Dealing with technology. Use of technical equipment and assessment of personal technical competence. Life style and technology in daily life. Topics: household structure; technology equipment according to quality, quantity and structure in household and leisure area; technology evaluation; interest in technology; environmental consciousness in dealing with technology; technology competence in the form of demands of one´s own work; technical knowledge, technical abilities and skills; most important physical and psychological burdens at work; most important changes at work in the last few years; ability to repair and operate; technology practice; technology use according to devices and areas; allocation problems; individual function of technology and perceived technology function; technical work experiences; acquisition of technologies; life style dimensions in the form of behavior patterns in the areas residence, clothing, nutrition, leisure time, cultural practice and media (in part obtained through sample pictures); self-characterization of residential furnishings and recording by interviewers; newspapers and magazines regularly read; self-characterization of personal clothing style by means of sample pictures; frequency of leisure activities; characterization of nutrition habits; use of various means of transport; most important decision criteria in purchase of technical equipment such as car, television set and iron; technical knowledge test; preferred shopping source for selected technical objects; available leisure time; adequate leisure time; characterization of technical equipment of household in different areas; memberships; frequency of guests in one´s home; neighborhood relationship; loaning and borrowing devices in household; number of rooms; size of residence; characterization of housing situation; tenant status or owner; residential area; goal categories of personal structuring of life; importance of areas of life and satisfaction in these areas of life; self-image (scale); internal/external control as general conviction of personal abilities to cope with situations.
Umgang mit Technik. Nutzung technischer Ausstattung und Einschätzung der eigenen technischen Kompetenz. Lebensstil und Alltagstechnik. Themen: Haushaltsstruktur; Technikausstattung nach Qualität, Quantität und Struktur im Haushalts- und im Freizeitbereich; Technikbedarf; Einstellung zur Technik; Technikakzeptanz und Technikbewertung; Technikinteresse; Umweltbewußtsein im Umgang mit Technik; Technikkompetenz in Form von Anforderungen an die eigene Arbeit; technisches Wissen, technische Fähigkeiten und Fertigkeiten; wichtigste körperliche und psychische Belastungen bei der Arbeit; wichtigste Veränderungen am Arbeitsplatz in den letzten Jahren; Fähigkeit zur Reparatur und Bedienung; Technikpraxis; Techniknutzung nach Geräten und Bereichen; Allokationsprobleme; individuelle Funktion von Technik und wahrgenommene Technikfunktion; technische Arbeitserfahrungen; Aneignung von Techniken; Lebensstildimensionen in Form von Verhaltensmustern in den Bereichen Wohnung, Kleidung, Ernährung, Freizeit, kulturelle Praxis und Medien (z.T. durch Bildvorlagen ermittelt); Selbstcharakterisierung der Wohnungsausstattung und Erfassung durch die Interviewer; regelmäßig gelesene Zeitungen und Zeitschriften; Selbstcharakterisierung des eigenen Kleidungsstils anhand von Bildvorlagen; Häufigkeit von Freizeitaktivitäten; Charakterisierung der Ernährungsgewohnheiten; Verkehrsmittelnutzung; wichtigste Entscheidungskriterien beim Kauf technischer Geräte wie Auto, Fernsehgerät und Bügeleisen; technischer Wissenstest; präferierte Einkaufsquelle für ausgewählte technische Gegenstände; zur Verfügung stehende Freizeit; ausreichend Freizeit; Charakterisierung der technischen Ausstattung des Haushalts in unterschiedlichen Bereichen; Mitgliedschaften; Häufigkeit von Gästen im eigenen Haus; Nachbarschaftsverhältnis; Verleihen und Ausleihen von Geräten im Haushalt; Zimmerzahl; Wohnungsgröße; Charakterisierung der Wohnsituation; Mieterstatus oder Eigentümer; Wohnlage; Zielkategorien der persönlichen Lebensgestaltung; Wichtigkeit der Lebensbereiche und Zufriedenheit in diesen Lebensbereichen; Selbstbild (Skala); internale/externale Kontrolle als allgemeine Überzeugung eigener Fähigkeiten zur Situationsbewältigung. Demographie: Alter; Geschlecht; Familienstand; Schulbildung; Berufsausbildung; Beruf; Berufstätigkeit; Haushaltseinkommen; Haushaltsgröße.
Random selection of respondents according to the telephone book
Zufallsauswahl von Befragten nach dem Telefonbuch
Oral and written survey with standardized questionnaire as well as theme interview
Mündliche und schriftliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen sowie Leitfadeninterview