Development forms and influence factors of development of mental achievements in childhood and adolescence (particularly at transfer from lower grade, junior high and high school). Topics: Cognitive capabilities: school achievements in individual subjects; teacher judgements about specific achievement specialties and learning characteristics; test results on concentration ability, attentiveness, verbal agility; coping with above-average requirements; personal orientations: moral orientations; learning attitude; learning motivation; goals in life; actual school habits; self-concept; action determined oneself or by third parties; cognitive interests; satisfaction with school requirements and coping with them; capabilities and skills; independence; ability to assert oneself; self-evaluation of personal strengths and weaknesses; social-personal relations; cultural interests and orientations; leisure behavior; leisure interests; use of new information technologies; use of mass-media; use of cultural offerings; preferred cultural activities; cultural-esthetic orientation; cultural possession; conducting sport; family development conditions: sociability; structure characteristics of family; child-raising situation and child-raising style of parents; understanding; emotional parent-child relationship; personality of parents; mental-cultural conditions of family; model effect of parents; case history data of child development; social relations; collectivity; school habits; social effort; identification; friendships; sociogramm; psycho-nerval prerequisites: self-confidence.
Entwicklungsformen und Einflußfaktoren der Herausbildung von geistigen Leistungen im Kindes- und Jugendalter (besonders beim Übergang von Unter-, Mittel- und Oberstufe). Themen: kognitive Fähigkeiten: schulische Leistungen einzelner Fächer; Lehrerurteile über spezifische Leistungsbesonderheiten und Lerneigenschaften; Testergebnisse zur Konzentrationsfähigkeit, Merkfähigkeit, verbalen Beweglichkeit; Bewältigung überdurchschnittlicher Anforderungen; personale Gerichtetheiten: Wertorientierungen; Lerneinstellung; Lernmotivation; Lebensziele; reales Schulverhalten; Selbstkonzept; Selbst- und Fremdbestimmtheit des Handelns; kognitive Interessen; Zufriedenheit mit schulischen Anforderungen und deren Bewältigung; Fähigkeiten und Fertigkeiten; Selbständigkeit; Durchsetzungsvermögen; Selbstbewertung eigener Stärken und Schwächen; sozialpersonale Beziehungen; kulturelle Interessen und Gerichtetheiten; Freizeitverhalten; Freizeitinteressen; Nutzung neuer Informationstechnologien; Gebrauch von Massenmedien; Nutzung kultureller Angebote; bevorzugte kulturelle Tätigkeiten; kulturell - ästhetische Gerichtetheit; kultureller Besitz; Sporttreiben; familiäre Entwicklungsbedingungen: Soziabilität; Strukturmerkmale der Familie; Erziehungssituation und Erziehungsstil der Eltern; Verständnis; emotionales Eltern - Kind - Verhältnis; Persönlichkeit der Eltern; geistig - kulturelle Bedingungen der Familie; Vorbildwirkung der Eltern; anamnestische Daten der kindlichen Entwicklung; soziale Beziehungen; Kollektivität; schulisches Verhalten; gesellschaftlicher Einsatz; Identifikation; Freundschaften; Soziogramm; psychonervale Voraussetzungen: Selbstvertrauen.
Probability: MultistageProbability.Multistage
Wahrscheinlichkeitsauswahl: Mehrstufige ZufallsauswahlProbability.Multistage
Self-administered questionnaire: PaperSelfAdministeredQuestionnaire.Paper
Selbstausgefüllter Fragebogen: PapierSelfAdministeredQuestionnaire.Paper