State of information of European companies on the transnational domestic trade. Topics: Sufficient information and support on the increase of business activities in the European domestic market; access to information on the rules and regulations in the e-commerce sector; sufficient information on the participation in public tendering; company procedure when faced with difficulties in business in other EU-countries: filing complaints to local or national authorities, lawyers, national ombudsman, European Commission or European Parliament, relying on contact points belonging to the domestic market network; knowledge of the internet site “One stop shop for Business” created by the European Commission in scope of the “Dialogue with Business”; consultation of the website; knowledge of the meaning of the CE Marking: knowledge of the authorities that undertake the registration of a European brand label, knowledge of the jurisdictions of value added tax (VAT); observation of company interests from the EU’s perspective. Demography: Position of the interviewee in the company; sector; company size; annual turnover.
Informiertheit europäischer Unternehmen über den grenzüberschreitenden Binnenhandel. Themen: Ausreichende Informationen und Unterstützung zur Steigerung der Geschäftstätigkeiten auf dem europäischen Binnenmarkt; Zugang zu Informationen über Regeln und Vorschriften im Bereich e-commerce; ausreichende Informationen über die Teilnahme an öffentlichen Ausschreibungen; Vorgehensweise des Unternehmens bei Behinderungen der Geschäftstätigkeit in anderen EU-Ländern: Beschwerde bei lokaler oder nationaler Behörde einlegen, Rechtsanwalt, nationale Schiedsstelle, Europäische Kommission oder Europa-Parlament einschalten, Zurückgreifen auf Anlaufstellen des Netzwerks im Binnenmarkt; Kenntnis der von der Europäischen Kommission im Rahmen des ´Dialogue with Business´ ins Leben gerufenen Internetseite ´One stop shop for Business´; Konsultation der Website; Kenntnis der Bedeutung der CE-Kennzeichnung: Kenntnis der Behörde, die die Registrierung eines europäischen Markenzeichens vornimmt; Kenntnis über die Zuständigkeiten bei der Umsatzsteuerdeklarierung (VAT); Beachtung der Interessen der Unternehmen von Seiten der EU. Demographie: Stellung des Befragten im Unternehmen; Branche; Betriebsgröße; Gesamtumsatz des Unternehmens.
Random sampling of companies out of European databanks from Dun & Bradstreet based on three criteria: country, company size (more than 10 employees, industrial sector (construction, manufacturing, Business Service, trade excluding hotels, restaurants and cafés. The interviewee is responsible for the European business unit.
Zufällige Auswahl aus europäischen Datenbanken von Dun & Bradstreet anhand von drei Kriterien: Land, Unternehmensgröße, Industriesektor (Bau, verarbeitende Industrie, Business Services, Handel ohne Hotels, Restaurants und Cafés). Die befragte Person im Unternehmen ist zuständig für den europäischen Geschäftsbereich.
Telephone interviews with standardised questionnaire
Telefonische Befragung mit standardisiertem Fragebogen