Flash Eurobarometer 129 (Innobarometer 2002)

DOI

Innovations in European companies.

Topics: percentage of the company’s turnover coming from new or renewed products or services introduced in the last two years; investment in innovation activities in the last two years; innovative activities of the company in the last two years: development of new products, development of new production processes, development of organisational changes; most important ways to access advanced technologies: acquisition of advanced machinery and equipment, cooperation with suppliers or customers, conducting in-house research and development, cooperation with universities or R&D specialists, purchasing of licences; assessment of the innovation performance of own company compared to main competitors; most important factors for innovation for own company; most important unsatisfied needs; necessity to improve staff’s competencies and qualifications with regard to: basic skills of workforce leaving primary school, apprenticeship and training of technical staff, apprenticeship and training of commercial staff, university education of staff, motivation of staff at all levels to acquire new competencies; most appropriate training provision: within the company, by public sector education and training institutions, by semi-public institutions; average number of working days dedicated to education and training per employee during last year; prioritized business activities with regard to the innovation of management in the next two years; preferred advisory body with regard to the introduction of new approaches to management: suppliers or customers, research institutions, private external consultants, public or semi-public advisory centres; role of own company with regard to cooperation with other companies: own company requests cooperation, other firms request cooperation with own company, both; expected usefulness of cooperation with regard to launching new products or services; existing cooperation with other firms; participation of own company in the public debate on innovation through: dialogue at company level, own media activities addressing customers and shareholders, joint information activities with research institutions, joint discussions with industry associations on norms and standards, initiatives addressing the education system; planned strengthening of the aforementioned communication activities with regard to innovation in the next two years; expected market development for the introduction of innovative products in the next years; most important incentives to innovate in the next years; most positive impact of the European Single Market on innovation. Demography: information about the company: number of employees in the own country, year of company establishment; main activity of the company; percentage of the company’s turnover coming from exports; percentage of the company’s turnover coming from trade with other firms; percentage of the company’s turnover coming from trade with consumers. Additionally coded was: country; questionnaire number; region; date of interview; time of the beginning of the interview; duration of the interview; SIC-Code; NACE-Code; weighting factor.

Erfahrungen von europäischen Geschäftsführern mit Innovationsmaßnahmen. Investitionen und deren Ergebnis. Herangehensweisen zur Steigerung der Innovativität des Unternehmens.

Themen: Prozent des Gesamtumsatzes durch innovative Produkte, Prozesse oder Dienstleistungen und Anteil der Investitionen in diesen Bereichen in den letzten zwei Jahren; wichtigste Innovationsbereiche für das Unternehmen: Entwicklung neuer Produkte, Produktionsprozesse oder Organisationsstrukturen; wichtigste Maßnahmen für den Zugang des Unternehmens zu Spitzentechnologie; Innovationskraft des eigenen Unternehmens im Vergleich zu anderen; Stärken des Unternehmens hinsichtlich Innovationen; nicht erfüllte Innovationsziele; erforderliche Qualifikationen und Kompetenzen der Mitarbeiter um das Unternehmen innovativer zu gestalten; Präferenz für interne oder externe Mitarbeiterfortbildungen; Anzahl der Arbeitstage während des letzten Jahres für die Aus- und Weiterbildung je Mitarbeiter; Geschäftsbereiche, auf die sich in den nächsten zwei Jahren Innovationsbemühungen konzentrieren; bevorzugte Berater bei neuen Verfahren oder Ansätzen im Management; Initiator von Kooperationen mit anderen Firmen; Einschätzung des Nutzens von Kooperationen mit anderen Firmen für die Einführung neuer Produkte oder Serviceleistungen in den nächsten Jahren; Zusammenarbeit mit anderen Firmen bei der Einführung neuer Produkte, Servicedienstleistungen oder Prozesse; Teilnahme an der öffentlichen Diskussion über Innovationen; geplante Kommunikationsmaßnahmen zur Vermittlung der eigenen Innovationen; Einschätzung der Entwicklung des Marktes bezüglich der Einführung innovativer Produkte in den kommenden Jahren; Markttrends mit dem höchsten Innovationsanreiz: zunehmender Preisanstieg, höhere Qualifikationsanforderung, größere Anforderungen an Verbraucherfreundlichkeit, Zuverlässigkeit der Produkte, Reaktion auf Freizeitbedürfnisse der Verbraucher, Reaktion auf demographische und kulturelle Veränderungen; Einschätzung der positiven Auswirkungen des EU-Binnenmarktes hinsichtlich Innovationen. Demographie: Angaben zum Unternehmen: Anzahl der Mitarbeiter im eigenen Land, Gründungsjahr; Hauptgeschäftsfeld des Unternehmens; Anteil des Umsatzes aus Exporten; Anteil des Umsatzes aus dem Handel mit anderen Unternehmen; Anteil des Umsatzes aus dem Handel mit Endverbrauchern. Zusätzlich verkodet wurde: Land; Fragebogennummer; Region; Interviewdatum; Interviewdauer (Interviewbeginn und Interviewende); SIC-Code; NACE-Code; Gewichtungsfaktor.

Probability: StratifiedProbability.Stratified

Wahrscheinlichkeitsauswahl: Geschichtete ZufallsauswahlProbability.Stratified

Telephone interviewInterview.Telephone

Telefonisches InterviewInterview.Telephone

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.3684
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA3684?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=b1ad538e27d6e5d605ac009d20f8ad515ac3458a04c176d634d2fc4f7c89fddd
Provenance
Creator Christensen, Thomas; Mohedano-Brèthes, Ruben
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 2002
Rights 0 - Data and documents are released for everybody.; 0 - Daten und Dokumente sind für jedermann freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Economics; Social and Behavioural Sciences
Spatial Coverage Belgium; Belgien; Denmark; Dänemark; Germany; Deutschland; Spain; Spanien; Greece; Griechenland; France; Frankreich; Ireland; Irland; Italy; Italien; Luxembourg; Luxemburg; Netherlands; Niederlande; Austria; Österreich; Portugal; Portugal; Finland; Finnland; Sweden; Schweden; United Kingdom; Vereinigtes Königreich