Moral Orientations and Leadership Style

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Value stands and leadership style of executives in companies. Topics: Attitude to political commitment and achievement orientation; national pride; desire for equal rights and social recognition; conformity; sense of duty; desire for accomplishment; emotionality; willingness to adapt; power orientation; sociability; striving for security; tolerance; hedonism; desire for a high standard of living; ambition; trust in a partner; attitude to co-determination; significance of independence and belief in God; health-conscious life. Plus-minus comparison of perceived and desired goals, that should be persued by economic organizations (companies); desired relationship between executives and employees (scale); leadership concepts; most important forms of employee motivation. Self-classification in the management hierarchy of the company; staff or line activity; span of control; age of subordinate employees; education level of the employees; proportion of routine activities; most important sources of employee motivation in the company; satisfaction with furnishing in personnel and materials; assumed recognition by one´s own colleagues; assessment of the readiness of the employees to achieve as well as of the atmosphere at work and in the company (scale). Presence of leadership principles in writing; participation in leadership seminars; degree of centralization of decision-making authority in the company (scale); assessment of information policies and communication in the company; characterization of organization structure; teamwork; classification of freedom of personal action or organization; judgement on the leadership style of immediate superior. Satisfaction with position in the company, the prospects of promotion and income; importance of income; thoughts about change of job; most important reasons for a change of position; social origins; length of company employment; number of positions up to now; length of employment; length of answering questionnaire; judgement on answer categories in the questionnaire for an adequate representation of one´s own attitudes. Also encoded was: comments of respondent on the questionnaire.

Werthaltungen und Führungsstil leitender Angestellter in Unternehmen. Themen: Einstellung zum politischen Engagement und Leistungsorientierung; Nationalstolz; Wunsch nach Gleichberechtigung und sozialer Anerkennung; Konformität; Pflichtbewußtsein; Wunsch nach Durchsetzung; Emotionalität; Anpassungsbereitschaft; Machtorientierung; Kontaktbereitschaft; Sicherheitsstreben; Tolerenz; Hedonismus; Wunsch nach hohem Lebensstandard; Ehrgeiz; Vertrauen in einen Partner; Einstellung zur Mitbestimmung; Bedeutung von Unabhängigkeit und Gottesglauben; gesundheitsbewußtes Leben. Soll-Ist-Vergleich der perzipierten und gewünschten Ziele, die von wirtschaftlichen Organisationen (Unternehmen) verfolgt werden sollten; gewünschtes Verhältnis zwischen Führungskräften und Mitarbeitern (Skala); Führungskonzepte; wichtigste Formen der Mitarbeitermotivation. Selbsteinstufung in der Leitungshierarchie des Unternehmens; Stabs- oder Linientätigkeit; Kontrollspanne; Alter der unterstellten Mitarbeiter; Bildungsstand der Mitarbeiter; Anteil der Routinetätigkeiten; wichtigste Quellen der Mitarbeitermotivation im Unternehmen; Zufriedenheit mit der Ausstattung an Personal- und Sachmitteln; vermutete Anerkennung durch die eigenen Mitarbeiter; Einschätzung der Leistungsbereitschaft der Mitarbeiter sowie des Arbeits- und Betriebsklimas (Skala). Vorhandensein schriftlich verfaßter Führungsgrundsätze; Teilnahme an Führungsseminaren; Zentralisationsgrad der Entscheidungsbefugnisse im Unternehmen (Skala); Einschätzung der Informationspolitik und der Kommunikation im Unternehmen; Charakterisierung der Organisationsstruktur; Teamarbeit; Einstufung des eigenen Handlungs- bzw. Gestaltungsspielraums; Beurteilung des Führungsstils des unmittelbaren Vorgesetzten. Zufriedenheit mit der Position im Unternehmen, den Aufstiegsmöglichkeiten und dem Einkommen; Wichtigkeit des Einkommens; Gedanken an Arbeitsplatzwechsel; wichtigste Beweggründe für einen Positionswechsel. Demographie: Alter; Geschlecht; Familienstand; Kinderzahl; Schulpflicht der Kinder; Einschätzung der potentiellen Leistungsfähigkeit von Frauen im eigenen Beruf; Konfession; Schulbildung; Studienrichtung; Berufliche Position des Vaters; Berufstätigkeit; Einkommen; Schulbildung des Vaters; soziale Herkunft; Dauer der Betriebszugehörigkeit; Anzahl der bisherigen Arbeitsverhältnisse; Berufstätigkeitsdauer. Zusätzlich verkodet wurde: Dauer der Fragebogenbeantwortung; Interviewdauer; Beurteilung der Antwortkategorien im Fragebogen für eine ausreichende Wiedergabe der eigenen Einstellungen; Anmerkungen des Befragten auf dem Fragebogen.

Weighted random selection. Sample according to degree of organization and size of area of business

Gewichtete Zufallsauswahl. Auswahl nach Organisationsgrad und Branchengröße

Mail survey

Postalische Befragung

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DOI https://doi.org/10.4232/1.2334
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA2334?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=5527afb567dcf83c019153f2cf4583210c568b5154e9c4f3886d5832e6f1154b
Provenance
Creator Matiaske, Wenzel
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1992
Rights A - Data and documents are released for academic research and teaching.; A - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Social Sciences
Spatial Coverage Germany; Deutschland