Schoolchildren Interval Study Capabilities 1986-1995, 3rd Wave 1988

DOI

Development forms and influence factors of development of mental achievements in childhood and adolescence (particularly at transfer from lower grade, junior high and high school). Topics: Cognitive capabilities: school achievements in individual subjects; teacher judgements about specific achievement particularities; test results on concentration ability, attentiveness, verbal agility; special abilities in technical, musical, linguistic, athletic and artistic area; support of particular capabilities; personal orientations: moral orientations; learning attitude; learning motivation; goals in life; actual school habits; self-concept; cognitive interests; social personal relations; occupation orientation; cultural interests and orientations; leisure behavior; leisure interests; use of new information technologies; use of mass-media; use of cultural offerings; preferred cultural activities; cultural-esthetic orientation; family development conditions: sociability; structure characteristics of family; child-raising situation; emotional parent-child relationship; social relations: collectivity; school habits; social effort; identification; friendships; psycho-nerval prerequisites: physical and psychological ability to hold up; neurotic conduct characteristics.

Entwicklungsformen und Einflußfaktoren der Herausbildung von geistigen Leistungen im Kindes- und Jugendalter (besonders beim Übergang von Unter-, Mittel- und Oberstufe). Themen: kognitive Fähigkeiten: schulische Leistungen einzelner Fächer; Lehrerurteile über spezifische Leistungsbesonderheiten; Testergebnisse zur Konzentrationsfähigkeit, Merkfähigkeit, verbalen Beweglichkeit; Sonderbegabungen auf technischem, musikalischem, sprachlichem, sportlichem und gestalterischem Gebiet; Förderung besonderer Fähigkeiten; personale Gerichtetheiten: Wertorientierungen; Lerneinstellung; Lernmotivation; Lebensziele; reales Schulverhalten; Selbstkonzept; kognitive Interessen; sozialpersonale Beziehungen; Berufsorientierung;kulturelle Interessen und Gerichtetheiten; Freizeitverhalten; Freizeitinteressen; Nutzung neuer Informationstechnologien; Gebrauch von Massenmedien; Nutzung kultureller Angebote; bevorzugte kulturelle Tätigkeiten; kulturell - ästhetische Gerichtetheit; familiäre Entwicklungsbedingungen: Soziabilität; Strukturmerkmale der Familie; Erziehungssituation; emotionales Eltern - Kind - Verhältnis; soziale Beziehungen: Kollektivität; schulisches Verhalten; gesellschaftlicher Einsatz; Identifikation; Freundschaften; psychonervale Voraussetzungen: körperliche und psychische Belastbarkeit; neurotizistische Verhaltensmerkmale.

Probability: MultistageProbability.Multistage

Wahrscheinlichkeitsauswahl: Mehrstufige ZufallsauswahlProbability.Multistage

Self-administered questionnaire: PaperSelfAdministeredQuestionnaire.Paper

Selbstausgefüllter Fragebogen: PapierSelfAdministeredQuestionnaire.Paper

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.6119
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA6119?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=f39b1eb44e05e4a6062ce9abcefded4519bb2fd98824fb32f0cf353021a28e0c
Provenance
Creator Zentralinstitut für Jugendforschung (ZIJ), Leipzig
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1988
Rights A - Data and documents are released for academic research and teaching.; A - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Social Sciences