A Survey of Europe Today (Germany)

Household furnishings, consumer habits, evaluation of country image and general attitude to the EEC. Topics: 1. consumption and furnishing questions: assessment of personal as well as national economic situation in the last 5 years; relative assessment of the standard of living in one´s country, compared with the other countries; detailed recording of type, age and repeated acquisition of durable economic goods; country image regarding product, price and fashion; judgement on the quantitative product selection from abroad; residential furnishings; having a yard; type of film for camera and film use in the last year; flash pictures. 2. questions on car: possession of delivery vehicle and car, organized according to number, brand, model, form of vehicle, displacement and year of manufacture; new purchase or used car; car radio possession and kilometers driven annually; getting gas self-service; personally conducting vehicle maintenance and use of car cleanser as well as car wax; possession of bicycle. 3. detailed recording of drinking habits with softdrinks, beer, wine and schnapps. 4. attitude to the EEC: knowledge about the member countries of the EEC; countries that should join the EEC; countries that have drawn the greatest or the least benefit from the EEC; EEC membership for the benefit of the country and to raise the standard of living; most important political goals of the EEC. 5. socio-cultural attitudes: attitude to law-breakers; social justice; social and ethnic tolerance; general attitude to young people and older people. 6. attitude to advertising: purchase of a watch during the last five years and price paid for it; activities and jobs conducted oneself in the household; attitude to fashion (scale); social prestige of selected occupations; church attendance on Christmas Day; desire for a life 50 years from now; number of rooms with carpeting. 7. leisure time and further education: knowledge of a foreign language; television habits and reading habits with magazines; total reading times and whereabouts of the magazines; number of books read and bought in the last year; book price; manner of book purchase (mail-order or bookstore); pet possession and manner as well as extent of obtaining feed; participation in further education courses and motives for this; vacation behavior; vacation destinations abroad; package tours; relatives and friends traveling along; trip duration; trip costs; means of transport used; trips by airplane; scheduled or charter flight; frequency of trips to the hairdresser; (among women: use of toiletries and cosmetics); (among men: use of washing and shaving utensils; custom-made or off-the-shelf suit; type of store and price of suit last purchased); use or provisions of nutrition and semi-luxury foods, tobacco and alcohol; use of dish-washing liquids and household cleansers or cleaning products; use of communal washing machines or use of a laundry; age of one´s own washing machine; forms of assets and bank account possession; second home; Readers´ Digest subscriber. Demography: age; sex; marital status; religious denomination; occupational position; employment; company size; household income; possession of durable economic goods; composition of household; respondent is head of household; characteristics of head of household; housing situation; residential status; degree of urbanization. Interviewer rating: social class of respondent; weekday of interview.

Haushaltsausstattung, Konsumverhalten, Bewertung des Länderimages und allgemeine Einstellung zur EWG. Themen: 1.) Konsum und Ausstattungsfragen: Einschätzung der eigenen sowie der nationalen wirtschaftlichen Lage in den letzten fünf Jahren; relative Einschätzung des Lebensstandards im eigenen Land, verglichen mit den übrigen Ländern; detaillierte Erfassung von Art, Alter und wiederholter Anschaffung langlebiger Wirtschaftsgüter; produkt-, preis- und modebezogenes Länderimage; Beurteilung des quantitativen Warenangebots aus dem Ausland; Wohnungsausstattung; Gartenbesitz; verwendeter Filmtyp für die Fotokamera und Filmverbrauch im letzten Jahr; Blitzlichtaufnahmen. 2.) Fragen zum Auto: Lieferwagen- und PKW-Besitz, aufgegliedert nach Anzahl, Marke, Modell, Wagenform, Hubraum und Baujahr; Neukauf oder Gebrauchtwagenkauf; Autoradiobesitz und Jahreskilometerleistung; Selbsttanken; persönliches Durchführen der Wagenpflege und Benutzung von Auto-Shampoo sowie Auto-Politur; Zweiradbesitz. 3.) Detaillierte Erfassung der Trinkgewohnheiten bei Softdrinks, Bier, Wein und Schnaps. 4.) Einstellung zur EWG: Kenntnis der Mitgliedsländer der EWG; Länder, die der EWG beitreten sollten; Länder die den größten bzw. den geringsten Nutzen aus der EWG gezogen haben; EWG-Mitgliedschaft zum Nutzen des Landes und zur Hebung des Lebensstandards; wichtigste politische Ziele der EWG. 5.) Soziokulturelle Einstellungen: Einstellung zu Gesetzesbrechern; soziale Gerechtigkeit; soziale und ethnische Toleranz; allgemeine Einstellung zu Jugendlichen und älteren Menschen. 6.) Einstellung zur Werbung: Kauf einer Armbanduhr während der letzten fünf Jahre und dafür gezahlter Preis; selbst durchgeführte Tätigkeiten und Handarbeiten im Haushalt; Einstellung zur Mode (Skala); Sozialprestige ausgewählter Berufe; Kirchenbesuch am Weihnachtstag; Wunsch nach einem Leben 50 Jahre später; Anzahl der Räume mit Teppichboden. 7.) Freizeit und Weiterbildung: Fremdsprachenkenntnis; Fernsehgewohnheiten und Lesegewohnheiten von Zeitschriften; gesamte Lesezeiten und Verbleib der Zeitschriftenexemplare; Anzahl der gelesenen und gekauften Bücher im letzten Jahr; Buchpreis; Art des Bucherwerbs (Versand oder Buchhandel); Haustierbesitz und Art sowie Umfang der Futtermittelbeschaffung; Teilnahme an Weiterbildungskursen und Motive dafür; Urlaubsverhalten; Urlaubsziele im Ausland; Pauschalreisen; mitreisende Verwandte und Bekannte; Reisedauer; Reisekosten; benutztes Verkehrsmittel; Flugreisen; Linien- oder Charterflug; Häufigkeit des Friseurbesuchs; (bei Frauen: Verwendung von Toiletten- und Kosmetikartikeln); (bei Männern: Verwendung von Wasch- und Rasierutensilien; Maß- oder Konfektionsanzug; Geschäftstyp und Preis des zuletzt gekauften Anzugs); Verwendung bzw. Bevorratung von Nahrungs- und Genußmitteln; Verwendung von Spülmitteln und Haushaltsreinigern bzw. Pflegemitteln; Nutzung von Gemeinschaftswaschmaschinen oder Benutzung einer Wäscherei; Alter der eigenen Waschmaschine; Vermögensformen und Kontenbesitz; Zweitwohnung; Readers' Digest-Abonnent. Demographie: Alter; Geschlecht; Familienstand; Konfession; Berufliche Position; Berufstätigkeit; Betriebsgröße; Haushaltseinkommen; Besitz langlebiger Wirtschaftsgüter; Haushaltszusammensetzung; Befragter ist Haushaltsvorstand; Charakteristika des Haushaltsvorstands; Wohnsituation; Wohnstatus; Urbanisierungsgrad. Interviewerrating: Schichtzugehörigkeit des Befragten; Wochentag des Interviews.

Random selection

Zufallsauswahl

Oral survey with standardized questionnaire

Mündliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen

Identifier
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA1290?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=6aec04af4843847c0ea68907f087c8f2728126a40682b13d088a8ca946f38f97
Provenance
Creator Reader's Digest, London
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1983
Rights A - Data and documents are released for academic research and teaching.; A - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Language English; German
Discipline Economics; Social and Behavioural Sciences
Spatial Coverage Germany; Deutschland