Residential Areas of the City Region Karlsruhe

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Experiences and attitudes of the residential population to personal residential area, in particular regarding its features such as green areas, play areas, businesses, public facilities and its traffic development. Relation to the center of town and use of the offerings of innerurban functions as well as the extent to which informed about and participation in local proceedings and events in Karlsruhe. Topics: Earlier places of residence; reasons for moving; local residency; regional origins; favorite place of residence; current housing situation und satisfaction with residential area; attitude to living in the city region Karlsruhe (index); advantages and disadvantages of desired residential area as well as rejected settlement area; residential property; type of tenancy; number of rooms and square meters per person; desired type of building and desired floor; advantages and disadvantages of the residential area; play opportunities for children; practicality of the playground facility; disturbances by one´s own or other´s children; opinion on use of green areas and recommendations on structuring green areas; having a yard and owning a pet; use of excursion and relaxation opportunities in the surrounding countryside of the city region; walks; leisure behavior; vacation destinations; having a yard and interest in yard; relations with residential surroundings and the center of town; extent and degree of identification with the city community; naming sights worth seeing in Karlsruhe; reading local reports in newspapers; judgement on the activities of city management; shopping in the residential area or in the center of town; shopping according to product groups; mail-order and favorable shopping sources; purchases at the weekly market and from traveling traders; distance to regular stores; hedging off the city; participation in cultural events; means of transport used on the way to work. Picture test: judgement on residential facilities. Indices: sociability, public and social contacts. Demography: number of children; ages of children (classified); religious denomination; religiousness; school education; occupation; employment; professional career; place of birth; possession of durable economic goods. Interviewer rating: length of interview; presence of other persons; willingness of husband and wife to cooperate; cabability of husband and wife to give an opinion ; residential furnishings; number of floors in building and residences per building entrance.

Erfahrungen und Einstellungen der Wohnbevölkerung zum eigenen Wohngebiet, insbesondere hinsichtlich seiner Ausstattung mit Grünflächen, Spielplätzen, Geschäften, öffentlichen Einrichtungen und seiner Verkehrserschließung. Beziehung zum Stadtzentrum und Nutzung des Angebots innerstädtischer Funktionen sowie die Informiertheit über und die Teilnahme an lokalen Vorgängen und Ereignissen in Karlsruhe. Themen: Frühere Wohnorte; Umzugsgründe; Ortsansässigkeit; regionale Herkunft; beliebtester Wohnort; derzeitige Wohnsituation und Zufriedenheit mit der Wohngegend; Einstellung zum Wohnen in der Stadtregion Karlsruhe (Index); Vor- und Nachteile der gewünschten Wohngegend sowie abgelehntes Siedlungsgebiet; Wohneigentum; Art des Mietverhältnisses; Anzahl der Räume und Quadratmeter pro Person; gewünschter Haustyp und gewünschtes Stockwerk; Vor- und Nachteile der Wohngegend; Spielmöglichkeiten für die Kinder; Zweckmäßigkeit der Spielplatzanlage; Störungen durch eigene oder fremde Kinder; Meinung zur Grünflächennutzung und Vorschläge zur Grünflächengestaltung; Gartenbesitz und Tierhaltung; Nutzung der Ausflugs- und Erholungsmöglichkeiten im Umland der Stadtregion; Spaziergänge; Freizeitverhalten; Urlaubsziele; Gartenbesitz und Interesse am Garten; Beziehungen zum Wohnumfeld und zum Stadtzentrum; Umfang und Grad der Identifizierung mit dem städtischen Gemeinwesen; Nennung von Sehenswürdigkeiten in Karlsruhe; Lektüre von Lokalberichten in Zeitungen; Beurteilung der Aktivitäten der Stadtverwaltung; Einkaufen im Wohngebiet oder im Stadtzentrum; Einkäufe nach Warengruppen; Versandhandel und günstige Einkaufsquellen; Wochenmarkteinkäufe und fahrende Händler; Entfernung zum Stammkundengeschäft; City-Abgrenzung; Teilnahme an kulturellen Veranstaltungen; benutzte Verkehrsmittel auf dem Weg zum Arbeitsplatz. Bildertest: Beurteilung von Wohnanlagen. Indizes: Geselligkeit, Öffentlichkeit und Sozialkontakte. Demographie: Kinderzahl; Alter der Kinder (klassiert); Konfession; Religiosität; Schulbildung; Beruf; Berufstätigkeit; Berufslaufbahn; Geburtsort; Besitz langlebiger Wirtschaftsgüter. Interviewerrating: Interviewdauer; Anwesenheit anderer Personen; Kooperationsbereitschaft des Mannes und der Frau; Aussagefähigkeit des Mannes und der Frau; Wohnungseinrichtung; Geschoßzahl des Hauses und Wohnungen je Hauseingang.

Sample

Nach Möglichkeit wurden beide Ehepartner bei einigen Fragen gleichzeitig befragt; darüber hinaus keine näheren Angaben

Oral survey with standardized questionnaire

Mündliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.0550
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA0550?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=113e711a9236258b15a927d2f032ccffb42b509c15ed542246f88e10d6b08ca7
Provenance
Creator Linde, H.
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1972
Rights B - Data and documents are released for academic research and teaching, if the results won't be published. If any publications or any further work on the results is planned, permission must be obtained by the Data Archive.; B - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben, wenn die Ergebnisse nicht veröffentlicht werden. Sollte eine Veröffentlichung oder eine weitergehende Verarbeitung der Ergebnisse geplant sein, ist eine Genehmigung über das Datenarchiv einzuholen.
OpenAccess true
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Discipline Social Sciences