erwartungen an die eigene berufliche Position im Jahr 2000; Ansprüche und Idealvorstellungen bezüglich des zukünftigen Berufslebens; Zeitbudget für Studium, Arbeit und politische Aktivitäten; Anteil der verbleibenden Freizeit; regelmäßig gelesene Tageszeitungen und Wochenzeitungen; Wichtigkeit ausgewählter Freizeitbeschäftigungen; Wertepräferenz; Interesse am politischen Geschehen, an hochschulpolitischen Fragen und Entwicklungen sowie an der Europapolitik; politische Partizipation; wichtigste Gründe für ein politisches Disengagement; Gründe für eine eher positive oder negative Erwartung an die weitere politische und gesellschaftliche Entwicklung; Selbsteinschätzung auf einem Links-Rechts- Kontinuum im Vergleich zur Mehrheit sowie zu den eigenen Kommilitonen; Verständnis von links und rechts; Grad der Übereinstimmung der eigenen politischen Haltung mit verschiedenen politischen Grundpositionen; Einstellung zu politischen Fragen und Zustimmung zu ausgewählten politischen Zielen (Skala); Bezeichnung von Nationen und Ethnien, denen man besondere Sympathie bzw. Antipathie entgegenbringt; empfundene Bedrohungen aus politischen Entwicklungen und Veränderungen der Umwelt; Politikverdrossenheit; Volksentscheide, Bürgerbeteiligung, Parteireform oder verstärkte Präsidialregierung als präferierte Lösung zur Bewältigung der aktuellen politischen Probleme; Einstellung zu ausgewählten gesellschaftspolitischen Auffassungen (Skala); Einstellung zu einer politischen Führungselite; Einstellung zu ausgewählten Aspekten des demokratisch verfaßten politischen Systems (Skala); Gründe für die Sympathie zu neuen Parteien; Einstellung zu ausgewählten Positionen zu Fragen der inneren Sicherheit (Skala); Sympathie-Skalometer für ausgewählte politische Gruppen, Randgruppen und Minderheiten (Skalometer); Einstellung zu Deutschland als Einwanderungsland (Skala); psychologische Selbstcharakterisierung; Nationalität; alleinerziehend; soziale Herkunft. Demographie: Alter; Geschlecht; Familienstand; Kinderzahl; Religiosität.
Probability: Systematic randomProbability.SystematicRandom
Wahrscheinlichkeitsauswahl: Systematische ZufallsauswahlProbability.SystematicRandom
Self-administered questionnaire: PaperSelfAdministeredQuestionnaire.Paper
Selbstausgefüllter Fragebogen: PapierSelfAdministeredQuestionnaire.Paper