Structure and dynamics of science potential as well as qualification dynamics, achievement capability, professional and activity structure. Topics: Length of scientific activity; institute affiliation; length of activity in current research group; occupational development since high school graduation; colleges or universities graduated from and subject area; agreement of desired occupation and course of study as well as activity and specialization; today's specialization; deployment corresponding to field after studies; intended change of activity; study of further subject areas; participation in scientific-professional teams; reasons for activity not corresponding to field; frequency and manner of dealing with research instruments; profile of equipment availability; improvement in technical equipment availability; extent of experimental and theoretical work as well as expected changes; performance assessment of individual colleagues in solving a theoretical problem, producing an interdisciplinary concept, empirical work, representing the leader of the group, conducting demanding scientific-technical jobs, transfer of research results into production and in presenting research results; assessment of level of work demands of individual colleagues; national and international scientific recognition of members of work collective; doctorate, granting of the facultas docendi; qualification levels; doctorate opportunities; dissertation topic as component of plan duties; time expended for doctorate; mentor; personal mentor activity; influence factors on qualification (scale); computer knowledge; agreement of qualification and work demands; training difficulties; having too much or too little expected; willingness to accept a management function; awards in the last 5 years; expectations of future change of activity; identification with research duty; work goal and forms of result of research work; closest colleagues; dominant colleagues in group; relationship of research, instruction, organization and further education; support of work by assistants; work results in the last 5 years; originality of research work; expected benefit of research results; health disturbance; disciplinary and interdisciplinary communication; importance and realizability of one's own specialization; aptitude for scientific career; course of time research topics worked on; measures for further education in the last 5 years; equity of income attained; necessary knowledge in various areas of science; assessment of results and research conditions; experiences abroad; inclusion in international research cooperation; forms of cooperation with foreign partners; work stays abroad; research cooperation with Comecon countries; language proficiency; language courses; expected income development; bonuses; regular additional income; school education, qualification and social affiliation of partner and parents.
Struktur und Dynamik des Wissenschaftspotentials sowie Qualifikationsdynamik, Leistungsbefähigung, Professional- und Tätigkeitsstruktur. Themen: Dauer der wissenschaftlichen Tätigkeit; Institutszugehörigkeit; Dauer der Tätigkeit in der gegenwärtigen Forschungsgruppe; berufliche Entwicklung seit dem Abitur; absolvierte Hochschulen bzw. Universitäten und Fachrichtung; Übereinstimmung von Berufswunsch und Studienrichtung sowie von Tätigkeit und Spezialisierung; heutige Spezialisierung; fachentsprechender Einsatz nach Studium; beabsichtigter Tätigkeitswechsel; Studium weiterer Fachrichtungen; Mitarbeit in wissenschaftlich-beruflichen Arbeitsgemeinschaften; Gründe für nicht fachentsprechende Tätigkeit; Häufigkeit und Art des Umgangs mit Forschungsinstrumenten; Profil der Geräteausstattung; Verbesserung der gerätetechnischen Ausstattung; Umfang der experimentellen und theoretischen Arbeit sowie erwartete Veränderungen; Leistungseinschätzung einzelner Kollegen bei Lösung eines theoretischen Problems, Erarbeitung einer interdisziplinären Konzeption, empirischer Arbeit, Vetretung des Leiters der Gruppe, Ausführung anspruchsvoller wissenschaftlich-technischer Arbeiten, Überführung der Forschungsergebnisse in die Produktion und bei der Darstellung der Forschungsergebnisse; Einschätzung des Niveaus der Arbeitsanforderungen einzelner Kollegen; nationale und internationale wissenschaftliche Anerkennung der Mitglieder des Arbeitskollektivs; Promotion, Zuerkennung des facultas docendi; Qualifikationsstufen; Promotionsmöglichkeiten; Dissertationsthema als Bestandteil der Planaufgaben; Zeitaufwand für Promotion; Betreuer; eigene Betreuertätigkeit; Einflußfaktoren auf Qualifizierung (Skala); Computerkenntnisse; Übereinstimmung von Qualifikation und Arbeitsanforderungen; Einarbeitungsschwierigkeiten; Über- bzw. Unterforderung; Bereitschaft zur Übernahme einer Leitungsfunktion; Auszeichnungen in den letzten fünf Jahren; Erwartungen an die zukünftige Veränderung der Tätigkeit; Identifikation mit Forschungsaufgabe; Arbeitsziel und Ergebnisformen der Forschungsarbeit; engste Mitarbeiter; in der Gruppe dominierende Mitarbeiter; Verhältnis von Forschung, Lehre, Organisation und Weiterbildung; Unterstützung der Arbeit durch Hilfskräfte; Arbeitsresultate in den letzten fünf Jahren; Originalität der Forschungsarbeit; erwarteter Nutzen der Forschungsergebnisse; gesundheitliche Beeinträchtigung; disziplinäre und interdisziplinäre Kommunikation; Wichtigkeit und Realisierbarkeit der eigenen Spezialisierung; Eignung für wissenschaftliche Laufbahn; zeitlicher Verlauf der bearbeiteten Forschungsthemen; Weiterbildungsmaßnahmen in den letzten fünf Jahren; Gerechtigkeit des erzielten Einkommens; erforderliche Kenntnisse in verschiedenen Wissenschaftsgebieten; Einschätzung der Resultate und Forschungsbedingungen; Auslandserfahrungen; Einbeziehung in die internationale Forschungskooperation; Kooperationsformen mit ausländischen Partnern; Arbeitsaufenthalte im Ausland; Forschungskooperation mit RGW-Staaten; Sprachkenntnisse; Sprachkurse; erwartete Einkommensentwicklung; Prämien; regelmäßige Nebeneinkünfte; Schulbildung, Qualifikation und soziale Zugehörigkeit des Partners und der Eltern.
Stratified sampling
Geschichtete Auswahl
Written survey
Schriftliche Befragung